kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۶۱۱
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۴

محکومیت جهانی قتل‌عام نمازگزاران جمعه سینای مصر

جنایت تروریست‌ها در شبه‌جزیره سینای مصر و کشتن 305 نمازگزار جمعه، با واکنش و محکومیت گسترده جهانی مواجه شد.


تروریست‌ها در مصر روز خونینی را در شرق این کشور رقم زده و بسیاری از مردم را عزادار کرده‌اند. انفجار بمب و تیراندازی تروریست‌ها به نمازگزاران جمعه در مسجد «الروضه» شهر «العریش» واقع در شبه‌جزیره سینای مصر، 305 کشته و حدود 130 مجروح برجای گذاشت. هنوز هیچ گروهی به طور رسمی مسئولیت این جنایت را برعهده نگرفته است، اما شاخه داعش در صحرای سینا معمولا دست به اینگونه جنایت‌ها می‌زند.
نیروهای امنیتی مصر سال‌ها با افراطی‌ها در این منطقه درگیر بوده و عناصر گروه تروریستی «انصار بیت‌المقدس» مرتبط با گروه تروریستی (داعش) مسئول چندین عملیات مرگبار در منطقه بوده‌اند. این تروریست‌ها معمولا مسلمانان و مسیحیان مصر را هدف حمله قرار می‌دهند.
«عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر، چند ساعت پس از حمله، طی نطقی تلویزیونی، اعلام کرد: آنچه که اتفاق افتاد تلاشی برای متوقف کردن ما در جنگ علیه تروریسم است.» او گفته است، نیروهای مسلح و پلیس «انتقام شهدا را خواهند گرفت و ثبات و امنیت را برخواهند گرداند.» سخنگوی ارتش مصر هم گفته است، «مواضع تروریست‌ها» جایی که آنها مهمات و سلاح‌های خود را انبار کرده بودند، جمعه شب بمباران شده است. او گفته است چندین خودرو که در حمله به مسجد از آنها استفاده شده بود، نابود شده‌اند.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز با ارسال تلگرافی به السیسی ضمن تسلیت، آمادگی مسکو برای افزایش همکاری‌ها با قاهره برای مبارزه با تروریسم را اعلام کرد. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه و امیر قطر نیز با محکومیت این حمله تروریستی با خانواده‌های قربانیان آن ابراز همدردی کردند. سفارت ترکیه در قاهره نیز اعلام کرد، پرچم‌های ترکیه به مدت سه روز به احترام قربانیان حمله تروریستی العریش به حالت نیمه‌افراشته درخواهند آمد. جنبش انصارالله یمن و حزب‌الله لبنان نیز حمله عناصر تروریستی به نمازگزاران در شمال شرق مصر که منجر به کشته و زخمی شدن صدها نفر شد، را به شدت محکوم کردند. آمریکا، آلمان و ایتالیا نیز با صدور بیانیه‌هایی این جنایت را محکوم کردند.