kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۸۴۴
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۴
روحانی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی:

امیدواریم به وعده‌های ۱۰۰ روزه عمل کرده باشیم‌!

رئیس‌جمهور ابراز امیدواری کرد دولت دوازدهم به وعده‌های 100 روزه خود عمل کرده باشد.


حجت‌الاسلام حسن روحانی دیشب در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود با ‌اشاره به وقوع زلزله در کرمانشاه گفت: دولت اجاره منازل زلزله‌زدگان را پرداخت می‌کند و کانکس‌ها هم به سرعت ساخته می‌شود. برای اولین بار همه بودجه لازم برای امدادرسانی بلافاصله در هیئت دولت تصویب شد و 50 درصد آن هم در اختیار ارگان‌های امدادرسان قرار گرفت.
روحانی در ادامه با‌ اشاره به اقدامات انجام شده در طول 100 روز نخست دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: امیدواریم در 100 روزی که گذشت توانسته باشیم خدمتی که به مردم وعده داده بودیم را ارائه کرده باشیم.
مجموعه خدمات 100 روزه دولت دوازدهم  بر روی سایت ریاست جمهوری قرار گرفت
وی افزود: مجموعه خدمات 100 روزه دولت دوازدهم در مجموعه‌ای مجلد تنظیم شده و هم‌اکنون در سایت ریاست جمهوری قرار گرفته است.
رئیس‌جمهور گفت: در طول 100 روز گذشته برنامه‌ریزی‌های اساسی برای سال 96  انجام و برنامه‌های کلی برای 4 سال آینده تدوین شده همچنین بودجه سال آینده در حال تصویب در هیئت دولت جهت ارائه به مجلس شورای اسلامی است.
روحانی در ادامه در پاسخ به پرسش مجری برنامه تلویزیونی درباره اقدامات انجام شده جهت تحقق وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهوری در موضوع ‌اشتغال تاکید کرد: دولت در بحث اقتصاد دو هدف اصلی را در دستور کار خود قرار‌داده است که بالا بردن درآمد مردم و همچنین توزیع عادلانه ثروت از این اهداف هستند. در ایام انتخابات به مردم وعده دادم که تا پایان دولت دوازدهم فقر مطلق را ریشه‌کن کنیم. در همین راستا نیز قدم‌های اولیه طی شش ماه نخست سال 96 و 100 روز اخیر برداشته شده است.
وی گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال اول افراد قشر آسیب‌پذیر جامعه یعنی افرادی که مورد حمایت کمیته امداد و بهزیستی هستند مستمریشان نسبت به سال قبل بیش از سه برابر اضافه شد و این روند تا پایان دولت تا پنج برابر شدن مستمری ادامه خواهد یافت. همچنین براساس پیش‌بینی‌هایی که در بودجه شده است در سال آینده طراحی‌ای خواهیم کرد تا به همه آنهایی که از حداقل استاندارد پایین‌تر هستند برای زندگی یاری شود.
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه در بحث‌اشتغال عقب‌ماندگی‌هایی از گذشته داریم و از سال 85 تا 92 تقریبا ‌اشتغال خالص کشور صفر بوده است، خاطرنشان کرد: از سال 93 تحرک خوبی در زمینه‌اشتغال آغاز شد و متوسط‌اشتغال خالص از پاییز 93 تا تابستان 96 سالانه به طور متوسط 685 هزار‌اشتغال خالص بوده است. البته این رقم نسبت به بیکاری جامعه و نیروی فعالی که وارد بازار کار می‌شوند رقم کمی است اما تلاش ما بالا بردن این رقم و رساندن آن به بالای 900 هزار نفر است.
روحانی گفت: رقم ‌اشتغال تابستان امسال نسبت به سال قبل بالای 700 هزار نفر بوده است، اما هنوز بیکاران بسیاری در کشور وجود دارند.
وی با ‌اشاره به اقدامات انجام شده در 100 روز نخست دولت دوازدهم در جهت حل معضل بیکاری خاطرنشان کرد: در این 100 روز نسبت متوسط به دو سه سال گذشته مقداری پیشرفت داشته‌ایم اما هدف‌گذاری در حوزه‌اشتغال را از طریق طرح‌های مختلفی که در دست داریم، ادامه خواهیم داد.
روحانی با تاکید بر اینکه در طول 100 روز نخست دولت همه طرح‌های ‌اشتغال دولت عملیاتی و اجرایی شده است، اظهار کرد: هدف ما این است که ‌اشتغال را به رقمی برسانیم که مجموعه بیکاران کشور کاهش یابند در همین راستا نیز با اقدامات انجام شده از سوی دولت از سال گذشته تاکنون یک واحد نرخ بیکاری کاهش یافته و از 12/7 به11/7رسیده است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله داریم.
