kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۵۵۹
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۳
معاون وزیر خارجه : انتظارات از برجام برآورده شد

آقای عراقچی آدرس غلط ندهید/انتظارات ایران از برجام برآورده شد یا آمریکا؟!


سرویس سیاسی-
عراقچی در حالی مدعی است انتظارات از برجام برآورده شده، که واقعیات در صحنه عمل نشان می‌دهد فقط محدودیت‌های این توافق به ایران رسیده و امتیازاتش برای آمریکاست و مقامات آمریکائی بر خلاف ادعاهای قبلی خود مبنی بر پاره کردن ، به دنبال بهره‌برداری بیشتر از برجام هم به‌عنوان الگو و هم به‌عنوان محتوا و تعمیم این خسارت محض به سایر حوزه‌های اقتدار ایران هستند.
عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و رئیس‌ستاد پیگیری اجرای برجام در هشتمین جشنواره تجلیل و تکریم از کارآفرینان و مدیران‌اشتغالزای کشور با‌اشاره به مهیا شدن شرایط خوب برای کشورمان در پسابرجام، افزود: البته آمریکایی‌ها بدعهدی‌هایی دارند اما در کل مشکل تحریم نداریم و باید از فرصت‌های به‌دست آمده استفاده لازم را ببریم. به گزارش ایسنا، عراقچی با بیان اینکه انتظارات از برجام برآورده شده است، گفت: باید با عنایت به اقتصاد مقاومتی از فرصت‌های طلایی به‌وجود آمده استفاده کرد تا بتوانیم به لحاظ اقتصادی نیز توانمند شویم.
متاسفانه مقامات ارشد دولت همچنان اصرار دارند که به رویکرد پرخسارت «حفظ برجام به هر قیمت» ادامه بدهند.
این در حالی است که برجام در اولین روز اجرای تعهدات 1+5 ذیل توافق هسته‌ای-دی ماه 94- با تصویب تحریم‌های جدید ضدایرانی از سوی آمریکا رسما نقض شد. غارت ۲ میلیارد دلاری اموال ایران، تمدید قانون تحریمی آیسا، تصویب قانون محدودیت ویزا، تصویب بیش از ۸۰ طرح ضدایرانی در کنگره آمریکا، پابرجا ماندن تحریم سوئیفت، تمدید وضعیت اضطراری علیه ایران و در نهایت تصویب طرح سیاه چاله تحریم (تحریمی که کارشناسان آن را جامع‌ترین بسته تحریمی آمریکا علیه ایران در طول تاریخ نامیدند) تنها بخشی از عهدشکنی‌های آمریکا در پسابرجام است. حال سؤال این است که آیا نقضی بوده که آمریکا انجام نداده باشد؟!
اذعان به دستاورد تقریبا هیچ
آقای عراقچی مدعی است که انتظارات از برجام برآورده شده است اما ، واقعیات در صحنه عمل نشان می‌دهد اینکه فقط محدودیت‌های این توافق به ایران رسیده و امتیازاتش برای آمریکاست و مقامات بدنبال بهره‌برداری بیشتر از برجام هم به‌عنوان الگو و هم به‌عنوان محتوا و تعمیم این خسارت محض به سایر حوزه‌های اقتدار ایران هستند.
چه آنکه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور برغم شعارهای انتخاباتی خود مبنی بر پاره کردن برجام و بی‌فایده بودن آن برای آمریکا در صحنه عمل حاضر نشد از منافع سرشار برجام چشم‌پوشی کند و آن را رها نکرد.این مدعای معاون وزیر امور خارجه همچنین در حالی است که مقامات ارشد دولت نیز تاکنون بارها و بارها به دستاورد تقریبا هیچ برجام اذعان کرده‌اند. به این اظهارات توجه کنید:
- برجام، تاکنون «تقریباً هیچ» دستاورد اقتصادی برای تهران در بر نداشته است.(سیف،رئیس‌بانک مرکزی)
- حداقل از نظر علمی 40 سال استاد دانشگاه هستم، لذا این را می‌توانم بگویم‌. هم اکنون و پس از پیش آمدن قضایای روادید تعداد زیادی از دانشمندان اروپایی که مقداری احتیاط می‌کنند از آمدن به ایران استنکاف دارند‌. به قول دانشگاهی‌ها این یعنی وضعیت آنها پیش از برجام بهتر از پس از برجام بوده است.(صالحی،رئیس‌سازمان انرژی اتمی)
- برای ارتباط با بانک‌های بزرگ جهانی دچار مشکل هستیم و آنها با ما کار جدی نمی‌کنند.انتظار ما این بود که بعد از برجام ما بتوانیم با بانک‌های بزرگ هم کار کنیم اما به دلایل مختلف ما هنوز نتوانسته‌ایم با این بانک‌ها کار کنیم.
(طیب نیا، وزیر اقتصاددولت یازدهم)
- 8 ماه پس از اجرای برجام، به خاطر مجازات‌های آمریکا، هیچ یک از بانک‌های بزرگ اروپایی کار با ایران را شروع نکرده است.(ظریف،وزیر امور خارجه)
 - تحریم‌ها روی کاغذ برداشته شده اما هنوز عملا همه آنها برداشته نشده که مقداری به دلیل شرایط است و مقداری به دلیل شیطنت آنها و ایرادات زیادی هست که ما هم اعتراضات مفصلی به طرف مقابل کرده‌ایم.
