kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۰۷۷
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۴

گزارش رسمی وزارت دفاع عراق از آخرین وضعیت ابوبکر بغدادی

وزارت دفاع عراق از زنده بودن خلیفه خودخوانده داعش و حضور وی در منطقه مرزی عراق و سوریه خبر داد.


ژنرال «یحیی رسول» سخنگوی وزارت دفاع عراق اعلام کرد، براساس اطلاعات به دست آمده، «ابوبکر بغدادی» زنده و در منطقه مرزی عراق و سوریه مخفی شده است. به گفته رسول، هنوز منطقه مورد نظر وی، در اشغال داعش قرار دارد.سخنگوی وزارت دفاع عراق به طور مشخص، منطقه حدفاصل میان شهرهای «القائم» عراق و «بوکمال» سوریه را محل حضور و تردد ابوبکر بغدادی اعلام کرد و گفت که ده‌ها سرکرده دیگر داعش نیز در همین محل حضور دارند و برخی از آنها نیز برای فرار، لباس کشاورزان و زنان را می‌پوشند.در سال 1393 و پس از اشغال استان نینوا و شهر موصل به دست داعش، ابوبکر بغدادی در همین شهر، خود را خلیفه خواند. بغدادی در سال 2006 به طرز مشکوکی از زندان آمریکایی‌ها در جنوب عراق آزاد شده بود و در طول سال‌های اخیر نیز عناصر داعش از حمایت‌های پشت پرده آمریکا و عربستان برخوردار بوده‌اند. طی روزهای اخیر برخی منابع مدعی شده بودند که بغدادی در اختیار آمریکایی‌ها قرار دارد.
عملیات پاکسازی مناطق آلوده
«مزهر العزاوی» فرمانده عملیات دجله اعلام کرد که نیروهای ارتش، پلیس و بسیج مردمی عراق عملیات گسترده‌ای را در دو محور «حوض الندا» و «قزلاق» استان «دیاله» با هدف پاکسازی این مناطق از عناصر داعش، آغاز کرده‌اند.به گفته العزاوی، با این عملیات که توسط نیروی هوایی عراق نیز حمایت می‌شود، کار تروریست‌ها در دیاله پایان می‌یابد.به گزارش ایسنا، تروریست‌های داعش در برخی از مناطق صحرایی استان الانبار نیز حضور دارند. به نوشته روزنامه «القدس العربی» عناصر داعش قبلا دست به حفر تونل و ایجاد مخفیگاه در مناطق صحرایی زده‌اند و به همین خاطر، اکنون از دید نظامیان و نیروهای دولتی مخفی می‌مانند.
اما علی‌رغم این گزارش‌ها، داعش در الانبار هم مثل سایر مناطق عراق، از لحاظ نظامی، شکست خورده است و نمی‌تواند جلوی پیشروی نیروهای دولتی، مقاومت بکند. در حال حاضر هیچ شهر و منطقه مهمی در عراق، تحت اشغال داعش نیست.