در حذف یارانه‌ها دولت و مجلس باید با هم تصمیم بگیرند
وی در مورد برنامه دولت و مجلس برای حذف یارانه‌بگیران گفت: دولت و مجلس باید با هم در این زمینه تصمیم بگیرند. سال گذشته مجلس به ما تکلیف کرد که دولت افرادی که نیازی به یارانه ندارند شناسایی کرده و یارانه آنها را قطع کند. این کار ساده نبود و وزارت رفاه مسئولیت آن را برعهده گرفت، یارانه عده‌ای هم قطع شد اما با اعتراض آنها مجدداً یارانه شان وصل شد. بیش از یک میلیون نفر هم در سال رشد جمعیت داریم که به یارانه‌بگیران اضافه می‌شوند. ما در این زمینه با مجلس مشورت می‌کنیم و بر مبنای تصمیم مجلس عمل می‌کنیم.
رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالی در مورد برنامه دولت برای حل مشکل صندوق‌های بازنشستگی اظهار داشت: شرایط ما در این زمینه بدتر شده است، اما دولت 50 هزار میلیارد تومان به صندوق‌های بازنشستگی کمک می‌کند. یکی از برنامه‌های دولت این است که سازمان تامین اجتماعی تمام بنگاه‌های اقتصادی خود را بفروشد و به مردم واگذار کند. غیر از دولت هم باید سایر دستگاه‌ها همین کار را انجام دهند. من در دیدارهایی که با رهبری داشتم ایشان کاملا موافق این واگذاری هستند زیرا این کار باعث رونق اقتصادی می‌شود.
مشکلات 98 درصد سپرده‌گذاران مؤسسات مالی در ماه‌ها و هفته‌های اخیر یا حل شده یا در حال حل شدن است
روحانی در ادامه صحبت‌های خود به وضعیت برخی موسسه‌های مالی و اعتباری تعاونی‌ها‌ اشاره و خاطرنشان کرد: بخشی از مشکلات بانک‌های کشور مشکل سپرده‌گذاران است. در این زمینه برخی تعاونی‌هایی که از زمان گذشته و اواخر دهه هفتاد و در دهه هشتاد ایجاد شده بودند متاسفانه امروز یکی از معضلات اقتصادی را ایجاد کرده‌اند. آنها مردم را یا بدون آنکه تخصص کافی داشته باشند و پیامدهای کار خود را بدانند با سود بالا تشویق به سرمایه‌گذاری کردند یا می‌خواستند سر مردم را کلاه بگذارند.
وی اظهار کرد: از اواخر دولت یازدهم و اوایل دولت دوازدهم با موسسات به نوعی غیرمجاز مواجه شدیم که توانایی بازپرداخت سپرده‌های سپرده‌گذاران را نداشته‌اند. مجموعه این موسسات حدود 3 میلیون و 400 هزار خانوار را درگیر خود کرده بودند. در این راستا دولت گام‌های بسیار بزرگی برداشت به ویژه در هفته‌های اخیر و در جلسات رؤسای سران قوا موضوع مطرح شد و هماهنگی‌هایی جهت تسریع حل مشکلات انجام شد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه خوشبختانه مشکلات 98 درصد سپرده‌گذاران در ماه‌ها و هفته‌های اخیر یا حل شده یا در حال حل شدن است، افزود: دو درصد باقی مانده باید با همکاری قوه قضاییه اموالشان برابر شود و برای حل و فصل مشکل آنها چاره‌ای
اندیشیده شود.
مردم نباید نگرانی نسبت
 به شاخص‌های کلان اقتصاد کشور داشته باشند
وی گفت: تنها بخشی که در فصل‌های قبل با رشد مواجه نبوده‌ایم بخش مسکن بوده که در شش ماه نخست سال 96 در این بخش و همچنین بخش معدن با رشد مواجه بوده‌ایم. همچنین در زمینه سرمایه‌گذاری که همواره سرمایه‌گذاری منفی بوده، در ماه‌های نخست سال 96 نرخ سرمایه‌گذاری به مثبت 7 رسیده است. بنابراین در همه زمینه‌ها گام‌های خوبی برداشته شده و مردم نباید نگرانی نسبت به شاخص‌های کلان اقتصاد کشور
داشته باشند.
دنبال امن کردن منطقه هستیم
روحانی درباره سیاست خارجی دولت دوازدهم نیز با بیان اینکه اساس سیاست خارجی این دولت با دولت قبلی متفاوت نیست، گفت: اساس سیاست خارجی ما این بود که تعامل سازنده و عزتمندانه با دنیا داشته باشیم. رهبری بر تعامل فراگیر با کشورهای دوست تاکید داشتند. ما در منطقه می‌خواهیم مشکلات را از طریق مذاکره حل کنیم نه رویارویی. ما دنبال امن کردن منطقه هستیم کمک ما هم به عراق در برابر داعش و همکاری ایران، ترکیه و عراق در مورد اقلیم کردستان برای ثبات منطقه بود.