(عراقچی،رئیس‌ستاد پیگیری برجام)
- اکنون بعد از گذشت یک سال از اجرای برجام هنوز برای جذب فاینانس موفق نشده‌ایم.(جهانگیری، معاون اول دولت)
- آمریکا در ظاهر وانمود می‌کند به وظیفه‌اش عمل کرده است اما در خفا و پشت پرده نه تنها کاری انجام نداد بلکه سعی کرد همه چیز را به بن بست بکشاند.(صالحی،رئیس‌سازمان انرژی اتمی)
- به اعتقاد ما حرکت‌هایی که در طول یک سال‌ونیم گذشته چه توسط دولت قبلی آمریکا و چه توسط دولت جدید آن صورت می‌گیرد، در موارد بسیاری بر خلاف تعهدات آمریکا در اجرای برجام است.(عراقچی،رئیس‌ستاد پیگیری برجام)
- آیا آمریکا آماده است به متن برجام پایبند باشد، روحش به کنار. تاکنون واشنگتن هر دو را زیر پا گذاشته است.(ظریف، وزیر خارجه)
- آمریکایی‌ها به‌بهانه‌های مختلف به‌دنبال اعمال یک‌سری تحریم‌های جدید هستند که با هیچ منطق و روح و متن برجام هم سازگار نبوده و در تعارض است.(روحانی،رئیس‌جمهور)
- ]‌22 ماه پس از امضای برجام] بانک‌های خارجی با ایران تعامل می‌کنند و ما کم‌تر ناگزیر می‌شویم که پول خود را با چمدان حمل‌ونقل کنیم.
(ظریف،وزیر خارجه)
- ما هنوز نمی‌توانیم یک حساب در بانک‌های انگلیس باز کنیم.
(ظریف، وزیر خارجه)
کارشکنی‌ها و نقض عهدهای آمریکا کار را به جایی رساند که حتی صدای آقای روحانی و ظریف را هم درآورده است تا جایی که حتی ظریف از روی میز بودن گزینه خروج از برجام گفت اما سایر مواضع آنها این نگرانی جدی را به دنبال دارد که در همچنان بر همان پاشنه سابق می‌چرخد و سیاست حفظ برجام به هر قیمتی ادامه دارد و گویا قرار نیست مقابله‌ای عملی و جدی صورت گیرد.
چرخ معیشت مردم
هیچ مذاکره یا قرارداد و معامله‌ای، به خودی خود اصالت و ارزش ندارد؛ بلکه اهمیت و اعتبار آن، به اهداف و نتایج است. متاسفانه دولت یازدهم و تیم مذاکره‌کننده، از ابتدا به خودِ مذاکره و توافق به هر قیمت اصالت دادند و بدتر از آنها، برخی محافل سیاسی-رسانه‌ای سهل‌اندیش یا ماموریت‌دار که موج مطالبه و هیجانی کاذب برای مذاکره و توافق به هر قیمت به راه انداختند.بر همین اساس همه امور، حتی آب خوردن مردم نیز به برجام گره زده شد.
قرار بود با اجرائی شدن برجام، صدها میلیارد دلار از دارایی‌های کشورمان که بلوکه شده است، آزاد شود، تمامی تحریم‌ها آنگونه که آقای رئیس‌جمهور به صراحت اعلام کرده بود، لغو شود، گشایش اقتصادی ایجاد شود، روابط تجاری که لازمه آن گشایش «ال‌سی» در بانک‌های خارجی است از بن‌بست خارج شود، چرخ معیشت مردم همراه با سانتریفیوژها به چرخش درآید، سرمایه‌گذاری خارجی صورت پذیرد، تورم از میان برداشته شود و تولید از رکود خارج شود ولی طرف مقابل و مخصوصاً آمریکا به هیچ یک از این تعهدات خود عمل نکرده است و این واقعیت تلخ را مقامات ارشد دولت نیز انکار نمی‌کنند.
در مجموع به دلیل رعایت نکردن قواعدی همچون «توازن تعهدات»، «همزمانی اجرای تعهدات»، «اخذ تضمین از طرف مقابل» و «پیش‌بینی برگشت‌پذیری امتیازات واگذار شده در صورت نقض عهد» که قاعده عقلی هر قرارداد عادی حقوقی است، برجام تقریبا و تحقیقا هیچ دستاوردی برای ایران در پی‌نداشت.
مقامات ارشد دولت آقای روحانی در حالی که مدیران قبل از خود را ملامت می‌کردند و تاکید داشتند که «10 تا 30 درصد مشکلات اقتصادی مربوط به تحریم‌هاست و 70 تا 90 درصد بقیه، مربوط به سوء مدیریت و معطلی ظرفیت‌هاست»، بیش از 4 سال ظرفیت‌های عظیم داخلی را به واسطه «توافق به هر قیمت» و سپس «حفظ برجام به هر قیمت» معطل گذاشتند.
در حال حاضر با توجه به عیان شدن چندین باره خسارت محض برجام و به عینیت رسیدن هشدارها و انتقادهای دلسوزان نسبت به دستاورد تقریبا هیچ، لازم است تا دولت آقای روحانی در گام اول با اجرای 29 شرط ابلاغی، به گستاخی‌های آمریکا پاسخ قاطع و متقابل دهد و در گام دوم با تکیه بر اقتدار درونی و ظرفیت‌های عظیم داخلی، ریل گذاری خود را در جهت پیشرفت روزافزون کشور تغییر دهد.