kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۸۱۴
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰
اژه‌ای:

حکمت صبر قوه قضائیه در آینده‌ای نه چندان دور روشن می‌شود


سخنگوی قوه قضائیه با پاسخ به مسائل مطرح شده علیه
قوه قضائیه توسط برخی افراد در روزهای گذشته، درباره برخورد نکردن با این مواضع، گفت: حکمت صبر قوه قضائیه در آینده‌ای نه چندان دور روشن می‌شود.
به گزارش خبرگزاری میزان، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در یکصد و بیست و یکمین نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آقای احمدی‌نژاد حملات تندی را به رئیس‌قوه قضائیه و برداران‌شان داشته است؛ آیا دستگاه قضایی به این حرف‌ها رسیدگی می‌کند یا نه، گفت: درباره این قبیل افراد واقعاً نمی‌دانم چه تعبیری داشته باشم. از این آقایی که اسم بردید، فقط این را می‌توانم توضیح دهم که یک زمانی یک فیلمی را از این آقا دیدم که در آن فیلم ۴۰ دقیقه‌ای حقیقتاً این فرد ده‌ها دروغ و خلاف واقع‌گویی و گنده‌گویی و توهین به دیگران را داشت.
محسنی اژه‌ای افزود: گویا ایشان عادت کرده به خلاف‌گویی؛ چون می‌گوید که در کل دنیا دادسرا، زندان، پزشکی قانونی و ثبت در دست دولت است. باید گفت که آیا واقعاً رفته‌ای و در این باره تحقیق کرده‌ای؟
وی ادامه داد: بی‌پایه صحبت کردن این فرد تقریباً شهره عام و خاص است. این فرد در صحبت خود ادامه می‌دهد این موارد (دادسرا، زندان، پزشکی قانونی و ثبت) برخلاف قانون اساسی زیرمجموعه قوه قضائیه قرار گرفته است. در اینجا باید گفت: شما که خودت می‌گویی مدرک تحصیلی‌ات راه و ساختمان است، باید در نظر داشته باشی که این موارد وضع شده، به مجلس رفته و در شورای نگهبان تصویب و به مرحله قانون درآمده است. چگونه به خودت اجازه می‌دهی بگویی این موارد خلاف قانون اساسی است؟
معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه در جای دیگر این فرد می‌گوید تنها قوه قضائیه است که ۳۸ سال از آن انتقاد نشده است، گفت: از همان اول انقلاب (سال ۵۸ و ۵۹) بعضی‌ها مغرضانه و برخی دلسوزانه نقد‌ها و حرف‌های جدی و حتی فحش به قوه قضائیه می‌دادند، ما یادمان نرفته که منافقین چه به قوه قضائیه می‌گفتند که این موارد در آرشیو‌ها موجود است. خود رئیس‌جمهور فراری -بنی‌صدر- چه چیزهایی علیه قوه می‌گفت؟ حتی کسان دیگر هم به قوه قضائیه انتقاد می‌کردند پس این سخن هم که نقدی به قوه قضائیه نشده است، بی‌پایه و اساس است. آیا بیشتر از این می‌شود به قوه قضائیه بد گفت؟
سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: این فرد می‌گوید یک روزی قوه قضائیه خوب عمل می‌کرد و کسی به آن انتقاد نمی‌کرد و یا عملکردش قابل قبول بود؛ حالا خراب شده است. درپاسخ باید پرسید: حالا چگونه شده است؟ حالا که شما و بعضی از افراد منتسب به شما تحت تعقیب قرار گرفته‌اید، قوه قضائیه خراب شد؟ چرا مسائل شخصی خود را با مسائل عمومی و مملکتی گره می‌زنید؟
محسنی اژه‌ای اظهار داشت: این فرد در بخشی دیگر می‌گوید: خود مقامات قضایی می‌گویند ۹۰ درصد دادگاه‌های ما غیرعلنی است در اینجا باید گفت: این دروغ است؛ یک جا شما پیدا کنید که مقامات قوه قضائیه گفته باشند ۹۰ درصد دادگاه‌های ما غیر علنی است.
محسنی اژه‌ای گفت: این فرد در بخشی دیگر می‌گوید: طبق اصل قانون اساسی همه دادگاه‌ها باید علنی باشد؛ غیر از مواردی که خلاف عفت عمومی و یا مسئله امنیتی باشد که به نظر بنده این موضوع را نیز ایشان متوجه نشده است. اصل قانون اساسی سه مورد را استثناء کرده است که یکی از آن موارد این است که خلاف نظم عمومی باشد که این مورد با خلاف امنیت ملی بودن فرق دارد و قاعدتاً وقتی ایشان که ۸ سال رئیس‌شورای امنیت ملی بوده، باید بین این دو تفکیک قائل شود که یا نمی‌دانسته و یا نخواسته است که بداند.
