kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۴۶۱
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۴

27 بار حمله جنگنده‌های سعودی به یمن / سازمان ‌ملل: قحطی طی 3 ماه آینده حتمی است


همزمان با 27 حمله هوایی وحشیانه عربستان علیه مردم بی‌گناه یمن، سازمان ‌ملل نسبت به وقوع قحطی در این کشور طی سه ماه آینده هشدار داد.
سازمان‌ ملل در تازه‌ترین موضع‌گیری در مورد بحران یمن اعلام کرد، محافل بین‌المللی هشدار می‌دهند اگر زیرساخت‌ها در یمن بیشتر از این ویران شود، قحطی در این کشور در سه یا چهار ماه آینده حتمی است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از تلویزیون الجزیره انگلیسی، جیمی مک گولدریک هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد، در گفت‌وگو با این شبکه درباره وضع مردم یمن گفت: «ائتلاف سعودی اعلام کرده است بندر حدیده برای محموله‌های بشردوستانه باز شده است. همچنین گفته می‌شود که فرودگاه صنعا نیز باز شده است.»
وی در پاسخ به این سؤال که آیا محموله‌ها به داخل یمن ارسال شده یا قرار است ارسال شود؟ گفت: «به ما گفته شده است این فرودگاه و بندر بازگشایی شده است بنابراین ما می‌توانیم درخواست‌های خود را برای ارسال محموله‌های امدادی بدهیم. بنابراین پیش‌بینی ما این است به زودی فرایند عادی این کار آغاز شود و امیدواریم پروازها به زودی از سر گرفته شود. بنابراین عملیات انتقال کمک‌ها به داخل یمن هنوز شروع نشده است.» وی افزود: «محافل بین‌المللی هشدار می‌دهند اگر زیرساخت‌ها در یمن بیشتر از این ویران شود، قحطی در این کشور در سه یا چهار ماه آینده حتمی است. در حالی‌که خطر وبا در یمن رو به کاهش است، ما نگران شیوع دیگر بیماری‌ها و قحطی در این کشور هستیم و محاصره یمن تاثیر منفی بر تلاش‌های ما دارد. بنابراین خوشحالیم در خصوص کاهش محاصره یمن شاهد گشایشی هستیم.» به دنبال فشارهای بین‌المللی، سرانجام عربستان از محاصره گذرگاه‌های یمنی عقب‌نشینی کرد و به سازمان ملل اطلاع داد فرودگاه بین‌المللی صنعا و دو بندر حدیدة و صلیف در غرب یمن را بازگشایی می‌کند.
این در حالی است که جنگنده‌های سعودی، روز پنجشنبه گذشته مناطقی را در استان‌های «البیضاء» و «الحدیده» بمباران کردند و خسارات زیادی به دارایی‌های خصوصی و عمومی در این استان‌ها وارد کردند. پایگاه خبری «انصارالله» یمن با انتشار این خبر نوشت که جنگنده‌های سعودی در 7 نوبت، منطقه «قیفه» در استان البیضاء و «الجبانه» در استان «الحدیده» را هدف قرار دادند. بنابر این گزارش، جنگنده‌های متجاوز سعودی - آمریکا، بیش از 27 بار استان‌های مختلف یمن را روز پنجشنبه بمباران کردند.