kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۱۳۲
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۲
مدیر مسئول کیهان در گفت‌وگو با تسنیم:

پیام رهبر انقلاب به جوانان غربی شبیه نامه امام(ره) به گورباچف بود

مدیر مسئول روزنامه کیهان گفت: مقام معظم رهبری با ابتکار در نوشتن نامه به جوانان اروپایی، آنها را به اسلام ناب دعوت کردند و شبیه به اقدام امام خمینی(ره)در نامه‌نگاری با گورباچف بود.


حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، درباره تأثیر نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی در پررنگ کردن مرز اسلام واقعی از اسلام تکفیری اظهار داشت: حضرت امام خمینی(ره) فرمودند که دنیا تشنه اسلام ناب محمدی(ص) است، یعنی تشنگان در بیرون هستند ولی کسانی باید این پیام را به آنها برسانند و حتی ابلاغ که کار رسول خدا بوده از همین نوع بوده است.
وی افزود: غرب و رسانه‌های غربی و مسئولان بسیاری از کشورهای غربی اجازه نمی‌دادند این پیام به گوش آنها برسد و به همان اندازه که اجازه نمی‌دادند پیام اسلام ناب محمدی به گوش کسی برسد به همان اندازه به جریانات موازی میدان می‌دادند.
مدیرمسئول روزنامه کیهان خاطرنشان کرد: جریان موازی جریانی است که مقابل جریان اصیل ساخته می‌شود و ظاهر آن را دارد ولی فحوای آن را ندارد و این شکل و ظاهر در جریان تکفیری وجود دارد و به ‌فرمایش رهبری شیعه انگلیسی و تسنن آمریکایی نیز در این دسته قرار دارند.
شریعتمداری تأکید کرد: این نوع از جریانات ظاهری دارند اما سراب هستند. تشنه را به‌سمت خود جذب می‌کنند ولی سیراب نمی‌کنند چون آب نیستند. مقام معظم رهبری با ابتکار در نوشتن نامه به جوانان اروپایی این مسیر را باز و جوانان اروپایی را به اسلام ناب دعوت کردند، به‌نوعی چیزی شبیه به اقدام امام خمینی(ره) در نامه‌نگاری با گورباچف بود.
مدیرمسئول روزنامه کیهان تأکید کرد: این نامه نقطه آغاز جذاب و بسیار خوبی است به این دلیل که آنها بدانند آنچه تکفیری‌ها به نام اسلام ارائه می‌کنند نه ‌فقط اسلام نیست بلکه در تقابل و تضاد با اسلام ناب قرار دارد.
شریعتمداری با اشاره به اینکه البته موانعی هم بر سر ترویج این نامه وجود دارد، گفت: امام خمینی(ره) یک نامه خطاب به پاپ پل ششم در دوران جنگ تحمیلی نوشته و پرسیده بودند «اگر حضرت مسیح در بین ما حضور داشتند جانب ما را می‌گرفتند یا جانب آمریکا را؟» و در آن نکات مهمی را مطرح کردند اما در آن مقطع هیچ‌یک از رسانه‌های غربی حاضر نشدند این نامه را منتشر کنند تا جایی که متن پیام را دوستان برای تعداد زیادی از روزنامه‌ها بردند ولی آنها هم حاضر نشدند نامه را منتشر کنند، تنها قرار شد یک روزنامه با رایزنی دکتر کیارشی سفیر وقت ما در وین متن پیام را به‌صورت آگهی چاپ کند که در نهایت نیز منتشر نشد.
مدیرمسئول روزنامه کیهان خاطرنشان کرد: در همین راستا باید صراحتاً گفت که محدودیت‌ها وجود دارد ولی ما باید به کار خود ادامه دهیم، اقدامی که مقام معظم رهبری در نگارش نامه خود به جوانان به آن توجه کردند.
وی تصریح کرد: اقدامی که مقام معظم رهبری کردند ابتکار بسیار بجایی بود و ایشان موضوع و راهکار را به‌دقت شناختند و این نامه را برای جوانان اروپایی تهیه کردند تا حقایق برای آنها روشن شود.
نامه رهبر معظم انقلاب
به عموم جوانان کشورهای غربی
