kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۶۷۱
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۹
منابع بحرینی فاش کردند

وضعیت جسمی «بسیار وخیم» شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین


منابع بحرینی دیروز اعلام کردند، وضعیت جسمانی «شیخ عیسی قاسم» رهبر شیعیان بحرین «بحرانی» است و برای نجات ایشان، به یک گروه مجرب پزشکی نیاز است.
نخستین‌بار شبکه خبری «المیادین» یکشنبه شب به نقل از «منابع بحرینی» گزارش داد که وضعیت جسمانی شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین بحرانی است و ایشان نیمی از وزن خود را از دست داده است و به خونریزی معده نیز دچار شده است.
این منابع همچنین تاکید کردند که پزشک معالج وی گفته، «با توجه به اقامت اجباری، معالجه وی امکان‌پذیر نیست و ایشان به انجام چند عمل جراحی و کادر پزشکی متخصص نیاز دارند. با حصر خانگی که آل خلیفه به شیخ عیسی قاسم تحمیل کرده، ایشان نیمی از وزن خود را از دست داده‌اند و به دلیل اینکه از نظر پزشکی نمی‌توانند نمک و شکر مصرف کنند، طی چند ماه اخیر بیماری ایشان شدت یافته و ضعف ایشان بیشتر شده، به شکلی که جسم نحیف ایشان دیگر تحمل بیماری را بیشتر از این ندارد و ممکن است که اندک توان باقی‌ مانده‌اش را هم از دست بدهد». خانواده وی نیز می‌گویند که به مداوای طرف‌های غیرقابل اعتماد اطمینان ندارند و خواستار حضور یک کادر پزشکی بین‌المللی برای معالجه وی هستند. یک فعال حقوقی بحرینی نیز با اشاره به وخامت حال  شیخ عیسی قاسم، گفته «از زمان محاصره ایشان توسط رژیم آل خلیفه یعنی از بیش از 524 روز قبل تاکنون، هیچ‌گونه اقدامی برای درمان وی صورت نگرفته است.»
المیادین همچنین در ادامه گزارش خود به نقل از شیخ «حسین الدیهی» دبیرکل جنبش الوفاق بحرین گزارش داده که، «جهانیان در برابر نجات زندگی شیخ عیسی قاسم مسئول هستند و در صورتی که اتفاقی برای او بیفتد، ننگی برای پادشاه خواهد بود.» وی از همه سازمان‌های حقوق بشری جهانی خواست با توجه به حساسیت موضوع به سرعت وارد عمل شده و زندگی شیخ عیسی قاسم را نجات دهند.
او همچنین تاکید کرد: «اینکه شیخ تنها مداوا شود به هیچ عنوان قابل قبول نیست. اگر شیخ مداوا شود و مجددا حصر خانگی ادامه یابد به این معنی است که هیچ مشکل حل نشده و سلامتی او مجددا به خطر خواهد افتاد، به همین دلیل خواهان رسیدن به یک راه حل اساسی برای مشکل شیخ عیسی قاسم هستیم.»
 پس از اوج‌گیری تظاهرات ضد دولتی در بحرین، رژیم آل خلیفه شیخ عیسی قاسم را به دلیل سخنرانی‌هایش تحت تعقیب قضایی و سپس حصر خانگی قرار داد. این محاصره و اقامت اجباری و دشمنی بی‌دلیل، همگی شرایط جسمانی این شیخ 70 ساله را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.
 آخرین اخبار رسیده حاکی از این است که شرایط جسمانی شیخ عیسی قاسم تا حدودی بهبود یافته و مرحله «خطر» را فعلا پشت سر گذاشته است اما حتما باید در یک بیمارستان تخصصی تحت مراقبت باشد.
راهپیمایی تا مقابل خانه شیخ
 در همین رابطه، ائتلاف 14 فوریه بحرین با صدور فراخوانی از مردم این کشور خواست که در حمایت از  شیخ عیسی قاسم و محکومیت اقامت اجباری او، تظاهرات کنند. خبر دیگر اینکه، دادگاه بحرین اعلام کرده، اولین جلسه دادگاه جدید شیخ علی سلمان، دبیرکل جمعیت الوفاق این کشور به اتهام «جاسوسی»! برای قطر که قرار بود روز دوشنبه برگزار شود، به چهارشنبه‌(فردا) موکول شده است.