kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۰۰۰
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۶
ظریف در سومین کنفرانس بین‌المللی گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای در ایتالیا

برجام خواست ما و 1+5 نبود بلکه بهترین چیزی بود که می‌شد به آن دست یافت!


وزیر امور خارجه کشورمان که برای حضور در «همایش گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای» در رم به ایتالیا سفر کرده است طی اظهاراتی با اعلام اینکه برجام قابل مذاکره نیست گفت‌: برجام آنچه که ما ، آمریکا و سایر طرف‌های مشارکت‌کننده در مذاکرات می‌خواستند نبود بلکه بهترین چیزی بود که می‌شد به آن دست یافت!
محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان صبح پنج‌شنبه به منظور شرکت در سومین کنفرانس بین‌المللی گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای که در رم برگزار شد عازم ایتالیا گردید.
آمریکا نتوانست غنی‌سازی ایران را به صفر برساند
وزیر خارجه کشورمان در نشستی در «رم» توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) را بهترین توافقی دانست که از طریق مذاکره امکان دست‌یابی به آن وجود داشته است.
ظریف که در «همایش گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای» حضور داشت تصریح کرد : برجام، نه آن چیزی بوده که ایران می‌خواسته و نه آنچه آمریکا خواستار آن بوده است. «این توافق، بهترین چیزی بود که می‌شد به آن دست یافت.»
وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آینده برجام را در برابر تهدیدهای موجود علیه آن چگونه پیش‌بینی می‌کند، گفت: «توافق هسته‌ای زمانی حاصل شد که ما به این درک رسیدیم که نمی‌توانیم به همه آنچه می‌خواهیم دست پیدا کنیم. این توافق، نه آن چیزی بود که من می‌خواستم و نه آنچه جان کری (وزیر خارجه سابق آمریکا) می‌خواست و نه آنچه سایر طرف‌های مشارکت‌کننده در مذاکرات می‌خواستند. زیبایی توافق در همین جا است که چیزی نیست که ما می‌خواستیم، بلکه چیزی است که توانستیم به آن دست پیدا کنیم.»
وزیر خارجه تصریح کرد کسانی که در جریان مذاکرات حضور نداشته‌اند اکنون تصور می‌کنند که با «طرحی معجزه‌آسا» می‌توانند وارد شده و به توافقی بهتر دست پیدا کنند.
وی گفت: «من معتقدم که برجام بهترین توافقی است که می‌شد در گذشته به آن دست پیدا کرد و یا در آینده امکان دست‌یابی به آن وجود خواهد داشت.»
شکست سیاست غنی‌سازی صفر
وزیر خارجه در ادامه اظهاراتش تصریح کرد : در اوایل سال 2000، دولت آمریکا گزینه غنی‌سازی صفر [در قبال ایران] را پیگیری کرد. برخی از نفراتی که اکنون به صورت رسمی یا غیررسمی به ترامپ مشاوره می‌دهند در آن زمان فعال بودند و از حصول هر توافقی جلوگیری می‌کردند.
ظریف اضافه کرد: در آن زمان ایران کمتر از 200 سانتریفیوژ داشت. توافق هسته‌ای با ایران، در آن زمان با چیزی حدود هزار سانتریفیوژ امکان‌پذیر بود، اما ایالات متحده به دنبال برآورده شدن 100 درصد خواسته‌هایش بود و خواستار غنی‌سازی صفر [برای ایران] شد. نتیجه این شد که در سال 2013 که ما بار دیگر مذاکرات را آغاز کردیم، ایران 20 هزار سانتریفیوژ داشت.
وی اضافه کرد: «بنابراین اگر کسانی گزینه حاصل جمع صفر را دنبال کنند نتیجه آن شکست خواهد بود.»
ما موشک‌هایی داریم که خودمان ساخته‌ایم
وزیر خارجه همچنین درباره برنامه موشکی کشورمان گفت : آیا ما تنها کسانی هستیم که موشک داریم؟ ما موشک‌هایی داریم که خودمان ساخته‌ایم، چون هیچ کس دیگر به ما موشک نمی‌دهد. عربستان موشک‌هایی دارد که از چین خریداری کرده و 2500 کیلومتر برد دارد، در حالی که موشک‌های ما 2000 کیلومتر برد دارند.
ظریف با ‌اشاره به هزینه هنگفت عربستان برای خریداری سلاح از آمریکا گفت: برخی در منطقه تصور می‌کنند می‌توانند به جای تعامل با همسایگان جهت به دست آوردن امنیت از درون، از بیرون امنیت بخرند.
