kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۳۴۰
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۱
لاریجانی در کنفرانس بین‌المللی مبارزه با مواد مخدر در روسیه:

ناتو مراسم عروسی را در افغانستان بمباران می‌کند اما از لابراتوارهای تولید هروئین می‌گذرد


رئیس ‌مجلس شورای اسلامی گفت: در افغانستان 400 لابراتوار برای تولید هروئین وجود دارد. بیشترین مواد مصرفی خطرناک در دنیا هروئین است آیا ناتو نمی‌تواند این لابراتوارها را بمباران کند؟ چطور ناتو مراسم عروسی در افغانستان را بمباران می‌کند اما لابراتوارهایی که مشخصات دارند را نمی‌تواند؟
علی لاریجانی در کنفرانس بین‌المللی مبارزه با مواد مخدر در روسیه تصریح کرد: با آقای لاوروف موافق هستم و کسانی که فکر می‌کنند اگر مسئله مواد مخدر را در دنیا عادی‌سازی کنیم مشکل حل می‌شود، مسیری را طی می‌کنند که نتیجه از وضعیت فعلی هم بدتر خواهد شد.
وی در تشریح عملکرد ناتو در افغانستان برای مبارزه با مواد مخدر، گفت: حجم زیادی از مواد مخدر در افغانستان تولید می‌شود و در سال 2017 به 9هزار تن رسیده در حالی که در سال 2008، 200 تن بوده است. ظرف 16 سال به 9 هزار تن رسیده است. آیا وقتی ناتو در سال 2001 به افغانستان رفت 2 هدف اعلام نکرده بود؟ هدف ابتدایی مبارزه با تروریست در افغانستان است و هدف دوم مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده چه شد؟ در مسئله تروریست که زادوولد تروریست‌ها افزایش پیدا کرده، نه تنها در افغانستان بلکه در عراق، سوریه و یمن. موادمخدر نیز از 200 تن به 9 هزار تن، پس ناتو چه کار می‌کند و برای چه به افغانستان رفت؟
لاریجانی اظهار داشت: آیا اروپا سهم خود را در مبارزه با مواد مخدر می‌دهد یا گردن کشورهای دیگر منطقه گذاشته است؟ مگر ناتو در افغانستان مستقر نیست چرا تجهیزات و امکانات کافی برای مبارزه با مواد مخدر نمی‌دهد؟ به گزارش فارس، رئیس‌ مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: در افغانستان 400 لابراتوار برای تولید هروئین وجود دارد. بیشترین مواد مصرفی خطرناک در دنیا هروئین است آیا ناتو نمی‌تواند این لابراتوارها را بمباران کند؟ چطور ناتو مراسم عروسی در افغانستان را بمباران می‌کند اما لابراتوارهایی که مشخصات دارند را نمی‌تواند؟ وی خاطرنشان کرد: دولت افغانستان می‌گوید توانایی کافی برای مبارزه با مواد مخدر ندارد، تلاش می‌کند اما باید کشورهایی را که در افغانستان مستقر هستند به‌کار
گرفت.
لاریجانی ابراز داشت: ما در جمهوری اسلامی قوانین روشنی برای مواد مخدر داریم و بیش از 4 هزار نفر در زمینه مبارزه با مواد مخدر به شهادت رسیده‌اند. سازمان ملل اعلام کرده است که درصد کشفیات مواد مخدر از سوی نیروی انتظامی ایران حدود 80 درصد بوده است که سهم زیادی در دنیا دارد، بنابراین باید در زمینه تجهیزات و امکانات دیگری که بشود مبارزه را گسترده کرد، به نیروی انتظامی کمک شود.