kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۴۶۴
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۴
واکنش قاطع به بیانیه فتح و حماس در قاهره

جنبش جهاد اسلامی: دولت فلسطینی در مرزهای 1967 را هرگز نمی‌پذیریم

جنبش جهاد اسلامی در واکنش به بیانیه گروه‌های فلسطینی در قاهره تاکید کرد، جهاد اسلامی دولت فلسطینی در مرزهای 1967 را تحت هیچ شرایطی نمی‌پذیرد.


جنبش جهاد اسلامی به بیانیه گروه‌های فلسطینی در قاهره واکنش نشان داد، بیانیه‌ای که در آن با تشکیل دولت فلسطینی در مرزهای 1967 موافقت شده است.
به گزارش فارس، گروه‌های فلسطینی پس از نشست 2 روزه خود در قاهره بیانیه پایانی را صادر کردند، از جمله مفاد این بیانیه، موافقت با تشکیل دولت فلسطین در مرزهای 4 جولای 1967 است.
«داوود شهاب» سخنگوی جهاد اسلامی در واکنش به بیانیه گروه‌های فلسطینی در قاهره اعلام کرد: موضع جهاد اسلامی ثابت و این جنبش معتقد است سرزمین فلسطین از بحر (دریای مدیترانه) تا نهر (رود اردن) حق ملت فلسطین است. وی تأکید کرد جهاد اسلامی دولت فلسطینی در مرزهای 1967 را تحت هیچ شرایطی نمی‌پذیرد. گروه‌های فلسطینی شرکت‌کننده در گفت وگوهای آشتی ملی در قاهره پس از دو روز دیدار و گفت وگو، بیانیه پایانی را صادر کردند.
در اولین بند این بیانیه تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال 1967 به پایتختی قدس شریف مورد تأ‌کید قرار گرفته است. موارد دیگر عبارتند از، تضمین حق بازگشت آوارگان فلسطینی به شهر و دیار خود، تلاش جدی برای برداشتن موانع موجود بر سر راه آغاز به کار دولت وفاق ملی، ضرورت بازسازی و توسعه هرچه سریع‌تر سازمان آزادی‌بخش فلسطین، طبق توافق 2005 در قاهره، تاکید بر ضرورت آغاز به کار دولت در غزه و عمل به مسئولیت‌هایش و اجرای توافق آشتی ملی بین جنبش‌های فتح و حماس، دعوت از کمیته مرکزی انتخابات و طرف‌های ذی‌ربط برای زمینه سازی جهت برگزاری انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان، مجلس قانون‌گذاری و شورای ملی نهایتاً تا سال 2018. علاوه بر این، گروه‌های فلسطینی تعطیلی دفتر سازمان آزادی‌بخش در واشنگتن را هم محکوم کردند.
گفتنی است گروه‌های فلسطینی در قاهره در شرایطی به تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال 1967 رای مثبت داده و موافقت خود را با این مسئله نشان دادند که هدف رژیم‌صهیونیستی هم دقیقا همین مسئله است. در این رابطه معاون وزیر خارجه رژیم‌صهیونیستی اعلام کرد، کابینه بنیامین نتانیاهو سه شرط را برای پذیرفتن راه حل سیاسی در خاورمیانه تعیین کرده است که مهمترین این شرط ها آن است که بین دریای  مدیترانه و رود اردن حاکمیتی جز حاکمیت اسرائیل وجود ندارد. وی افزود: ما حاضر به پذیرفتن تخلیه هیچ شهرکی نیستیم و قدس هم باید یکپارچه باقی بماند و تنها پایتخت اسرائیل باشد.