وی بیان کرد: در یک صفحه دیدم که این فرد ۱۲ دروغ و خلاف‌های متعدد گفته است. در یک بخشی نوشته که ۱۷ میلیون پرونده در قوه قضائیه وجود دارد که این پرونده‌ها اگر دو طرف داشته باشد ۳۴ میلیون می‌شود و سپس از قوه قضائیه سؤال می‌کند آیا این ۳۴ میلیون متخلفند که تو به سرشان بزنی؟ شما به ادبیات این مطلب نگاه کنید؛ اگر این مقدار متوجه نشده‌اند و این حرف‌ها را می‌زنند که بحثی دیگر است؛ اگر می‌فهمند و حرف‌های خلاف می‌زنند، به نظر می‌رسد در اینجا تکلیف دیگری برای خیلی از ماست.
معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: اولاً ۱۷ میلیون پرونده خلاف و کذب است؛ ثانیاً ۱۵ و یا ۱۶ میلیون پرونده و یا هر میزان که باشد برای ۱۶ میلیون نفر نیست و منظور ۱۶ میلیون ورودی پرونده به دادسرا و دادگاه نیست؛ منظور ۱۶ میلیون نقطه‌ای است که افراد مشغول رسیدگی هستند. ممکن است یک پرونده ده بار، بیست بار یا پنجاه بار یا صد بار جزو این آمار باشد.
اژه‌ای افزود: اینکه سؤال کردید که چرا در برابر این توهین‌ها، افترا‌ها و نشر اکاذیب‌ که تنها نیز به قوه قضائیه مربوط نمی‌شود، برخورد نمی‌کنید، باید گفت: حکمت صبر قوه قضائیه ان‌شاءالله در آینده‌ای نه چندان دور برایتان روشن می‌شود. این فرد می‌گوید نزدیکان من ۸۰ میلیون نفرند؛ آیا واقعا اینطوراست؟ من نمی‌گویم همه مردم، اما حتما بعضی از مردم این توقع را دارند که مدعی‌العموم در این زمینه ورود پیداکند.
سخنگوی دستگاه قضا افزود: ایشان(احمدی‌نژاد) می‌گویند به مدت یک سال و نیم اصلا نگذاشته‌اند هیئت منصفه مطبوعات تشکیل شود و مسئولان قوه قضائیه آن را قبول نداشته‌اند. مگر می‌شود رئیس‌قوه قضائیه، قانون اساسی را که در آن وجود هیئت منصفه صراحتا آمده است، قبول نداشته باشد؟ این چه حرفی است که زده می‌شود؟
وی ادامه داد: تشکیل هیئت منصفه بر اساس قانون اساسی بوده و هست و خواهد بود. قانونی هم که الان مصوب شده و شورای نگهبان تصویب کرد با اصلاحی که کرد به آن عمل می‌شود. آن چیزی که بحث بوده و عنوان می‌کنم که ایشان یا آن را درنیافته و یا عمدا خواسته قضیه را عوض کند، این بوده که هیئت منصفه اگر نظری داد، نمی‌شود قاضی را الزام کرد به اینکه حتما نظر هیئت منصفه را قبول کند؛ ولو اینکه صد در صد خلاف نظر خودش
باشد.
دریافت سکه در جلسه‌ای به نام بحران تحریم کذب است
محسنی اژه‌ای تصریح کرد: یک آقایی گفته بود در جلسه‌ای زمانی که بحران تحریم وجود داشته، آقای فیروزآبادی، سردار جعفری، محسنی اژه‌ای، آقای مصباحی مقدم، اقای رئیسی و... بودند به آنها هرکدام پنج سکه داده شده و رسید هم نگرفته ایم که این هم دروغ محض است. در آن تاریخ‌ها و قبل و بعدش هیچوقت جلسه‌ای با این ترکیب در رابطه با مسائل اقتصادی تشکیل نشده است.تمام جلساتی که هر کدام از ما بوده ایم یا تصویر و صدای آن هست و یا لااقل صدای آن. تا زمانی که من در دولت نهم بودم، اصلا جلسه‌ای که بنده و اقایان طائب، رئیسی و جعفری، متفقا در آن حضور داشته باشیم، اتفاق نیفتاده است.
ملاک نقض امنیت ملی در مطبوعات
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤال خبرنگاری درخصوص توقیف روزنامه کیهان و عدم برخورد با رسانه‌های ناقض امنیت ملی گفت: تشخیص مصداق خلاف امنیت ملی دو جور است، یک وقتی است که مسئله ملی آنقدر واضح و روشن است که نیاز به یک مرجع تخصصی ندارد که بگوید این خلاف امنیت ملی است؛ اینجا خود مدعی العموم می‌تواند وارد شود؛ جایی که اگر یک امر خلاف امنیت ملی آنقدر واضح و روشن باشد که هرکه ببیند، بگوید خلاف امنیت ملی است. اما اگر این نباشد، طبیعی است مرجع تخصصی باید بگوید. در این خصوص دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به استناد یکی از مصوبات خودِ این شورا اعلام کرد که روزنامه کیهان این کار را کرده و در مورد روزنامه دیگری چنین چیزی را ننوشت. اگر درمورد روزنامه دیگری هم تعیین مصداق می‌کرد، این اتفاق می‌افتاد؛ البته خیلی‌ها ممکن است همانجا بگویند اقدام کیهان هم خلاف شورای امنیت ملی نبوده است و ممکن است کسی این حرف را بزند؛ اما تعیین مصداق در این مورد براساس نامه رسمی دبیرخانه شورای امنیت ملی بود.