رهبر معظم انقلاب اسلامی در آذرماه 94 و در پی وقوع حوادث تروریستی در فرانسه در نامه‌ای به عموم جوانان در کشورهای غربی نوشتند‌: درست است که امروز تروریسم درد مشترک ما و شما است، اما لازم است بدانید که ناامنی و اضطرابی که در حوادث اخیر تجربه کردید، با رنجی که مردم عراق، یمن، سوریه، و افغانستان طی سال‌های متمادی تحمل کرده‌اند دو تفاوت عمده دارد؛ نخست اینکه دنیای اسلام در ابعادی به‌مراتب وسیع‌تر، در حجمی انبوه‌تر و به مدت بسیار طولانی‌تر قربانی وحشت‌افکنی و خشونت بوده است؛ و دوم اینکه متأسفانه این خشونت‌ها همواره از طرف برخی از قدرت‌های بزرگ به شیوه‌های گوناگون و به شکل مؤثر حمایت شده است.
ایشان در این نامه تاکید کردند: امروز کمتر کسی از نقش ایالات متحده‌ آمریکا در ایجاد یا تقویت و تسلیح القاعده، طالبان و دنباله‌های شوم آنان بی‌اطلاع است. در کنار این پشتیبانی مستقیم، حامیان آشکار و شناخته‌شده‌ تروریسم تکفیری، علی‌رغم داشتن عقب‌مانده‌ترین نظام‌های سیاسی، همواره در ردیف متحدان غرب جای گرفته‌اند، و این در حالی است که پیشروترین و روشن‌ترین اندیشه‌های برخاسته از مردم‌سالاری‌های پویا در منطقه، بی‌رحمانه مورد سرکوب قرار گرفته است. برخورد دوگانه‌ غرب با جنبش بیداری در جهان اسلام، نمونه‌ گویایی از تضاد در سیاست‌های غربی است.
رهبر معظم انقلاب همچنین تصریح کردند: جوانان عزیز! من امید دارم که شما در حال یا آینده، این ذهنیت آلوده به تزویر را تغییر دهید؛ ذهنیتی که هنرش پنهان کردن اهداف دور و آراستن اغراض موذیانه است. به نظر من نخستین مرحله در ایجاد امنیت و آرامش، اصلاح این اندیشه‌ خشونت‌زا است. تا زمانی که معیارهای دوگانه بر سیاست غرب مسلط باشد، و تا وقتی که تروریسم در نگاه حامیان قدرتمندش به انواع خوب و بد تقسیم شود، و تا روزی که منافع دولت‌ها بر ارزش‌های انسانی و اخلاقی ترجیح داده شود، نباید ریشه‌های خشونت را در جای دیگر جست‌وجو کرد.
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای افزودند‌: با کمال تأسّف باید بگویم که گروه‌های فرومایه‌ای مثل داعش، زاییده‌ این‌گونه وصلت‌های ناموفّق با فرهنگ‌های وارداتی است. اگر مشکل واقعاً عقیدتی بود، می‌بایست پیش از عصر استعمار نیز نظیر این پدیده‌ها در جهان اسلام مشاهده می‌شد، درحالی‌که تاریخ، خلاف آن را گواهی می‌دهد. مستندات مسلم تاریخی به‌روشنی نشان می‌دهد که چگونه تلاقی استعمار با یک تفکر افراطی و مطرود، آن ‌هم در دل یک قبیله‌ بدوی، بذر تندروی را در این منطقه کاشت وگرنه چگونه ممکن است از یکی از اخلاقی‌ترین و انسانی‌ترین مکاتب دینی جهان که در متن بنیادینِ خود، گرفتن جان یک انسان را به مثابه‌ کشتن همه‌ بشریت می‌داند، زباله‌ای مثل داعش بیرون بیاید؟
ایشان همچنین در پایان این نامه تاکید کردند: من از شما جوانان می‌خواهم که بر مبنای یک شناخت درست و با ژرف‌بینی و استفاده از تجربه‌های ناگوار، بنیان‌های یک تعامل صحیح و شرافتمندانه را با جهان اسلام پی‌ریزی کنید. در این صورت، در آینده‌ای نه‌چندان دور خواهید دید بنایی که بر چنین شالوده‌ای استوار کرده‌اید، سایه‌ اطمینان و اعتماد را بر سر معمارانش می‌گستراند، گرمای امنیت و آرامش را به آنان هدیه می‌دهد، و فروغ امید به آینده‌ای روشن را بر صفحه‌ گیتی می‌تاباند.
همچنین در دی‌ماه سال ۱۳۹۳ نیز که  فرانسه شاهد سلسله حوادث تروریستی و حمله به مجله‌ «شارلی ابدو» بود  که تصاویر موهنی از پیامبر اسلام منتشر کرده بود، موجی از تفکرات ضد اسلامی و اسلام‌هراسی را در غرب به خصوص در اروپا ایجاد کرده بود. دو هفته بعد از این اتفاق تروریستی رهبر انقلاب در نامه‌ای خطاب به «جوانان اروپا و آمریکای شمالی»، ارائه‌ تصویری ترسناک از دین مبین اسلام را «سیاه‌نمایی گسترده» علیه اسلام نامیده و از جوانان غربی خواستند «شناخت مستقیم و بی‌واسطه از اسلام به دست بیاورند.»