kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۷۱۶
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۴
دبیرکل اتحادیه کارفرمایان پتروشیمی:

نقل ‌و انتقال ارز پتروشیمی‌ها مانند زمان تحریم صورت می‌گیرد


دبیرکل اتحادیه کارفرمایان پتروشیمی از عدم همکاری بانک‌های بین‌المللی با وجود اجرای برجام در نقل و انتقالات وجوه حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی خبر داد و گفت: دقیقا مانند زمان تحریم پول‌ها از طریق دبی وارد می‌شود.
احمد مهدوی ابهری در گفت‌وگو با فارس،‌ با ‌اشاره به آخرین وضعیت نقل و انتقال ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی، ‌گفت: متأسفانه بعد از اجرای برجام انتظار داشتیم نقل و انتقالات مالی راحت‌تر صورت گیرد اما می‌بینیم هم‌اکنون مشکلات ما پابرجاست و مانند شرایط تحریم پول خود را از مشتریان خود دریافت می‌کنیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر بانک‌های بین‌المللی با ما هیچ همکاری ندارند و برای ما ال‌سی باز نمی‌کنند، دقیقاً مانند زمان تحریم مجبور هستیم با روش‌های غیرمتعارف پول خود را به کشور وارد کنیم.
مهدوی ابهری ادامه داد: هنوز مشکلات ما با کشور چین برطرف نشده و این کشور مشکلاتی را برای نقل و انتقالات مالی ایجاد کرده است. ما هم‌اکنون ارز خود را از طریق دبی وارد کشور می‌کنیم اما توقع داشتیم که پس از برجام این مشکلات رفع شده و بتوانیم مستقیم با چینی‌ها کار کنیم.این مقام مسئول با ‌اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای حل مشکلات موجود گفت: وزارت اقتصاد چه در زمان آقای طیب‌نیا و چه در زمان آقای کرباسیان همکاری لازم را با ما داشتند، وزارت امور خارجه نیز پیگیر موضوعات است اما تاکنون چینی‌ها هیچ‌گونه کمکی در این زمینه به ما نکرده‌اند که این موضوعات موجب می‌شود تا هزینه ما در نقل و انتقالات مالی بالا رود.وی با ‌اشاره به اینکه ممکن است یکی از علل این موارد موضوع پروتکل FATF باشد و چینی‌ها می‌ترسند که با ایرانی‌ها همکاری کنند و حتی در موضوع مبدأ واردات نیز مواردی وجود دارد که باید این موارد نیز برطرف شود، افزود: اما صریح اعلام می‌کنم که مشکلات ما با کشور چین است و چون این کشور بزرگ‌ترین خریدار محصولات پتروشیمی است پیدا کردن بازار جایگزین به زودی امکانپذیر نیست و ما از مسئولان توقع داریم که این مشکلات را برطرف کنند.
گفتنی است مشکل نقل و انتقال ارزهای حاصل از صادرات پتروشیمی در شرایطی ادامه‌دار شده است که اواخر آبان امسال، مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی درخصوص مسدود شدن حساب برخی فعالان اقتصادی در امارات و مشکلات بانکی به وجود آمده با بانک‌های چینی گفت: دو ماه پیش رسانه‌ها از مسدود شدن حساب برخی شرکت‌های پتروشیمی خبر دادند که با رایزنی‌های انجام شده این مشکل تقریبا برطرف شده است.وی در توضیح علت بروز این اختلال در روابط بانکی ایران و چین، به تلاش وزارت خزانه‌داری دولت آمریکا با هدف ایجاد مشکل برای ایران ‌اشاره کرد و سنگ‌اندازی در مسیر بانک‌های چینی را هم در این جهت دانست.یعقوبی در این مورد تصریح کرد که «اوفک به بانک‌های چینی فشار آورده و اعلام کرده بود شما (بانک‌های چینی) مقررات بانکی را به درستی اجرا نمی‌کنید و همین مسئله موجب چنین واکنش‌هایی از سوی بانک‌های چینی شده بود.»
گفتنی است دولت روحانی به دنبال حضور ایران در کنوانسیونی به نام مقابله با تحریم مالی تروریسم یا همان FATF می‌باشد و 22 آبان امسال، لایحه این اقدام از سوی رئیس‌جمهور به مجلس داده شده است.
در حالی در سکوت خبری، روحانی این لایحه را تقدیم مجلس کرد که تصویب این کنوانسیون برای ایران یک فاجعه امنیتی است و تحریم بانکی حزب‌الله و سپاه قدس کمترین پیامد آن خواهد بود.
به گفته صاحبنظران، هدف FATF حداقل راجع به ایران پول‌شویی نیست، بلکه گرفتن اطلاعات اقتصادی گسترده از نهادهای اقتصادی ایران است. زمانی که اطلاعات اقتصادی بیشتر به غربی‌ها داده شود، آنها از این موضوع جهت تحریم‌های مدنظر خود و فشار بیشتر استفاده می‌کنند، هرچقدر با این نهاد بیشتر همکاری کنیم اطلاعات بیشتری خواهیم داد و راحت‌تر تحریم خواهیم شد.