kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۲۰۰
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۲
اندیشکده امریکن کانزویتیو:

بن‌سلمان دو دستی یمن را تقدیم ایران می‌کند



اندیشکده آمریکایی «کانزویتیو» با انتشار گزارشی از حماقت‌های بن سلمان، نتیجه گرفته سیاست‌های این جوان خام، سرانجام باعث خواهد شد یمن هم مثل عراق و لبنان و سوریه به ایران برسد.
وضعیت یمن و برندگان و بازندگان تجاوز سعودی به این کشور موضوعی است که «مایکل هورتون» در اندیشکده آمریکایی «کانزویتیو» به آن پرداخته است. در ابتدای این مطلب آمده: «مبارزان حوثی سرسخت‌تر از حد تصور هستند، آنها دست نشانده ایران هم نیستند... در یمن چنین شایع است که محمد بن سلمان مامور مخفی ایران است. به این سبب که هر آنچه را که در طول سه سال گذشته انجام داده است، بیشتر به نفع ایرانیان تمام شده است و یکی از مهم‌ترین این اقدامات نیز جنگ فاجعه‌آمیز در یمن است. شگفت اینکه خطر ایجاد وضعیتی وجود دارد که عربستان از آن می‌هراسد: ایجاد شبه حکومتی مانند حزب‌الله توانمند و مصمم تحت نفوذ ایران در مرز جنوبی عربستان.» در ادامه مطلب این گزارش می‌خوانیم: «عربستان مدت 32 ماه، با حمایت امارات متحده عربی و آمریکا، سعی کرده از طریق بمباران و محاصره غذایی یمن را تسلیم خود سازد. حملات بی‌امان هوایی و محاصره بنادر و حریم فضایی یمن این کشور 26 میلیون نفری را به ویرانه تبدیل کرده است. بیش از 80 درصد از جمعیت کشور نیاز مبرم به کمک دارد و بیماری وبا این کشور فقر زده را فرا گرفته است. با این حال، مبارزان حوثی مقاومت کرده و به جنگ ادامه می‌دهد. »
این اندیشکده سپس با انتقاد از «حمله عربستان به یمن» نوشته «عربستان می‌تواند تهدید حوثی‌ها را کاهش دهد آن هم با پایان جنگ و به همان سیاست واقعی و آزمایش شده خود، یعنی تلاش برای نفوذ در این کشور، باز گردد اما شاهزاده محمد بن سلمان، از این رویکرد صرف نظر کرده و آن را با رویکرد خطرناک، آشکار و بی‌احتیاط‌تری عوض کرده است. سیاستی که در هیچ کجا مشهودتر از یمن نیست، جایی که جنگ این شاهزاده شاید به خلق همان چیزی بینجامد که عربستان از آن وحشت فراوان دارد: ایجاد حکومتی توانمند و با اراده و تحت نفوذ ایران در مرز خود.»