kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۹۶۵
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۲
بنابر اعلام رسانه‌های آمریکایی

اختلافات در کاخ سفید بالا گرفت /تیلرسون به زودی برکنار می‌شود




رسانه‌های آمریکایی در گزارش‌های ضد و نقیضی، از بالا گرفتن اختلافات میان وزیر خارجه و رئیس‌جمهور آمریکا و برکناری قریب الوقوع «رکس تیلرسون» خبر می‌دهند.
علی‌رغم گذشت حداقل یک سال از ریاست جمهوری جنجالی «دونالد ترامپ» هنوز به نظر می‌رسد که دولت وی ترکیب واقعی خود را پیدا نکرده است. ترامپ طی 6 ماه اولی که به قدرت رسید، 14 مقام ارشد کاخ سفید را یا برکنار و یا مجبور به استعفا کرده بود.
«مایکل فلین» (مشاور امنیت ملی ترامپ)، «پریت بهارا» (دادستان منطقه جنوبی نیویورک)، «درک هاروی» (مشاور ارشد امور غرب آسیا در شورای امنیت ملی آمریکا)،«کتی والش» (معاون ستاد کارکنان کاخ سفید)، «جیمز کومی» (رئیس‌پلیس فدرال آمریکا)، «رینس پریبوس» (رئیس‌ستاد کارکنان کاخ سفید)، «مایکل دابکه» (مدیر ارتباطات کاخ سفید)، «والتر شاب» (رئیس‌اداره امور اخلاقی دولت)، «آنتونی اسکاراموچی» (مدیر ارتباطات کاخ سفید)، «شان اسپایسر» (دبیر مطبوعاتی کاخ سفید)، «مایکل شورت» (دستیار مطبوعاتی کاخ سفید)، «سلی ییتس» (دادستان کل موقت منصوب اوباما)، «ازرا کوهن واتنیک» (مدیر ارشد اطلاعات شورای امنیت ملی)، «ریچ هیگینز» (رئیس دفتر برنامه ‌ریزی استراتژیک کاخ سفید)، «استیو بنن» (مشاور امنیت ملی) مقاماتی بوده‌اند که تاکنون برکنار شده‌اند. اما به نظر می‌رسد که دومینوی تغییرات همچنان ادامه دارد. در همان زمان که ماشین تغییرات به شدت در کاخ سفید فعال بود، خبرگزاری‌ها نوشتند که «تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا بر سر موضوعات مختلفی از جمله توافق هسته‌ای ایران و همچنین ترکیب پرسنل وزارت خارجه آمریکا، با ترامپ دچار اختلافات جدی شده و تصمیم گرفته تا پیش از پایان سال جاری میلادی از سمت خود استعفا ‌دهد. هر چند خود تیلرسون دو روز بعد این خبر را تکذیب کرد و گفت تا زمانی که ترامپ بخواهد به وظیفه خود به عنوان وزیر خارجه ادامه می‌دهد.
چند ماهی موضوع برکناری یا استعفای تیلرسون از وزارت خارجه آمریکا مسکوت مانده بود تا اینکه دوباره روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز روز پنج شنبه خبر داد که طی چند هفته آتی «مایک پمپئو» رئیس‌ سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا ) جایگزین تیلرسون خواهد شد. به نوشته نیویورک‌تایمز، بر اساس طرح کاخ‌ سفید، قرار است «تام کاتن» سناتور تندروی جمهوری‌خواه هم به عنوان رئیس‌جدید سیا، جایگزین پومپئو شود. مقامات آمریکایی که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، به این روزنامه گفته‌اند که کاتن برای پذیرش ریاست سیا، تلویحا اعلام آمادگی کرده است.هم پومپئو و هم کاتن به داشتن مواضع به شدت ضدایرانی مشهور هستند و از متحدان ترامپ در مسائل سیاست خارجی به شمار می‌آیند.چند روز پیش نیز پایگاه «پولیتیکو» در گزارشی با ‌اشاره به جایگاه مطلوب رئیس‌ سیا در نزد ترامپ، از احتمال جایگزینی او به عنوان وزیر خارجه آمریکا خبر داده بود. تعدادی از منابع وابسته به دولت آمریکا و همچنین افراد مطلع از امور کاخ سفید به پولیتیکو خبر دادند که جایگاه مطلوب پمپئو در نزد ترامپ، او را به گزینه‌ای برای جایگزینی تیلرسون در وزارت خارجه تبدیل کرده است.بر اساس این گزارش رئیس‌سیا نیز به نزدیکان خود گفته که «انتظار و احتمال می‌رود» که ترامپ او را برای منصب وزارت خارجه انتخاب کند.پمپئو همچنین تاکید کرده که در صورت پیشنهاد این پست توسط ترامپ، او آن را خواهد پذیرفت.
به دنبال انتشار گسترده این گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای، «هیدر نائورت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مجبور به واکنش شد و تاکید کرد: «برخی اختلاف‌نظرها میان ترامپ و تیلرسون در حوزه سیاست خارجی وجود دارد اما هیچ برنامه و طرحی برای برکناری وزیر خارجه کنونی از سمتش وجود ندارد.» از سوی دیگر، «سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید، نیز به خبر احتمال برکناری قریب‌الوقوع تیلرسون واکنش نشان داده و گفته است که تا این لحظه اعلامیه‌ای درباره تغییر پست‌ها در دولت آمریکا منتشر نشده است و «تیلرسون به اداره امور وزارت خارجه ادامه می‌دهد.» ترامپ، نیز روز پنج‌شنبه پس از دیدار با ولیعهد بحرین، در پاسخ به سؤال خبرنگاران در مورد احتمال برکناری تیلرسون، تنها گفت: «او همین‌جاست. رکس همین‌جا هست.» کاخ سفید نیز در بیانیه‎ای، تصمیم دولت آمریکا برای برکناری وزیر خارجه آمریکا را تکذیب و اعلام کرد که وی «هدایت وزارت خارجه را ادامه می‌دهد.»