kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۶۶۸
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۹
ادامه سونامی رسوایی اخلاقی بین رهبران سیاسی غرب

قدیمی‌ترین عضو کنگره آمریکا هم فاسد از آب درآمد

باسابقه‌ترین نماینده دموکرات کنگره آمریکا نیز به علت فساد اخلاقی مجبور شد از سمت کلیدی خود در کنگره کناره‌گیری کند.

سرویس خارجی-

چند صباحی است که سونامی رسوایی اخلاقی در آمریکا چهرهای سرشناس سیاسی و هنری این کشور را یکی پس از دیگری می‌بلعد. ماجرا ابتدا از رسوایی اخلاقی طیف سینمایی این کشور شروع شد. در گزارش نیویورک‌تایمز در روز 5 اکتبر(13 مهر) چند هنرپیشه و کارمند سابق «واینستاین» (یکی از بزرگترین تهیه‌کنندگان فیلم)، روایت‌هایی دست اول از درخواست‌های نامناسب جنسی او از آنها در ازای معروف شدن در سینما مطرح کردند. چند روز بعد، زنان بیشتری مهر سکوت را شکستند و در گفت‌وگو با این رسانه‌ها فاش کردند که «واینستاین» به آنها تعرض کرده است. گزارش‌های تکمیلی هم زود از راه رسید و عده‌ای گفتند آقای «واینستاین» تلاش کرده با به کارگیری کارآگاه‌های خصوصی و حتی مأموران سابق موساد در مسیر تحقیقات نیویورک‌تایمز و سایر رسانه‌های آمریکا اخلال ایجاد کند.
 اما پس از جهان سینما و رسانه در آمریکا این بار به شدت دنیای سیاست این کشور تحت تاثیر پدیده رسوای آزار و اذیت جنسی قرار گرفته و در هفته‌های اخیر انگشت اتهام به سمت برخی از مسئولان و شخصیت‌های سیاسی بلند شده است و در همین راستا گزارش‌های زیادی در مورد سیاستمداران آمریکایی منتشر شد که همگی از جرج بوش پدر و بیل کلینتون گرفته تا سناتور ال‌فرانکین رسوایی‌های متعدد جنسی داشته‌اند!  طبل این رسوایی حتی  به کنگره آمریکا نیز رسید و رسانه‌ها گزارش دادند نمایندگان کنگره نیز دستی بر این آتش داشته‌اند! خبرگزاری آسوشیتدپرس در همین زمینه گزارش داده «یک نماینده زن فعلی و سه نماینده زن سابق کنگره آمریکا به این خبرگزاری گفته‌اند که در زمان خدمت در مجلس نمایندگان آمریکا مورد اذیت و آزار جنسی از سوی همکاران مرد خود قرار گرفته‌اند.» بعد از افشای این رسوایی‌ها بسیار از این افراد عذرخواهی کرده، برخی نیز از سمت‌های خود برکنار شده یا استعفا کرده‌اند.
جدیدترین قربانی سونامی فساد در بین مقامات سیاسی آمریکا، «جان کانیرز» باسابقه‌ترین عضو حزب دموکرات در مجلس نمایندگان این کشور است. وی روز یکشنبه اعلام کرد از سمت خود به عنوان رئیس‌ اقلیت دموکرات در کمیته امور قضایی مجلس نمایندگان استعفا می‌کند. کانیرز در روز‌های اخیر به علت افشای رسوایی فساد اخلاقی و آزار و اذیت‌هایی که نسبت به همکاران زن خود داشته است به شدت تحت فشار قرار داشت.
کنگره آمریکا سه‌شنبه گذشته گفت تحقیقاتی داخلی را درباره جان کانیرز که از سال 1965 در کنگره حضور دارد و به قهرمان مبارزه برای تحقق حقوق مدنی سیاهپوستان آمریکا معروف شده است، آغاز کرده است. این نماینده دموکرات هشتاد و هشت ساله اتهامات فساد جنسی را که بر ضد وی مطرح شده است، رد و تاکید کرده بود بی‌صبرانه منتظر آن است تا با حضور در کمیته امور اخلاقی مجلس نمایندگان آمریکا از خود دفاع کند.