kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۹۶۶
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۲

سازمان بهداشت جهانی: 13 استان یمن به دیفتری آلوده شدند

سازمان بهداشت جهانی از شیوع نگران‌کننده بیماری دیفتری در ۱۳ استان یمن خبر داد.


پس از شیوع وبا در یمن در نتیجه حملات آل‌سعود و مبتلاشدن نزدیک به یک میلیون یمنی اکنون بیماری دیفتری نیز در این کشور شیوع یافته است. به گزارش تسنیم، سازمان بهداشت جهانی از شیوع سریع بیماری دیفتری در 13 استان یمن خبر داد. این سازمان افزود: «شیوع دیفتری در یمن نگران‌کننده است و بیشتر موارد ابتلا به دیفتری و فوتی در استان «اب» گزارش شده است.»
سازمان بهداشت جهانی در بیانیه‌ای اعلام کرد که از طریق همکاری با یونیسف و شرکا، 8500 کودک زیر پنج سال طی ماه نوامبر گذشته (آبان ماه) در دو بخش «السده» و «یریم» در استان «اب»، واکسینه شده‌اند. این سازمان افزود، عملیات واکسیناسیون، با وجود تشدید درگیری‌ها و علی‌رغم بسته بودن گذرگاه‌های یمن صورت گرفته است. بیماری دیفتری بسیار خطرناک است. هنگامی که باکتری «کورینه باکتریوم دیفتریا» به بدن انسان راه پیدا کند، شخص دچار یک بیماری حاد باکتریایی که بسیار مسری و کشنده است به نام دیفتری یا خناق می‌شود. اکثر کودکان و افراد مسنی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، جان خود را از دست می‌دهند.
ائتلاف متجاوز سعودی 15 آبان ماه گذشته پس از حمله موشکی انصارالله به ریاض، تمام مرزهای هوایی، زمینی و دریایی یمن را مسدود کرده و از آن زمان مانع رسیدن کمک‌های بین‌المللی به مردم این کشور شده است.
نهادهای بین‌المللی اعلام کردند که حدود دو میلیون و 500 هزار یمنی به آب شرب سالم دسترسی ندارند که این موضوع می‌تواند به شیوع گسترده بیماری‌ها منجر شود. از فروردین ماه گذشته تاکنون حدود یک میلیون یمنی به وبا مبتلا شده‌اند و بیش از 2200 تن نیز جان خود را به ‌دلیل ابتلا به وبا از دست داده‌اند.