kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۳۵۴
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۵

گـور فرجام آرزوهای ولیعهد مغرور



اولین نشست وزرای دفاع کشورهای عضو ائتلاف به اصطلاح اسلامیِ ضدتروریسم عربستان سعودی روز یکشنبه پنجم ماه جاری در شهر ریاض برگزارشد؛ ائتلافی که عربستان سعودی آن را در 14 دسامبر سال 2015 تشکیل داده بود. در این نشست، «راحیل شریف» فرمانده ائتلاف و تعدادی از مقامات عربی شرکت‌کننده در آن، سخنرانی کردند. «راحیل شریف» فرمانده پاکستانی ائتلاف در این نشست گفت: «قصد داریم منابع مالی شبکه‌های تروریستی را بخشکانیم. دولت‌های اسلامی در حال پرداخت تاوان ایستادگی خود در برابر تروریسم هستند. باید یک واکنش دسته جمعی به تروریست‌ها نشان داد. این ائتلاف هیچ کشور و دینی را هدف قرار نخواهد داد».
در همین حال، «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی نیز در این نشست مدعی شد: «بزرگ‌ترین خطر تروریسم، خدشه‌دار کردن اعتقادات اسلامی ما است و اجازه آن را نمی‌دهیم و اجازه نخواهیم داد که تروریسم وجهه دین ما را خدشه دار کند و در راستای ایجاد رعب و وحشت غیرنظامیان در کشورهای اسلامی حرکت کند. امروز در راستای همکاری و هماهنگی با یکدیگر برای مبارزه با تروریسم حرکت می‌کنیم. این تروریسم وجهه دین مبین اسلام را خدشه‌دار می‌کند و این سبب می‌شود که ما با جدیت بیشتر برای مبارزه با تروریسم به منظور غلبه نهایی بر آن حرکت و عمل کنیم.»
نمایش مضحک
به نظر می‌رسد که «محمد بن سلمان» ولیعهد جوان و مغرور سعودی که زمزمه‌های روی کار آمدنش در این کشور روز به روز بیشتر می‌شود، با ارائه نمایش مضحک «ائتلاف به اصطلاح ضدتروریسم» به دنبال تکمیل پازل قدرت خود در عرصه منطقه‌ای و جهانی است. بن‌سلمان تاکنون با اتخاذ سیاست‌های ضربتی و سرکوبگرانه علیه شاهزادگان و کانون‌های قدرت و ثروت در عربستان، موفق شده تا حدود زیادی قدرت خود را در داخل مرزهای این کشور بسط دهد. از همین روی، وی اکنون به این فکر افتاده تا از طریق فعال‌سازی ائتلافی که در سال 2015 توسط ریاض تشکیل شده است، برای تکمیل پازل قدرتش در منطقه و جهان تلاش کند. در واقع، برگزاری اولین نشست وزرای دفاع کشورهای عضو ائتلاف ضدتروریستی عربستان آن هم در آستانه تکیه زدن بن سلمان بر کرسی قدرت، نوعی «قدرت‌نمایی» و «عرض اندام» از سوی ولیعهد سعودی برای قدرت‌های خارجی ازجمله کشورهای غربی و ایالات متحده است تا وی را به عنوان یکی از کانون‌های قدرت در منطقه جدی بگیرند. مقامات ریاض درحالی شعار مبارزه با تروریسم را سر می‌دهند و برای آن نشستی را در سطح وزرای دفاع برگزار می‌کنند که امروز دیگر کمتر کسی در این مسئله تردید دارد که عربستان سعودی خاستگاه ایدئولوژی وهابیت و افراطی‌گری است؛ ایدئولوژی که تکفیری‌های القاعده، داعش و جبهه النصره محصول آن هستند و مدتهاست در قامت بلایی خانمان‌سوز به جان ملت‌های بی‌دفاع و بی‌گناه برخی ملت‌های منطقه افتاده‌اند. ازهمین رو، باید گفت که محمد بن سلمان برای تکمیل نردبان کسب قدرت خود در داخل و خارج از مرزهای عربستان سعودی با انتخاب پوشش «مبارزه با تروریسم»، ‌اشتباه بزرگی را مرتکب شده است، چرا که این نمایش مضحک برای کمتر کسی باورپذیر خواهد بود.