مشکل تروریسم
به سادگی حل نخواهد شد
وی تاکید کرد: محور مقاومت پیروزی مهمی به دست آورد و پایگاه‌های اصلی داعش فرو‌ریخت البته مشکل تروریسم به سادگی حل نخواهد شد.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما امروز رابطه بسیار خوبی با روسیه، اتحادیه اروپا و کشورهای منطقه داریم و روابط تجاری ما هم بهتر است. در منطقه فقط جز یکی دو کشور مثل عربستان با سایر کشورها روابط خوبی داریم. عربستان برای سرپوش گذاشتن بر شکست‌هایش در منطقه و مسایل و اختلافات داخلی‌اش می‌خواهد ایران را دشمن معرفی کند تا مشکلاتش را حل کند، عربستان خودش بیشتر بر مشکلات می‌افزاید.
دولت به دنبال تقویت دیپلماسی
و قدرت نظامی کشور است
روحانی با تاکید بر اینکه ما در زمان خوبی مذاکرات هسته‌ای را انجام دادیم زیرا از آینده سیاسی سایر کشورها از جمله آمریکا بی‌اطلاع بودیم، خاطرنشان کرد: بعضی فکر می‌کردند که ما عجولانه مذاکره انجام دادیم در حالی که ما در هر مقطعی باید به دنبال منافع ملی باشیم. ما نباید عصبانی شویم و فکر کنیم در شرایط بحران هستیم. ما برای مقابله با تهدیدات به دو بال دیپلماسی و قدرت نظامی نیازمندیم. دولت دوازدهم همانند دولت یازدهم به دنبال تقویت دیپلماسی و قدرت نظامی کشور است. در دولت یازدهم با ورود سامانه پدافندی اس300 تحولی در پدافند هوایی کشور ایجاد شد. در دولت دوازدهم قدرت نظامی خود را افزایش می‌دهیم.
وی درباره موضع اروپا و آمریکا در مورد برجام تصریح کرد: ما در برجام موفقیت‌هایی به دست آورده‌ایم که غیر قابل تخریب است و همواره در تاریخ کشور ما می‌ماند. ما یک معضل بزرگ بین‌المللی را پای میز مذاکره حل کردیم و از لحاظ اخلاقی هم پیروز شدیم و نشان دادیم دنبال سلاح هسته‌ای نیستم و دروغ هم نمی‌گوییم. برنامه‌های سازمان ملل را هم توانستیم لغو کنیم.
اداره کشور
 بدون برجام سخت‌تر بود
رئیس‌جمهور ادامه داد: ما در دو سالی که از برجام می‌گذرد بهره اقتصادی بردیم، سرمایه خارجی جذب کردیم، توافق بانکی داشتیم، فناوری به کشور آمده است، نفت و گاز را تولید کرده و فروخته‌ایم و درآمد ما هم اضافه شده است. اداره کشور بدون برجام سخت‌تر بود، ولی اینگونه نبود که بدون برجام هم نتوانیم کشور را اداره کنیم. دولت آمریکا هم تلاش کرد برجام را از بین ببرد ولی تا امروز نتوانست، زیرا برجام توافق مستحکمی است و غیر از عربستان، اسرائیل و تندروهای آمریکا، سایر کشورها با مواضع آمریکا موافق نبودند. ما در سیاست خارجی موفقیت بزرگی به دست آورده‌ایم ولی باید تلاش خود را به کار بگیریم تا دشمن در قدم‌های بعدی هم موفق نشود اگر روزی هم مشکلی پیش آید برنامه‌ای دقیق برای آن پیش‌بینی کرده‌ایم.
ادامه طرح تحول سلامت
روحانی درباره برنامه دولت برای طرح تحول سلامت نیز با بیان اینکه این طرح ادامه می‌یابد و خدمات بیشتر، فراگیر و ارزان‌تر ارائه خواهد شد، گفت: حالا ممکن است درصدی که از مردم گرفته می‌شود یک درصد کمتر یا بیشتر شود، اما این طرح ادامه می‌یابد و اعزام متخصصان به مناطق دوردست و ارائه خدمات به مردم ادامه می‌یابد. البته عمده مشکل ما به خاطر این بود که به جای پنج میلیون نفر، 11 میلیون نفر بیمه شدند که این امر بار سنگینی بر دوش دولت گذاشت. در تامین پرداخت بیمه‌ها مشکل داریم که آن را مرتفع کرده و طرح تحول سلامت را ادامه می‌دهیم. البته در بخش بهداشت و آموزش نیازمند تحول بزرگ و سرمایه‌گذاری بیشتری هستیم.