kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۶۰۶
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۳
سازمان بین‌المللی مهاجرت اعلام کرد

مدیترانه مرگبارترین مرز برای پناهجویان آسیایی و آفریقایی

سازمان بین‌المللی مهاجرت اعلام کرد دریای مدیترانه مرگبارترین مرز برای مهاجران و پناهجویان بشمار می‌رود.


«بحران پناهجویان» چند سالی است که غرب آسیا، شرق آفریقا و اروپا را به شدت با خود درگیر کرده است و رهبران اروپا نیز ظاهرا بی‌علاقه و ناتوان از حل آن هستند. آنها به خوبی می‌دانند که با حمایت از تروریست‌ها  و  دمیدن به آتش  جنگ‌های نیابتی در غرب آسیا، خود این بحران را به شدت تشدید کرده‌اند. آتش‌افروزی اروپا و آمریکا صدها هزار نفر را طی چند سال گذشته در رویای رسیدن به آرامش روانه کشورهای اروپایی کرد غافل از آنکه در آنجا کسی انتظار اینها را نمی‌کشد. در این مسیر هزاران نفر قبل از آنکه به مقصد برسند، در دریای مدیترانه غرق شدند. و هزاران نفر نیز گرفتار باندهای قاچاق انسان شده‌اند بطوری که براساس گزارش‌ها 10 هزار کودک پناهجو در اروپا ناپدید شده‌اند که احتمال سوءاستفاده جنسی از آنها بالاست.
کمیسیون اروپا  در گزارش خود برای سال جاری میلادی، پیش‌بینی کرده بود بیش از سه  میلیون مهاجر خارجی با فرار از جنگ و فقر وارد کشورهای اروپایی خواهند شد. طی یک سال گذشته بسیاری از کارشناسان و رهبران اتحادیه اروپا با ‌اشاره به هجوم ده‌ها هزار پناهجو به قاره سبز حتی نسبت به فروپاشی اتحادیه اروپا هشدار داده‌اند.
سازمان بین‌المللی مهاجرت در تازه‌ترین گزارش خود نیز اعلام کرد: بیش از 33 هزار مهاجر در قرن حاضر در تلاش برای رسیدن به سواحل اروپا در دریا جان باخته‌اند و این مسئله موجب شده تا مدیترانه با فاصله زیادی به مرگبارترین مرز جهان برای مهاجران تبدیل شود.فیلیپه فارگوس استاد دانشگاه فلورانس و نویسنده این گزارش در سخنانی تاکید کرد: این آمارها شاید ابعاد واقعی تراژدی انسانی را دست‌کم گرفته باشد.
«ژرژ گالیندو» از مقام‌های سازمان بین‌المللی مهاجرت نیز در یک کنفرانس مطبوعاتی در ژنو گفت: این گزارش بیان می‌کند که طی سال‌های 2000 تا 2017 میلادی حداقل 33 هزار و 761 مهاجر در دریای مدیترانه جان خود را از دست داده یا ناپدید شده‌اند. این آمارها تا پایان ژوئن (10 تیر) بوده است. وی در ادامه افزود: این گزارش نشان می‌دهد که مرز مدیترانه اروپا با فاصله زیادی، مرگبارترین مرز جهان بشمار می‌رود. آمارهای سازمان بین‌المللی مهاجرت نشان می‌دهد که از ابتدای امسال تاکنون بیش از 161 هزار مهاجر و پناهجو از طریق دریا وارد اروپا شده‌اند که 75 درصد آنها در ایتالیا اسکان یافته و مابقی در یونان قبرس و اسپانیا مستقر شده‌اند. حدود 3000 نفر نیز در این مدت ناپدید شده یا جان باخته‌اند. همچنین طبق آمارهای منتشر شده دست‌کم ۱۵۰ کودک در این میان، کشته و یا ناپدید شده‌اند هرچند صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) هشدار داده آمار واقعی فراتر از این رقم است، زیرا موارد مرگ‌ومیر کودکان بدون سرپرست گزارش نمی‌شود.