kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۶۶۵
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۸

گزارش مراکز اطلاعاتی عراق از آخرین وضعیت داعش در این کشور


مقامات سیاسی و اطلاعاتی عراق توان «داعش» را در این کشور، پایان یافته اعلام کردند، اما گفتند که این گروه تروریستی شبکه‌های پنهانی دارد و ممکن است که در هر زمان و مکانی،‌ دست به عملیات تروریستی بزند. برخی منابع نیز از سرنوشت ابوبکر بغدادی گفته و اعلام کردند وی احتمالا نزد آمریکایی‌هاست.
مقامات سیاسی و اطلاعاتی عراق در گفت‌وگو با روزنامه «الجمهوریه» اعلام کردند که گروه تروریستی داعش بیش از 95 درصد توان رزمی خود را از دست داده است، اما شبکه‌های پنهانی و مخفی این گروه همچنان وجود دارند و ممکن است در هر زمان و مکانی دست به اقداماتی بزنند. به گزارش ایسنا، این مقامات که نام آنها ذکر نشده است، در ارتباط با شرایط فعلی داعش در عراق همچنین، توضیح دادند که وضعیت عناصر داعش در عراق، با سوریه، فرق دارد؛ در عراق بیش از 90 درصد عناصر داعش، ساکن استان‌هایی هستند که این گروه تروریستی در آنجاها حضور داشته است. استان‌های الانبار، صلاح‌الدین، نینوا و دیاله در سال 2014 به دست عناصر داعش افتاده بود. به گفته مقامات فوق، بخش زیادی از کسانی که در عراق به داعش پیوسته بودند، انگیزه مالی داشتند و از این طریق می‌خواستند به پول برسند. برخی دیگر نیز به دلایل سیاسی و یا مذهبی عضو داعش شده بودند. این افراد در زمان اجرای عملیات نیروهای دولتی، خیلی سریع خود را تسلیم آنها کرده و سپس، به شهرهای خود بازگشته‌اند و علتش این بود که آنها مرتکب جنایت نشده بودند. براساس گزارش‌های منتشر شده، عناصر خارجی داعش هم پس از مشاهده شکست‌های مکرر، به کشورهای خود برگشته‌اند. در حال حاضر داعش هیچ شهری در عراق را در اختیار ندارد و عناصر این گروه تروریستی در برخی مناطق بیابانی پراکنده هستند و در مقابل پیشروی نیروهای دولتی، از خود مقاومت قابل توجهی نشان نمی‌دهند.
پاکسازی مناطق بیابانی
نیروهای مسلح عراق که اخیرا عملیات گسترده‌‌‌‌ای را در منطقه‌ بیابانی واقع در سه استان الانبار، صلاح‌الدین و نینوا آغاز کرده بودند، توانستند کل این منطقه به وسعت 14 هزار و 100 کیلومتر مربع را پاکسازی کنند. در این منطقه وسیع صحرایی، حدود 175 روستا قرار دارد که همگی از لوث عناصر داعش پاکسازی شدند.شهر «راوه» که در استان الانبار قرار دارد، آخرین شهری بود که از کنترل داعش خارج شد. به گفته «حسین علی» فرماندار شهرستان «راوه» عناصر داعش پیش از آزاد شدن این شهر، همه ساختمان‌های دولتی را منفجر و تخریب کرده بودند.در همین حال، «جبار المغموری» از فرماندهان بسیج مردمی عراق گفت، «ابوبکر بغدادی» سرکرده داعش، هم اکنون در اختیار آمریکایی‌هاست. وی گفت: آمریکایی‌ها هرگز بغدادی را نخواهند کشت،‌ مگر اینکه مجبور به این کار شوند.در ارتباط با سرنوشت بغدادی تاکنون خبرهای ضد و نقیضی گزارش شده است و در واقع، هیچکس دقیقا نمی‌داند که او آیا کشته شده است یا نه.
سایر رویدادها
* ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق گفت‌ که کشورش طی سال‌های اخیر با یک جنگ جهانی غیر کلاسیک روبرو بوده است. منظور جعفری، نبرد بزرگ ملت و ارتش عراق علیه عناصر داعش است.
* نخست وزیر عراق در واکنش به جریان‌هایی که خواستار عقب افتادن انتخابات پارلمانی در این کشور هستند، اعلام کرد که این انتخابات در موعد مقرر (26 اردیبهشت سال آینده) برگزار خواهد شد.
* رسانه‌های کردی اعلام کردند که آمریکا برای ایجاد سازش میان بغداد و اربیل، تلاش می‌کند. هدف آمریکا برگرداندن شرایط به قبل از برگزاری همه‌پرسی غیرقانونی سوم مهر است.