kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۸۵۹
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۳
با ابراز نگرانی از گسترش توان نظامی روسیه و چین

ناتو زنگ خطر جنگ را به صدا درآورد



ناتو در گزارش تازه خود که هر 4 سال یک بار منتشر می‌کند، از افزایش سریع توانمندی‌های نظامی چین و روسیه به شدت ابراز نگرانی کرده و نوشته، این سرعت در گسترش توانایی‌ها، خطر یک درگیری بزرگ بین کشورها را به شدت افزایش داده است؛ پس باید کاری کرد.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این گزارش که هر چهار سال یک بار منتشر می‌شود ۲۰ گرایش جهانی را مشخص می‌کند که احتمالا تا سال ۲۰۳۵ ائتلاف ناتو را تحت تاثیر قرار خواهند داد. این گرایش‌ها از هوش مصنوعی و تسریع توسعه تکنولوژی گرفته تا تغییرات آب‌وهوا و افزایش نابرابری‌ها را شامل می‌شوند.
ژنرال «دنیس مرسیه»، فرمانده ارشد تغییرات ائتلاف ناتو در این‌باره گفته: «این گزارش نسبت به گزارش سال ۲۰۱۳ میلادی خطر بالاتری را از یک جنگ بزرگ بین کشوری نشان می‌دهد.» وی در مصاحبه‌ای در حاشیه کنفرانس امنیتی برلین نیز گفت که: «ما شاهد افزایش قابل توجه خطر یک درگیری بزرگ بین کشورها هستیم.»
به گفته ژنرال «مرسیه»، «داشتن یک آگاهی جهانی در حال حاضر نسبت به هر زمان دیگری ضروری‌تر است. ما باید برای هر سناریویی آماده باشیم. جهانی‌سازی بدین معناست که ناتو باید عوامل خارج از منطقه خود را که شامل توسعه نظامی چین و هند است، ارزیابی کند.»
براساس این گزارش، بودجه دفاعی پس از الحاق شبه جزیره کریمه اوکراین در سال ۲۰۱۴ میلادی به روسیه شروع به رشد کرده و افزایش‌ بودجه‌های دفاعی ممکن است یک وضعیت دشوار امنیتی را به وجود آورد و باعث آغاز یک رقابت تسلیحاتی همانند رقابتی که در جنگ سرد وجود داشت، شوند.