روسیه درخواستی از ایران
درباره جنوب سوریه نداشته است
ظریف در ادامه در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا ایران به نتایج توافق آتش‌بس آمریکا و روسیه برای خارج کردن نیروهای خود از جنوب غربی سوریه پایبند خواهد بود گفت: ایالات متحده و روسیه نمی‌توانند برای ایران تصمیم بگیرند. ما به درخواست دولت سوریه در این کشور هستیم و طبق این درخواست عمل خواهیم کرد، اما روسیه از ما درخواستی برای انجام کاری مطرح نکرده است.
ظریف گفت: اینکه ما در آن منطقه حضور داریم یا خیر را نمی‌دانم، اما روسیه از ما درخواست انجام کاری درباره آن منطقه نداشته است.
دیدار و رایزنی با موگرینی
خبر دیگر اینکه وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور شرکت در سومین کنفرانس بین‌المللی گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای به رم سفر کرده بود، با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد.
همچنین وزیر خارجه ایتالیا در دیدار با ظریف با تاکید بر اجرای کامل برجام گفت: اتحادیه اروپا با نگاه کاملا مثبت به برجام بر لزوم‌ پایبندی همه طرف‌ها به آن تاکید دارد.
سفر به باکو و دیدار با الهام علی اف
ظریف همچنین بامداد دیروز به منظور شرکت در نشست بین‌المللی قلب آسیا، وارد باکو پایتخت جمهوری آذربایجان شد.
وی و الهام علی اف رئیس‌جمهور آذربایجان در حاشیه کنفرانس بین‌المللی قلب آسیا در باکو دیدار و درخصوص روابط دو جانبه و مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.
طرفین در این دیدار درخصوص روابط دوجانبه، همکاری سه جانبه بین ایران ترکیه و آذربایجان، مبارزه مشترک علیه تروریسم و افراط گرایی، همکاری درخصوص افغانستان و نشست آستانه درباره سوریه به رایزنی پرداختند.
عزم جمهوری اسلامی
در مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی
وزیر خارجه کشورمان طی سخنانی در اجلاس قلب آسیا در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان تصریح کرد : تهدید افراط گرایی و تروریسم نیازمند پاسخ متحد و مصمم ما است.
رئیس‌دستگاه دیپلماسی با ‌اشاره به عزم جمهوری اسلامی در مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی، عنوان کرد: با توجه به تجربه به دست آمده در همکاری منطقه‌ای در مقابله با داعش در عراق و سوریه، آماده همکاری در این تلاش مشترک با شرکای خود در پروسه استانبول هستیم.ظریف یادآور شد: چالش خشونت افراطی و تروریسم در افغانستان نمی‌تواند از طریق استراتژی‌ها و روش‌هایی شامل افزایش نیروهای نظامی خارجی حل شود، چرا که این گونه روش‌ها زمینه حیات مجدد عوام فریبان افراطی را فراهم کرده است.
مواضع محکم اروپا در قبال برجام
ظریف همچنین در حاشیه اجلاس قلب آسیا در جمع خبرنگاران درباره گفت‌وگوی روز پنجشنبه خود با موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در رم گفت: اروپایی‌ها و خانم موگرینی تا الان در اعلام مواضع بسیار محکم عمل کرده و مواضع خوبی اتخاذ کردند. در اقدامات عملی در ماه‌های گذشته شاهد اقدامات گسترده‌تر اروپا در زمینه همکاری‌های بانکی، فاینانس و... و هفته گذشته شاهد حضور هیئت اروپا برای همکاری در زمینه هسته‌ای و در حوزه کشاورزی بودیم و امیدواریم این همکاری‌ها ادامه یابد.
رئیس‌دستگاه دیپلماسی یادآور شد: البته در دیدار با خانم موگرینی توجه ویژه‌ای بر بحث سوریه کردیم و مخصوصا با توجه به اجلاس سوچی وی را در جریان مذاکرات در سوچی و برنامه‌هایی که برای صلح در سوریه است، قرار دادم و همین گونه در مورد صلح در منطقه و سیاست‌های خطرناک دولت عربستان در یمن و همینطور در مورد لبنان بحث کردیم.
وی درباره حمایت اروپا از مذاکرات ایران، ترکیه و روسیه درباره سوریه نیز عنوان کرد: ما مذاکراتمان را در سوچی در تعارض و یا در تقابل با سایر تلاش‌های بین‌المللی در این زمینه نمی‌دانیم و معتقدیم روش خوبی است برای رسیدن به راه‌حل مورد قبول ما.