kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۲۷۵
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۳
گزارش خبری تحلیلی کیهان

مهره امارات و آل‌سعود کشته شد/ فتنه صنعا ناکام ماند


سرویس خارجی-
«علی عبدالله صالح»، رئیس‌جمهور پیشین یمن و مهره امارات و آل‌سعود در این کشور روز گذشته حین فرار به «مارب» از سوی افراد ناشناس کشته شد. انصارالله پس از انتشار خبر مرگ وی اعلام کرد، «فتنه صنعا خاموش شد.»
سرانجام فتنه چند روزه صنعا دیروز با کشته شدن «علی عبدالله صالح»، عامل فتنه که به گفته الحوثی‌ها «مهره امارات و آل‌سعود بود» خاموش شد. نیروهای وابسته به علی عبدالله صالح طی روزهای اخیر فتنه تازه‌ای را در یمن کلید زده بودند که به مرگ 40 تن منجر شده بود، فتنه‌ای که باعث ذوق زدگی عجیب سعودی‌ها هم شده بود. کار به جایی رسید که درگیری‌های هواداران صالح و انصارالله از سوی آل‌سعود «انقلاب مبارک» نامیده شد و به رسانه‌های سعودی نیز اعلام گردید، از این پس حق ندارند او را «رئیس‌جمهور مخلوع یمن» بنامند! این اقدام «صالح» اما از سوی انقلابیون یمن به «خیانت» تعبیر شد چرا که در سه سال گذشته صالح اعلام کرده بود در کنار نیروهای انقلابی باقی خواهد ماند اما سرانجام این خیانت به قیمت جان وی تمام شد. الحوثی‌ها گفته‌اند، به زودی اسناد ارتباط صالح با امارات و عربستان را منتشر می‌کنند؛ این مسئله نشان می‌دهد که صالح در این سه سال همچنان به عنوان مهره عربستان در یمن «انجام وظیفه» می‌کرده است.
صالح چگونه کشته شد؟
دیروز خبرهای ضد و نقیض زیادی در مورد کشته شدن عبدالله صالح منتشر شد. اما در نهایت وزارت کشور یمن با صدور بیانیه‌ای رسما مرگ وی را تایید کرد. تصاویری از جسد صالح نیز در رسانه‌ها منتشر شد که نشان می‌داد، وی احتمالاً  از ناحیه سر مورد اصابت قرار گرفته است. در بیانیه وزارت کشور یمن ذکر نشده که عبدالله صالح چطور کشته شده یا چه کسی او را کشته و صرفا آمده است که «بحرانی که شبه‌نظامیان خیانت شروع کردند،‌ با کشته شدن سرکرده‌شان و تعدادی از عناصر جنایتکار به پایان رسید». وزارت کشور یمن تأکید کرد که بعد از اینکه همدستی «گروه‌های مسلح خائن» با نیروهای کشورهای متجاوز به یمن اثبات شد، مواضع نظامی آنها به کنترل نیروهای ارتش و انصارالله درآمد. دولت یمن این را هم گفت که گروه‌های مسلح وابسته به حزب صالح شهروندان یمنی را به قتل رسانده، در این کشور هرج و مرج ایجاد کرده و به صورت علنی با کشورهای متجاوز به یمن همکاری کرده بودند. بر اساس این خبر این همکاری به تشدید حملات جنگنده‌های ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان به یمن و تلاش برای اجرایی کردن طرح توطئه و جنگ داخلی در این کشور منجر شده بود. علاوه‌ بر این به گفته وزارت کشور یمن، با کشته شدن علی عبدالله صالح، « طرح فتنه‌انگیزی خنثی شد که به مثابه سقوط خطرناکترین طرح خیانت و فتنه‌ای بود که با نیروهای متجاوز همراه شد تا یمن را به زانو درآورد.» برخی منابع هم اعلام کرده‌اند، صالح با اصابت راکت به خانه‌اش کشته شده اما برخی نیز می‌گویند، وی حین فرار به «مارب» و برای رفتن به امارات، از سوی تک تیراندازان ناشناس از ناحیه سر هدف قرار گرفته و به همراه محافظان و چند مقام دیگر که کنارش بوده‌اند، کشته شده است.
«محمد البخیتی»، از اعضای ارشد جنبش انصارالله اما طی گفت وگو با خبرنگار تسنیم مرگ علی عبدالله صالح را تایید کرده و گفته: «پس از خاموش شدن فتنه، توسط نیروهای امنیتی وضعیت صنعا آرام شد و هم اکنون وضعیت شهر با ثبات است... علی عبدالله صالح در حالی که تلاش می‌کرد از صنعا فرار کند کشته شد. میانجیگری‌هایی برای حفظ جان او و همراهانش شده بود که به دلیل سنگ‌اندازی‌های خود عبدالله صالح شکست خوردند.»
رسانه‌های سعودی به ویژه العربیه نیز سرانجام پس از انتشار خبرهای ضدونقیض از زنده بودن علی عبدالله‌صالح، به هلاکت رسیدن او را تایید کردند.
