kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۶۰۸
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۳

سازمان ملل: برای بازگشت آوارگان به میانمار امنیت وجود ندارد

پس از توافق میانمار و بنگلادش برای بازگشت مسلمانان آواره «روهینگیایی»، سازمان ملل اعلام کرد که امنیت برای بازگشت آوارگان وجود ندارد.



به دنبال توافق بنگلادش و میانمار مبنی بر  بازگشت آوارگان روهینگیایی، سازمان ملل اعلام کرد شرایط برای بازگشت امن این آوارگان در میانمار وجود ندارد. به گزارش ایرنا، بنگلادش و میانمار روزهای پایانی هفته جاری اعلام کردند توافق دوجانبه‌ای برای بازگشت آوارگان روهینگیایی از اردوگاه‌های بنگلادش به میانمارتا دو ماه آینده ایجاد شده است.  در واکنش به این توافق، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که امنیت برای بازگشت آوارگان روهینگیایی در میانمار وجود ندارد.
سازمان‌های حقوق بشری، ارتش میانمار را به جنایت علیه بشریت و تجاوزهای دسته‌جمعی به زنان مسلمان این کشور متهم کرده‌اند. دولت میانمار با امضای موافقت‌نامه برای بازگرداندن جمعیت مسلمان به  این کشور، می‌خواهد از ابعاد فشارهای بین‌المللی در مورد این فاجعه انسانی بکاهد و از طرف دیگر، دولت بنگلادش هم نمی‌خواهد اردوگاه‌های پناهندگان که در ماه‌های اخیر در خاک این کشور به وجود آمده‌اند، شکل دائمی به خود بگیرند.
وزارت خارجه بنگلادش با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که به موجب توافق مذکور، روند بازگشت پناهندگان به خانه خود در میانمار، طی دو ماه آینده آغاز و اجرای آن، با سرعت انجام خواهد شد. براساس این بیانیه،‌ یک گروه کاری مشترک طی سه هفته آینده برای تنظیم برنامه بازگشت پناهندگان به وطن خود تشکیل خواهد شد.
در پی حملات 25 آگوست (سوم شهریورماه) ارتش میانمار و گروه‌های شبه‌نظامی افراطی بودایی به مسلمانان روهینگیایی، صدها تن کشته شده و بیش از 620 هزار مسلمان از ترس جان خود، به بنگلادش در همسایگی میانمار گریخته‌اند و این مسئله، بحران انسانی وسیعی را در میان آوارگان ایجاد کرده است.
از سوی دیگر، خبرگزاری صداوسیما  اعلام کرد، گزارشگران سازمان ملل در بازگشت از میانمار ضمن اشاره به آوارگی و وضع نامناسب  بهداشتی آوارگان در بنگلادش، گفتند که دختران و کودکان، سال‌هاست که در میانمار مورد تجاوز قرار می‌گیرند و خانه‌های مسلمانان نیز به آتش کشیده می‌شوند، ولی دفتر سازمان ملل در میانمار روی این جنایات، سرپوش گذاشته است.