kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۹۶۸
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۲
شلیک اخطار!

انصارالله با شلیک موشک به خاک عربستان نسبت به مسدود ماندن مرزهایش هشدار داد


تنها چند ساعت پس از هشدار رهبر جنبش انصارالله به عربستان درمورد ادامه مسدود ماندن گذرگاه‌های یمن، انقلابیون این کشور با شلیک موشک بالستیک، خاک عربستان را هدف قرار دادند.
محاصره ظالمانه یمن از سوی آل‌سعود، تشدید درد و رنج مردم این کشور را به دنبال داشته است. همین مسئله باعث شده است تا انقلابیون یمن برای مقابله با این محاصره، اقدام به شلیک موشک بالستیک به خاک عربستان کنند. دیروز شبکه ماهواره‌ای وابسته به انصارالله یمن از موفقیت‌آمیز بودن شلیک یک فروند موشک بالستیک به هدفی نظامی در عربستان خبر داد. به گزارش ایسنا، شبکه ماهواره‌ای المسیره به نقل از نیروی موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن اعلام کرد که این موشک بالستیک میان برد با موفقیت به هدفی نظامی در عربستان اصابت کرده است.
تنها چند ساعت پیش از شلیک این موشک، «عبد الملک الحوثی»، رهبر جنبش مردمی انصارالله یمن، طی سخنانی به مناسبت سالروز ولادت حضرت محمد(ص)، در مورد ادامه مسدود کردن گذرگاه‌های یمن هشدار داده و عربستان را به اقدامات حساسی در پاسخ به این امر تهدید کرده بود. الحوثی با هشدار به دشمنان و متجاوزان، تاکید کرد: «این حق ماست که در پاسخ به این مسئله اقدامات حساس و مهمی انجام دهیم و درصورتی که محاصره یمن ادامه یابد، باید بگوییم که ما نیز از نقاط حساسی که می‌توان آنها را هدف قرار داد، مطلع هستیم.» رهبر جنبش انصارالله یمن اعلام کرد که از نظر آل‌سعود، تعظیم کردن در برابر ترامپ و حاکمان آنها، اقدامی واجب و تعظیم کردن در برابر رسول اکرم(ص)، بدعت است.
این در حالی است که ائتلاف عربی ضد یمن به رهبری عربستان مدعی شد که سامانه دفاع هوایی عربستان یک فروند موشک بالستیک را که از اراضی یمن به سمت این کشور شلیک شده بود، در شهر «خمیس مشیط» ساقط کرده است. البته آل‌سعود همواره پس از شلیک موشک انصارلله به خاک خود، مدعی می‌شود که آن را سرنگون کرده است.
احتمال خروج نظامیان سودانی از یمن
از سوی دیگر، مجتهد شاهزاده افشاگر سعودی اعلام کرد، چه بسا «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سودان، مجبور خواهد شد، نیروهای این کشور را که در تجاوز علیه یمن به رهبری عربستان مشارکت دارند، خارج کند.
مجتهد چندین دلیل را برای احتمال اتخاذ چنین تصمیمی از سوی البشیر مطرح کرد که از جمله آنها کشته شدن بیش از 1000 نظامی سودانی در یمن، حمایت بن سلمان از مصر در نزاع با سودان بر سر «حلایب» و فشار بن سلمان بر سودان برای قطع روابط با قطر به شیوه‌ای غیر مؤدبانه است. مجتهد در ادامه گفت: «سودان حتی یک ریال از پول‌های میلیاردی وعده داده شده به این کشور را دریافت نکرده است.»
 شماری از احزاب معارض سودانی از جمله حزب «الأمه» به رهبری «صادق المهدی» و حزب کمونیست سودان، بارها خواستار خروج نیروهای سودانی از ائتلاف متجاوز سعودی شده‌اند. سودان از سال 2015 میلادی، به ائتلاف متجاوز سعودی پیوسته و در به خاک و خون کشیدن مردم یمن، ایفای نقش کرده است.
مصوبه ضد سعودی پارلمان اروپا
از سوی دیگر، پارلمان اروپا با  تصویب مصوبه‌ای، فروش سلاح به عربستان را ممنوع کرد. به گزارش ایسنا، ۵۳۹ نماینده به این مصوبه رای موافق و ۱۳ نماینده به آن رای مخالف و ۸۱ تن دیگر رای ممتنع دادند. اتحادیه اروپا، عربستان را عامل نقض حقوق بشر در یمن می‌داند. در این مصوبه، «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از کشورهای اروپایی خواسته است تا برای تدوین استراتژی درخصوص یمن دست به کار شوند. این مصوبه همچنین خواستار رساندن کمک‌های انسانی فوری به یمن و دستیابی به راه کار سیاسی برای درگیری‌ها در این کشور شده است.این اقدام اروپا هرچند بسیار دیر انجام می‌شود اما می‌تواند فشارها بر عربستان برای پایان دادن به جنگ یمن را بیشتر کند.
اروپا و آمریکا تأمین‌کننده اصلی سلاح‌های مرگبار رژیم آل‌سعود هستند. با این حال، مقامات دولت‌های غربی از افکار عمومی جوامع خود، هراس دارند.