طراحی سناریو برای مرحله پساداعش
 در سوریه و عراق
در این میان، برگزاری اولین نشست وزرای دفاع عضو ائتلاف ضدتروریستی عربستان آن هم در فاصله بسیار کوتاهی از اعلام ریشه‌کن شدن «شجره خبیثه داعش» در سرزمین‌های عراق و شام نشان می‌دهد که سعودی‌ها پس از شکست غیرقابل پیش‌بینی مزدوران دست‌پرورده خود، در تدارک سناریوی جدیدی برای پیشبرد اهدافشان در سوریه و عراق هستند. پرواضح است، برای عربستان سعودی آسان نیست که پس از سال‌ها صَرف هزینه‌های هنگفت و سرسام‌آور در حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق، امروز و به دنبال شکست داعش، به راحتی از این دو کشور خارج شود. برهمین اساس، بدون هیچگونه تردیدی آل‌سعود در زیر چتر یک ائتلاف ضدتروریستی درصدد توطئه چینی جدیدی برای ایفای نقش جدید خود در سوریه و عراق برآمده است تا به زعم خود، به حداقل اهداف از پیش برنامه‌ریزی شده‌اش در آنجا دست پیدا کند.
ائتلاف ضدتروریستی
 یا ضدایرانی؟
اکنون بزرگترین سؤالی که پیرامون ائتلاف تازه تأسیس عربستان سعودی در محافل منطقه‌ای و بین‌المللی مطرح می‌شود، این است که این ائتلاف به راستی یک ائتلاف ضدتروریستی است و یا در واقع، ائتلافی علیه جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود؟ عربستان سعودی طی سال‌های گذشته این واقعیت را به اثبات رسانده که درست در نقطه مقابل جمهوری اسلامی ایران ایستاده است و برای مقابله و مواجهه با تهران از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند. بنابراین، بدون شک مقابله با تهران یکی از اهداف مهم سعودی‌ها از تشکیل ائتلاف ضدتروریستی بوده است. حتی طی همین چند هفته اخیر صراحتا ایران را حامی اول تروریسم در منطقه و جهان خواندند! این مسئله نشان می‌دهد که ائتلاف عربستان سعودی در حقیقت برای رویارویی با ایران تشکیل شده و نه برای مبارزه با تروریسم حقیقی. درهمین ارتباط، خبرگزاری «دویچه وله» آلمان با انتشار مقاله‌ای، با بررسی اهداف ائتلاف ضدتروریستی عربستان، مقاصد اعلامی محمد بن سلمان از تشکیل ائتلاف را زیر سؤال برد و نوشت: «ائتلاف ضدتروریستی عربستان در حقیقت علیه ایران و برای مبارزه با نفوذ تهران در منطقه تشکیل شده است. مطمئنا یکی از اهداف ائتلاف جدید عربستان، مقابله با ایران است». به اضافه اینکه تعریف سعودی‌ها از تروریسم و افراطی‌گری اساسا با تعریف شناخته شده از تروریسم در قوانین بین‌المللی کاملا متفاوت است. این واقعیت زمانی بیشتر آشکار شد که سعودی‌ها در جلسه افتتاحیه روز یکشنبه ائتلاف ضدتروریسم، کلیپی را پخش کردند که در بخشی از آن در کمال تعجب، تصویر یک مبارز فلسطینی به نمایش درآمد. به دنبال انتشار این تصویر، فعالان فلسطینی به صورت گسترده در توئیتر خود خطاب به سعودی‌ها هشتک «مقاومت، تروریست نیست» را منتشر کردند.
