kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۸۶۳
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۹
به برکت مقاومت حاصل شد

تسلط کامل عراق بر تمام مرزهایش با سوریه پس از 100 سال!


همزمان با پایان یافتن عملیات ارتش و بسیج مردمی در مناطق بیابانی شمال غرب عراق، «حیدر عبادی» گفت، برای نخستین بار پس از 100 سال، نیروهای مسلح توانستند بر مناطق مرزی عراق و سوریه مسلط شوند.
نخست‌وزیر عراق گفت: نیروهای امنیتی ما حدود 14 هزار کیلومتر (مربع) از اراضی منطقه موسوم به «جزیره» را از وجود عناصر داعش، پاکسازی کرده‌اند و ما توانستیم به حضور نظامی داعش در عراق، پایان بدهیم.
وی افزود، از صد سال پیش تاکنون حکومت‌های مرکزی عراق نتوانسته بودند به صورت کامل، به مرزهای عراق و سوریه برسند.
این اظهارات عبادی، به خوبی اهمیت عملیات جاری نیروهای ارتش و بسیج مردمی عراق علیه عناصر داعش در مناطق بیابانی و دور افتاده را مشخص و برجسته می‌کند.
طی روزهای اخیر عملیات نیروهای مسلح عراق متوجه منطقه صحرایی مشترک میان استان‌های الانبار، نینوا و صلاح‌الدین بوده و این نیروها توانسته‌اند منطقه صحرایی فوق را از عناصر داعش پاکسازی کنند.
عبادی در رابطه با مسئله حمایت از تروریست‌ها طی سال‌های اخیر در عراق نیز گفت: ما یک سال پیش کمیته مبارزه با تروریسم را تأسیس کرده و به نتایج خوبی هم رسیده‌ایم، که مهم‌ترین آنها، پیگیری معاملات، حساب‌های داخل و خارج، انتقال اموال و وضعیت کلی اینها است. این نخستین بار است که یک مقام بلندپایه عراق از پیگیری حقوق حامیان تروریسم در این کشور، حرف می‌زند و اگر این روند ادامه پیدا کند، پای کشورهای زیادی مثل عربستان، امارات، ترکیه و آمریکا، گیر خواهد بود.
 البته، چیزی که کار بازرسی را تسریع می‌کند، اعترافات افرادی مثل «حمد بن جاسم» نخست‌وزیر سابق قطر است؛ وی از حمایت‌های کشورهای حامی تروریسم از تروریست‌ها پرده برداشته است.
سایر رویدادها
* نخست‌وزیر منطقه خودمختار کردستان عراق حکم انتصاب «هفال ابوبکر» وابسته به حزب «گوران» (تغییر) را به منصب استانداری استان کرکوک امضاء کرد. بغداد دیروز در این رابطه، واکنشی
 نشان نداد.
* به نوشته پایگاه اینترنتی «میلیتاری تایمز» وابسته به وزارت دفاع آمریکا، این کشور در حال حاضر، 8892 نظامی در خاک عراق دارد.