کار سعودی‌هاست
برخی که «منابع آگاه در یمن» نامیده شده‌اند نیز می‌گویند عبدالله صالح در حال فرار در جاده ذمار به بیضا به همراه یاسر العواضی، دبیرکل حزب کنگره ملی یمن و عارف زوکاء، معاون وی کشته شده است. یک مقام امنیتی نیز اعلام کرده علی عبدالله صالح، به علت انتقال مقادیر زیادی اطلاعات مربوط به دخالت‌های عربستان در یمن برای سوءاستفاده‌های بعدی و باج‌گیری از عربستان، به دست مسلحین وابسته به سعودی کشته شده است. این منبع تصریح کرد اتفاق زمانی افتاد که قاچاقچیان عبدالله صالح را با سه خودروی زرهی حمل می‌‌کردند. باشگاه خبرنگاران با اعلام این خبر تاکید کرد، عربستان با کشتن عبدالله صالح در جهت ایجاد اختلاف بین کمیته‌های مردمی و طرفداران صالح است.
خبرگزاری مهر نیز در گزارشی اعلام کرده، پس از انتشار خبر کشته شدن علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور سابق یمن به همراه چندتن از همراهانش، برخی منابع در حالی مسئولیت این اتفاق را متوجه نیروهای کمیته‌های مردمی دانستند که شواهد موجود حاکی از نقش نیروهای ائتلاف سعودی در این ترور است. بر اساس شواهد موجود، مزدوران سعودی و هم‌پیمانان آنها عامل اصلی حمله به علی عبدالله صالح بوده‌اند. به نظر می‌رسد عربستان از بیم آنکه علی عبدالله صالح به دست نیروهای وابسته به دولت وحدت ملی صنعا بیفتد و ارتباطات او با سعودی‌ها آشکار شود، وی را ترور کرده است.
چرا می‌گویند صالح خائن بود؟
عبدالرحمن راشد، نویسنده سعودی و به شدت ضدایرانی العربیه است. وی سوم شهریور ماه سال جاری اظهارات مهمی را در‌باره اختلافات علی عبدالله صالح و الحوثی‌ها و همچنین برخی برنامه‌های وی برای ایجاد جنگ بین دو طرف مطرح کرد که دانستن آن برای درک بهتر آنچه امروز در صنعا در جریان است مفید است.او در مقاله‌ای با عنوان «آیا صالح حوثی‌ها را کنار می‌گذارد؟»، نوشت؛ افراد رسانه‌ای نزدیک به صالح می‌گویند او(صالح) قصد دارد قدرت خود را به حوثی‌ها نشان دهد و برای این کار محتوای رسانه‌ای بسیاری تهیه شده است. الراشد در ادامه می‌گوید این کارها کافی نیست و صالح اگر صداقت دارد باید عملاً ثابت کند که از اردوگاه انصارالله خارج شده و به دامن اعراب بازگشته است! راه‌حلی که العربیه پیش پای صالح می‌گذارد جالب توجه است؛ «بیانیه‌ها و مواضعی که اختلاف را نشان می‌دهند فریبنده هستند اما چیزی را ثابت نمی‌کنند. هنگامی ثابت می‌شود این اختلاف واقعی است که نیروهای دوطرف با یکدیگر درگیر شوند!» یعنی همان اتفاقی که طی چند روز گذشته در صنعا شاهد آن بودیم!
کنترل کامل بر صنعا
در همین حال خبر رسیده اوضاع یمن که در نتیجه فتنه علی عبدالله صالح متشنج شده بود با کنترل انصارالله بر شهر خاتمه یافته است. به گزارش ایسنا،‌اشرف لقمان، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در مصاحبه با شبکه خبری المیادین گفت: «آنچه شنبه در صنعا رخ داد صرفا اتفاق ناچیزی بود که نشان دهنده خروج علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن از معادله و ائتلافش با متجاوزان بود... بخش اعظمی از حزب کنگره سراسری مردمی‌اشتباهی را که رهبری این حزب مرتکب شده درک می‌کنند. صالح با کاری که کرد سابقه خود را خراب کرد.» لقمان تاکید کرد:« تمامی صنعا در کنترل ماست و اوضاع امنیتی باثبات و کاملا آرام است.»
امارات امن نیست
وی همچنین از مرحله جدید تشدید مواضع علیه امارات خبر داد و گفت: «امارات دیگر کاملا ناامن است. نیروهای مسلح یمن موشک‌های کروز زیادی دارند و حوادث غافلگیرکننده بیشتری در راه است. نیروی موشکی یمن روز یکشنبه از پرتاب موفق موشک کروز به تأسیسات هسته‌ای درحال ساخت ابوظبی خبر داد. شلیک این موشک در حالی بود که رهبر انصارالله و دیگر مقامات یمن بارها نسبت به تلافی جنایت‌های امارات هشدار داده بودند.محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله نیز اعلام کرد صدها شبه‌نظامی طرفدار صالح پس از آنکه دریافتند تحرکات اخیر «خیانت واضح» است، خود را تسلیم کردند. عبدالسلام در ادامه گفت، جنگنده‌های ائتلاف عربی، منازل غیرنظامیان و اموال عمومی را هدف قرار دادند و با تمام توان با شبه‌نظامیان خیانتکار همکاری می‌کنند.