kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۱۴۱
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۱
روحانی خطاب به دانشجویان در سیستان و بلوچستان:

دولت را نقد کنید راحت‌تر و کم هزینه‌تر است!



رئیس‌جمهور در مراسم بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: نقد مسئولین حق شماست و خوشحالیم که نقد دولت و به ویژه رئیس‌جمهور، راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر است.
حجت‌الاسلام حسن روحانی شامگاه شنبه در مراسم بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: هیچ تشکلی را به عنوان مخالف دولت نمی‌دانیم، البته برخی انتقاد بیشتری می‌کنند و نحوه بیانشان متفاوت است، اما همیشه همه آنها نیز برای ما محترم بوده و هستند.
روحانی افزود: قطعاً هدف ما این نبود که در این انتخابات پیروز شویم و در عرصه حکومت و دولت قرار گرفته و 4 سال امور را اداره کنیم، بنای ما این است که به آنچه وعده دادیم، بر آن عمل کنیم.
وی در ادامه گفت: نقد مسئولین حق شماست و خوشحالیم که نقد دولت و به‌ویژه رئیس‌جمهور، راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر است.
پیگیری روند تحقق برنامه‌ها
رئیس‌جمهور صبح شنبه به اتفاق هیئت همراه وارد سیستان و بلوچستان شد و در فرودگاه زابل مورد استقبال جمعی از مسئولان استانی قرار گرفت.
روحانی در بدو ورود به زابل درباره این سفر گفت: در این سفر پیگیر روند تحقق برنامه‌ها و وعده‌هایی خواهم بود که در سفر سال 93 به مردم داده شد و همچنین طرح‌ها و برنامه‌هایی نیز در این سفر برای عمران و آبادانی بیش از پیش استان اعلام خواهد شد.
وی اظهار داشت: در این سفر علاوه ‌بر زابل به زاهدان و چابهار نیز سفر خواهم کرد. در چابهار فاز یک اسکله شهید بهشتی افتتاح خواهد شد و مراسم روز 16 آذر روز دانشجو را نیز در دانشگاه زاهدان با حضور دانشجویان و دانشگاهیان برگزار خواهیم کرد.
افتخار ما حفظ وحدت است
رئیس‌جمهور در اجتماع مردم زابل در ورزشگاه شهید حسینی طباطبایی، با بیان اینکه افتخار ما حفظ وحدت است و سیستان و بلوچستان وحدت و مرزبانی خود را به خوبی حفظ کرده است، افزود: کمک مردم استان سیستان و بلوچستان به زلزله‌زدگان کرمانشاه نماد ایران متحد در این گذرگاه تاریخی است.
روحانی با بیان اینکه قلب مالامال از عشق مردم سیستان و بلوچستان به ایران و اسلام نشانه خوبی بر آن است که ایران متحد چگونه از شرایط پیچیده و گذرگاه تاریخی حساس فعلی عبور خواهد کرد، گفت: در ایامی که همه جا در منطقه بین اقوام و مذاهب مختلف درگیری و جنگ جریان داشت، مردم دلاور ایران از شیعه و سنی در سراسر کشور، به خوبی از وحدت و ایمان خود حراست کردند و تروریست‌ها در همه کشورهای دیگر به جز ایران رسوخ کردند.
وی با ابراز خشنودی از اینکه امروز ملت‌های منطقه در کنار نیروهای نظامی‌شان و با کمک کشورهای دوستشان توانسته‌اند بر تروریست‌ها فائق شوند، اظهار داشت: آمریکا و رژیم صهیونیستی نقشه شومی برای این منطقه طراحی کرده بودند. بنا نبود داعش به این زودی از بین برود، بلکه به عنوان توطئه‌ای برای کل منطقه خاورمیانه پیش‌بینی و طراحی شده بود و قرار بود از مسیر عراق و سوریه به کل آسیای مرکزی، ایران و مناطق دیگر توسعه پیدا کنند و از این رهگذر چهره اسلام واژگون معرفی شده، اسرائیل در منطقه تقویت شود و جای بدخواهان و دشمنان در منطقه نیز تقویت شود، اما مردم و ملت‌های هوشیار منطقه توانستند این توطئه را در هم شکسته و در برابر استکبار جهانی ایستادگی کنند.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما عاشق پیامبر(ص) و خاندان رسالت هستیم و کتاب هدایت ما قرآن و راه نجات ما وحدت، انسجام و برادری است و ما یک قبله، یک پیامبر و یک کتاب داریم و اخلاق ما اخلاق محمدی(ص) است که همه از شیعه و سنی عاشق پیامبر و خاندان رسالت هستیم.
شکست ‌عربستان در یمن
و درگیری شاهزاده‌های سعودی
روحانی اظهارداشت: شاید بعضی کشورها درون خودشان جنگ شاهزاده‌ها دارند اما این تقصیر ما نیست. تقصیر ما نیست اگر بعضی کشورها از سه سال پیش؛ یمن کشور همسایه‌شان را بمباران می‌کنند، اما نتوانسته‌اند کاری از پیش ببرند و شکست خورده‌اند! تقصیر ما نیست اگر بعضی‌ها، سال‌ها به داعش کمک کردند تا مثلاً در منطقه نفوذ داشته باشند، اما امروز مشاهده می‌کنند که پایه‌های داعش فرو ریخته است. ما خواهان دوستی، وحدت و برادری هستیم.
