kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۸۶۲
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۹

مصاحبه خواندنی المیادین با عبدالباری عطوان درباره جایگاه ویژه ایران در منطقه



سردبیر نشریه«رای‌الیوم» طی گفت‌و‌گویی که با شبکه تلویزیونی «المیادین» داشته، به بررسی وضعیت ویژه ایران و متحدانش در منطقه به خصوص در سوریه پرداخته و تهدیدهای رژیم صهیونیستی را نیز، اقداماتی از سر استیصال و ترس از همین شرایط ویژه دانسته است.
«عبدالباری عطوان» در این گفت‌و‌گو به دخالت‌های آمریکا، اسرائیل، اروپا و کشور‌های عربی در امور سوریه و شکست آنها در تحقق اهدافشان ‌اشاره کرد و گفت،«امروزه آمریکا و متحدانش در سوریه شکست خورده‌اند و رژیم صهیونیستی قادر به حمله به منافع ایران در سوریه نیست. ایران دست برتر را در منطقه دارد و این وضع صهیونیست‌‌ها را هراسان کرده است.»
باشگاه خبرنگاران با انتشار متن این مصاحبه نوشته: «سردبیر نشریه رای‌الیوم در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است در صورت وجود پایگاه نظامی ایران در سوریه، اسرائیل وارد جنگ شود؟» گفت: «این رژیم در وضع آشفته بی‌سابقه‌ای به سر می‌برد. محاسبات رژیم صهیونیستی درباره سرنگون شدن نظام سوریه شکست خورده و امروز محوری قوی در منطقه با حضور ایران، روسیه، عراق، حزب‌الله و بسیج مردمی تشکیل شده و این محور از حمایت قوی روسیه برخوردار است. این رابطه ائتلافی جدید نبرد را در سوریه به سود خود پایان داد همان طور که به جنگ علیه داعش در عراق و سوریه پایان داده است.»
این تحلیلگر ارشد جهان عرب در پاسخ به سؤالی راجع به «تهدید بشار اسد از سوی نتانیاهو به حمله هوایی در صورت اجازه این کشور به ایران برای تاسیس پایگاه نظامی» نیز چنین پاسخ داد: «هفت سال از تحولات سوریه می‌گذرد و آمریکا، اسرائیل، اروپا و کشور‌های عربی در امور سوریه دخالت کردند اما هیچ دستاوردی نداشتند. آیا رژیم صهیونیستی از آمریکا، انگلیس و فرانسه قوی‌تر است؟ آیا این رژیم بیش از عربستان سعودی و قطر پول دارد؟ ایران نیازی به پایگاه در سوریه ندارد و کل این کشور پایگاه ایران است. سوریه متحد ایران است و میان دو کشور موافقت‌نامه دفاعی مشترک وجود دارد.»
عطوان این را هم اضافه کرد که «آویگدور لیبرمن به‌عنوان وزیر جنگ اسرائیل بر این باور است که هر‌گونه اقدام تنش‌زا در جبهه سوریه باعث کشانده شدن اسرائیل به جنگی خواهد شد که نمی‌تواند از آن خارج شود و این جنگ آسیب‌های زیادی به این رژیم وارد خواهد کرد. اسرائیلی‌ها از پیامد جنگ هراسان هستند. تا این لحظه نتانیاهو هیچ حامی برای مقابله با ایران یا سیاست تحریک‌آمیز خود علیه این کشور نداشته چرا که ایران یک قدرت ضعیف نیست. واشنگتن نیز به خوبی به این مسئله واقف است که جنگ با ایران به شدت پرهزینه است.»
مقاومت منتظر حماقت اسرائیل است
سردبیر نشریه رای الیوم گفت: «من فکر می‌کنم محور مقاومت به دنبال جنگ نیست، ولی منتظر حماقت اسرائیل است تا وارد این جنگ شود. محور مقاومت در منطقه به شدت قوی است. این محور تسلیحات قوی دارد. این محور از صد‌ها هزار موشک در ابعاد مختلف برخوردار است. افرادی وجود دارند که هفت سال در سوریه جنگیده‌اند و از توانایی بسیار بالایی در عرصه نبرد ارتش‌های متعارف یا جنگ‌های پارتیزانی برخوردارند. امروز اسرائیل هیچ حمایتی ندارد و متاسفانه برخی از رژیم‌های عربی از اسرائیل حمایت می‌کنند.»
وی خاطر نشان کرد: «عربستان سعودی نیز از این محور هراسان است. ما شنیده‌ایم که نوعی از روابط ائتلافی میان عربستان و اسرائیل ایجاد شده است. این وضع بیانگر نگرانی و تنش است. من فکر می‌کنم اقدامات تحریک‌آمیز نتانیاهو هیچ نتیجه‌ای ندارد و هیچ طرفی به این تهدیدات توجه نمی‌کند چرا که هیچ طرفی به دنبال رویارویی نظامی با محور مقاومت نیست.»
عطوان همچنین گفت: «داعش و جبهه النصره هم نمی‌توانند هیچ کمکی به اسرائیل داشته باشند. 60 کشور جهان به سرکردگی آمریکا برای به شکست کشاندن محور مقاومت در سوریه شکست خورده‌اند. آیا اسرائیل موفق خواهد شد؟ از اسرائیل می‌خواهیم وارد این جنگ بشود. به خدا قسم می‌خورم درسی به اسرائیل داده خواهد شد که هرگز فراموش نخواهد کرد.»