kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۲۶۴
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۷
جرعه های معرفت-شرح حدیث معصومین (ع) در کلام رهبر انقلاب

ویژگی عادل‌ترین و زیرک‌ترین مردم


وَ أَعدَلُ النَّاس مَن رَضِیَ لِلنَّاسِ ما یَرضَی لِنَفسِه(۱)
]امام صادق(ع)[ می‌فرماید: عادل‌ترین مردم آن کسی است که برای مردم همان چیزی را بخواهد که برای خود می‌خواهد.
وَ کَرِهَ لَهُم ما یَکرِهُ لِنَفسِه؛ هر آن چیزی را که برای خود خوش نمی‌دارد و راضی نمی‌شود، برای مردم هم آن را خوش ندارد و راضی نشود.
وَ أَکیَسُ النَّاس مَن کانَ أَشَدَّ ذِکراً لِلمَوْتُ؛ این زیرکترین مردم است؛ آن کسی که بیشتر به یاد مرگ باشد این زیرک است. آن کسی که از یاد مرگ غافل می‌شود، این ناهوشیار است، ناهوشمند است؛ این زیرکی نیست.
وَ أَغبَطُ النّاس مَن کانَ تَحتَ التُّرابِ قَد أَمِنَ العِقاب وَ یَرجُو الثَّوَاب؛ بهره‌مندترین مردم کیست؟بهره‌مندترین مردم آن کسی نیست که از امتیازات مادی و دنیایی برخوردار است؛ [پس] کیست؟ آن کسی که در زیر خاک، آنجایی که همه ناگزیر سر و کارمان بدون تردید به آنجا خواهد افتاد، در آنجا «قَد أَمِنَ العِقاب» از عذاب الهی ایمن باشد «وَ یَرجُو الثَّوَاب» امید پاداش الهی و لطف الهی را داشته باشد.
* شرح حدیث در ابتدای درس خارج، 17/2/94
* پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب
___________________
۱) الامالی شیخ صدوق، ص ۷۲؛ ]قال الصادق(ع) عن الرسول (ص): أعدل الناس من رضی للناس ما یرضی لنفسه و کره لهم ما یکره لنفسه و أکیس الناس من کان أشد ذکرا للموت و أغبط الناس من کان تحت التراب قد أمن العقاب یرجو الثواب؛رسول خدا(ص) فرمود: عادل‌ترین مردم، کسی است که برای مردم همان را بپسندد که برای خود می‌پسندد و برای آنان همان را ناپسند بدارد که برای خود ناپسند می‌دارد و زیرک‌ترین مردم، کسی است که بیش از همگان مرگ را به یاد آورد و بهره‌مندترین و خوشحال‌ترین مردم، کسی است که در زیر خاک که رفت، از کیفر، ایمن است و امید ثواب دارد.[