kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۸۶۴
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۹

گزارش روزنامه مصری از نقش اسرائیل در حملات تروریستی مصر



چند روز پس از وقوع انفجار بی‌سابقه تروریستی در استان سینای مصر که طی آن نزدیک به 300 نمازگزار مسلمان جان خود را از دست دادند، روزنامه «المصری الیوم» دلایلی را آورده که نشان می‌دهد، اسرائیل در این حملات تروریستی دست داشته است. دولت مصر پس از این انفجار 3 روز عزای عمومی اعلام کرد.
روزنامه المصری الیوم در مقاله‌ای به قلم «عبدالناصر سلامه» با‌اشاره به حمله تروریستی بی‌سابقه‌ای که چند روز پیش در استان سینای شمالی به وقوع پیوست و طی آن تروریست‌ها به نمازگزاران حمله و بیش از 500 نفر را به خاک و خون کشیدند، نوشت: «دلایل زیاد و دیدگاه‌های روشنی وجود دارد که اسرائیل عامل اصلی حوادث سینا است.»
در این گزارش می‌خوانیم: «شیخ» عارف العکور» یکی از شیوخ قبیله العکور در روستای الروضه در العریش و سخنگوی شیوخ سیناء در برنامه زنده تلویزیونی گفته که این حادثه کار صهیونیست‌هاست و‌اشاره او به رژیم صهیونیستی است که درصدد تخلیه و‌اشغال سیناء هستند. باید اظهارات او را جدی گرفت و به حرف‌های دیگر شیوخ سیناء هم گوش داد که هرگاه چنین حادثه سنگین و بزرگی رخ می‌دهد، همه نگاه‌ها به سمت رژیمی می‌چرخد که بدتر و سبوعانه‌تر از آن رژیم در جهان وجود ندارد.»
به گزارش تسنیم، نویسنده این مقاله برای اثبات گفته‌های خود دلایلی هم می‌آورد از جمله اینکه، اسرائیل به منطقه سیناء به مثابه سرزمینی مقدس می‌نگرد و بر این اساس به کنترل آن تمایل دارد، موضوعی که ناآگاهانه یا آگاهانه در محافل دولتی مصر می‌توان شنید.در واقع رژیم صهیونیستی با تخلیه ساکنان سینا می‌کوشد این منطقه را به طرح سیاسی و امنیتی خود اضافه کند. به همین منظور در پی بی‌ثبات کردن و بی‌امنیت کردن این منطقه است تا موجب فرار سرمایه‌گذاران و گردشگران شود.
روزنامه مصری الیوم در بخش دیگری از گزارش خود آورده: «نشانه‌ها حاکی از آن است که بخش زیادی از گردشگرانی که مصر آنها را در سال‌های اخیر از دست داده، در درجه اول به همراه بخش کمی از سرمایه‌گذاران به سرزمین های‌اشغالی رفته‌اند و آنجا به مقصد امنی برای سرمایه‌گذاران و گردشگران تبدیل شده است. این وضعیت متزلزل مصر موجب شده تعداد اندکی از جوانان مصر به نفع این رژیم اقدام و با زنان اسرائیلی ازدواج کنند.
به نوشته این روزنامه مصری، «از سوی دیگر بی‌ثباتی داخلی مصر موجب کاهش توجه سیاسی و مردمی نسبت به مسائل عربی و منطقه‌ای و در رأس آن مسئله فلسطین و سوریه و دیگر مسائل منطقه شده است. در حالی که مصر همواره حامی مسائل عادلانه در منطقه و در رأس آن عاری‌سازی خاورمیانه از سلاح کشتار جمعی بوده و این کاهش نقش مصر و خلأ به‌وجود آمده موجب پیشروی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی به خصوص در کشورهای خلیج‌فارس شده است.»
نویسنده به دلایل دیگری نیز‌اشاره می‌کند و می‌نویسد: «کسی نمی‌تواند انکار کند که تضعیف و نابودی ارتش مصر همچنان هدف رژیم صهیونیستی است. معنی آرزوهای دشمن قدیمی و طرح‌های علنی صهیونیست‌ها در مورد نیل تا فرات ضرورتا تخلیه منطقه از ساکنان و صاحبان قانونی آن یا نسل‌کشی آنها است. پس همزیستی مسالمت‌آمیز بین دو طرف محال است، زیرا همزیستی مسالمت‌آمیز بین دزد و صاحب خانه یا قاتل و مقتول محال است و بقای یکی ناگزیر منوط به نابودی دیگری است. بنا بر این با توجه به این دلایل می‌توان تاکید کرد که اسرائیل در اکثر حوادث غم‌انگیز در مصر دخالت دارد.