وی با بیان اینکه یک آمار کلی را اعلام می‌کنم و از مسئولان استانی می‌خواهم که جزئیات آن را برای مردم تشریح کنند، گفت: بودجه عمرانی که دولت یازدهم در طول 4 سال برای سیستان و بلوچستان تخصیص داد و اجرایی کرد، 2/5 برابر بودجه 4 سال پیش از آن بود و این نشان می‌دهد که ما همه توان‌مان را برای توسعه استان بکار گرفتیم.
رئیس‌جمهور افزود: در جلسه‌ای که با وزرا پیش از سفر و درباره استان سیستان و بلوچستان داشتیم مقرر شد 24 طرح و پروژه مهم با اعتبار 1038میلیارد تومان در سیستان و بلوچستان در طول سال‌های 96 و 97 اجرا شود.
روحانی با‌اشاره به وعده دولت یازدهم در سال 93 برای روشن کردن مشعل گاز در زاهدان، اظهار داشت: وقتی در سال 93 این وعده را به مردم زاهدان دادیم، برخی‌ها تعجب کردند اما وقتی آمدیم و مشعل گاز را در زاهدان روشن کردیم، دل مردم از آن روشن شد. به بانک مرکزی و دیگر بانک‌ها دستور دادم، به هر خانه‌ای در زاهدان برای لوله‌کشی گاز دو میلیون تومان وام بدهند تا این کار سرعت یابد.
30 طرح زیربنایی
 و اقتصادی
بهره‌برداری از 25 طرح زیربنایی و اقتصادی و شروع عملیات اجرایی 5 طرح دیگر در استان سیستان و بلوچستان روز شنبه در یک ارتباط مستقیم تلویزیونی، به دستور رئیس‌جمهور آغاز شد.
پروژه‌های زیربنایی و اقتصادی افتتاح شده در حوزه‌های نفت، بهداشت و درمان، کشاورزی، فناوری اطلاعات، نیرو و رفاه اجتماعی می‌باشند.
رئیس‌جمهور در این ارتباط مستقیم تلویزیونی دستور افتتاح طرح‌های برق‌رسانی به 155 روستای بدون برق استان، سازه آبگیر طرح آب‌رسانی به شهرهای سیستان، فاز دوم طرح آب‌شیرین کن چابهار و کنارک و نیز افتتاح کلینیک ویژه عدالت، بخش آی‌سی‌یو بیمارستان خاتم‌الانبیاء، افتتاح مرکز خدمات جامع سلامت شهری و افتتاح ساماندهی مالکیت اراضی کشاورزی در دست سیستان، افتتاح 19 واحد پرورش مرغ گوشتی و افتتاح 142 طرح سیستم آبیاری تحت فشار، افتتاح باقیمانده قطعه یک باند دوم بزرگراه زاهدان بم، افتتاح بزرگراه ایرانشهر و افتتاح محورهای روستایی از جمله طرح‌ها و پروژه‌های زیربنایی بود که در حوزه‌های وزارت نیرو، کشاورزی، بهداشت و درمان، نیرو و راه و شهرسازی افتتاح شدند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، با دستور رئیس‌جمهور همچنین عملیات اجرایی طرح فشرده‌سازی گاز طبیعی جهت تأمین نیروگاه گازی و عملیات اجرایی بزرگترین مجتمع زنجیره‌ای پرورش شترمرغ و طرح‌های بزرگ گلخانه‌ای آغاز شد.
پیش از افتتاح پروژه‌های مذکور ، وزرای نیرو ، جهادکشاورزی، بهداشت درمان و آموزش پزشکی و مسئولینی از وزارت راه و شهرسازی،نفت و حوزه‌های مربوطه، گزارشی را از محل پروژه‌ها به رئیس‌جمهور ارائه کردند.
توسعه سواحل مکران
روحانی همچنین در نشست صمیمی با برگزیدگان استان سیستان و بلوچستان و آیین افتتاح و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های زیربنایی و اقتصادی در این استان گفت: مشارکت مردمی کلید پویایی اقتصاد است؛ ملت و دولت باید کنار یکدیگر باشند.
وی با بیان اینکه چابهار به یک مرکز بزرگ تجاری منطقه تبدیل خواهد شد، اظهار داشت: روند توسعه منطقه چابهار هم‌اکنون از بالا شروع شده و سال به سال به اهدافی که برای توسعه این منطقه ترسیم شده، ‌نزدیک‌تر می‌شویم و توسعه این منطقه به نفع استان و سراسر کشور خواهد بود.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه توسعه سواحل مکران بایستی برای مردم بومی منطقه نیز مفید و سودمند باشد، گفت: بی‌تردید سواحل مکران توسعه بسیار خوبی در آینده خواهد یافت و این سواحل مکان بسیار مناسبی برای احداث نیروگاه‌های اتمی است و ما به دنبال نیروگاه‌های صد مگاواتی به منظور تولید آب شیرین و برق از آن هستیم.
در این دیدار 3 نفر از کارآفرینان برتر استان ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های خود، پیشنهادات و دیدگاه‌هایشان را برای توسعه و آبادانی هر چه بیشتر استان و رونق افزون‌تر در حوزه‌های تخصصی‌ خود ارائه کردند.