جاسوس هسته‌ای فیلم و صدای جلسات را ضبط می‌کرده است
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه فیلمی از متهم جاسوسی در مذاکرات هسته‌ای منتشر شده که در ساعت خودش دوربینی داشته است؛ آیا قوه قضائیه این را تایید می‌کند و در پرونده ایشان درج شده است، یا خیر، گفت: چون آقای «دری اصفهانی» الان حکمشان قطعی است،‌اشکالی ندارد که نام ببریم. موضوعی که شما سؤال کردید و اینکه ساعت داشته را نمی‌دانم؛ اما یک مطلب را می‌دانم و آن اینکه ایشان از جلساتی که شرکت می‌کرده و هیئت 5+1 بودند، بصورت مخفیفانه گزارشِ بعضا صوتی و تصویری تهیه و ضبط کرده است.
خلاصه‌ای از موضوعات دیگر
محسنی اژه‌ای در این نشست خبری درباره موضوعات دیگر نیز اظهار نظر کرد که به بخش‌هایی از آنها ‌اشاره می‌شود:
* اموال شناسایی شده تعاونی‌های اعتباری منحل شده تکافوی بدهی مؤسسات را نمی‌دهد و بانک مرکزی هم نتوانسته ‌است یک خط اعتباری را به‌طور کامل برای این بدهی قرار دهد.
* قرار شده است که در رابطه با مؤسسه کاسپین تا سقف ۲۰۰ میلون تومان به سپرده‌گذاران پرداخت شود؛ همچنین قرار شده است که به سپرده‌گذاران مؤسسات افضل طوس، البرز ایرانیان و وحدت تا ۱۰۰ میلیون پرداخت شود.
* با این پرداخت‌های ۲۰۰ میلیونی و ۱۰۰ میلیونی تعداد کثیری در حدود ۹۸ درصد از سپرده‌گذاران تعیین تکلیف می‌شوند؛ البته این ۹۸ درصد به معنی اینکه ۹۸ درصد سپرده‌ها پرداخت می‌شود، نیست بلکه منظور این است که ۹۸ درصد از سپرده‌گذاران تعیین تکلیف می‌شوند.
* افرادی که پس از انحلال موسسه سپرده‌گذاری کرده‌اند، به آنها سود تعلق نمی‌گیرد و آنهایی که تا زمان اعلام انحلال در مؤسسه سپرده گذاشته باشند، شامل سود می‌شوند.
* برادرِ معاون اول رئیس‌جمهور هنوز بازداشت و پرونده در مرحله دادرسی است و تحقیقات ادامه دارد.
* تلاش انگلیسی‌ها برای آزادی خانم نازنین زاغری امری طبیعی است؛ اما درخصوص این فرد باید گفت که برای او حکم صادر شده که حکم او قطعی است و در حال حاضر هم در حال تحمل کیفر است.
* در پرونده صندوق ذخیره و بانک سرمایه که نزدیک به هم و کاملا مشترک است، تا الان حدود ۳۷ نفر تحت تعقیب قرار گرفتند و 8 نفر هم بازداشت هستند. بقیه با قرار آزاد شده‌اند و پرونده هنوز به دادگاه نرفته است.
* یکی از متهمان پرونده صندوق ذخیره به نام آقای امامی مدتی بازداشت بود و با قرار آزاد شده که بعد به خارج از کشور رفت و گفته می‌شد فرار کرده‌اما برگشت و الان هم ایران است؛ اما یک فرد دیگری که از بدهکاران آنجاست، قبل از اینکه پرونده شروع و او احضار شود، به خارج از کشور رفته بود که هنوز برنگشته است.
* با کمال تاسف میزان مواد مخدر همچنان رو به افزایش است و آمار کشفیات آن از ابتدای سال تا پایان آبان ماه ۲۲۱ هزار کیلوگرم از انواع مختلف آن می‌باشد که این بخشی از کشفیات است.
* از اول امسال تا پایان آبان ماه ۱۰ هزار و ۹ نفر با آزادی مشروط از زندان آزاد شدند، همچنین ۱۰ هزار و ۷۴ نفر هم با عفو، مجازاتشان تقلیل پیدا کرد و سه هزار و ۴۱ نفر نیز با عفو از زندان آزاد شده‌اند.