ننگ‌زدایی ناشیانه
مقامات عربستان سعودی پس از سال‌ها حمایت از تروریسم و افراطی‌گری، در مرحله کنونی بر خود لازم می‌دانند که برخی از ننگ‌هایی را که بر دامانشان نشسته است، پاک کرده و غبار از چهره تروریستی خود بزدایند. هفت سال حمایت از تروریسم در سوریه و سه سال در عراق به صورت غیرمستقیم و همچنین ارتکاب سه سال جنایت جنگی در یمن به صورت مستقیم و کشتار بی‌رحمانه مردم بی‌دفاع و بی‌گناه یمنی‌ها، موجب شده تا چهره مقامات سعودی در نزد افکار عمومی منطقه و جهان به صورت قابل توجهی خدشه‌دار شود. لذا سعودی‌ها اکنون با سر دادن شعارهایی نظیر ایستادن در خط مقدم مبارزه با تروریسم! تلاش می‌کنند تا اندکی از خشم و نفرت افکار عمومی نسبت به خود بکاهند.
سودای رهبری بر جهان اسلام
مقامات آل‌سعود در طول تاریخ خود همواره سودای رهبری کشورهای جهان اسلام و جهان عرب را در ذهن پرورانده‌اند. اکنون و پس از به چالش کشیده شدن نقش عربستان سعودی در منطقه و شکست‌های سنگینی که ریاض در سوریه، عراق و یمن و همچنین در عرصه مواجهه و مقابله با جمهوری اسلامی ایران متحمل شده است، سعودی‌ها به دنبال آن هستند تا از رهگذر فعال سازی رهبری خود بر ائتلاف ضدتروریستی، گامی را در راستای بازیابی نقش‌شان در جهان اسلام و عرب بردارند. عربستان سعودی این واقعیت آشکار اما تلخ را درک کرده است که به طور کلی از معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی کنار گذاشته شده و به نوعی منزوی شده است. درست به همین دلیل است که برای القاء رهبری خود بر کشورهای اسلامی و عربی ائتلافی را تشکیل داده تا بتواند از بحران مشروعیتی که مدت‌هاست با آن دست و پنجه نرم می‌کند، رهایی یابد.
نسخه برابر اصل ائتلاف آمریکایی
ائتلاف ضدتروریستی عربستان سعودی در واقع نسخه‌ای مشابه ائتلاف بین‌المللی است که آمریکا در سال 2014 آن را به بهانه مبارزه با تروریسم در سوریه و عراق، تشکیل داده است. ائتلاف آمریکایی از آن زمان تاکنون نه تنها هیچ دستاورد مثبتی را در عرصه نبرد با تکفیری‌ها به دست نیاورده است، بلکه موجبات گسترش تروریسم در هر دو کشور را نیز فراهم کرد. آمریکایی‌ها با اتخاذ ژست مقابله با تکفیری‌ها و پنهان کردن خود زیر سایه شعار دروغین «مبارزه با تروریسم» در طول این مدت ده‌ها هزار نفر از غیرنظامیان سوری و عراقی و همچنین هزاران تن از نیروهای نظامی دو کشور را به کام مرگ کشاندند. اکنون این شائبه وجود دارد که به احتمال فراوان کارکرد ائتلاف تازه تأسیس عربستان سعودی نیز همچون ائتلاف آمریکایی خواهد بود و با ترویج تروریسم و افراطی‌گری، منطقه را بیش از پیش در حمام خونِ غرق خواهد کرد.
درهر حال، رژیم آل‌سعود سابقه بسیار ننگینی را طی سال‌های اخیر در کشورهای اسلامی خصوصا لیبی، سوریه، عراق و پاکستان از خود برجای گذاشته است و هرگز نخواهد توانست چهره خود را از این سابقه ننگین پاک کند. البته، خوشبختانه همین مسئله جلوی توطئه‌های بیشتر بن‌سلمان را در منطقه خواهد گرفت.
منبع: فارس