kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۴۶۰
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۳

تظاهرات سرخپوستان علیه نسل‌کشی خاموش بومیان در غرب آمریکا

سرخپوستان و فعالان آمریکایی در اعتراض به نسل‌کشی خاموش بومیان در آمریکا، در «بندرپلیموت» ایالت «ماساچوست» تجمع اعتراضی برپا کردند.



بومیان آمریکا سال‌هاست که برای حفظ هویت محلی خود در مقابل فرهنگ ویرانگر و یکسان‌ساز آمریکایی در حال مقاومت هستند، اخیرا جنبش‌های مرتبط با آنها نیز در برخی از ایالات آمریکا فعال شده‌اند که آخرین مورد آن، اعتراضات گسترده به ساخت خط لوله انتقال نفت از طریق رودخانه «میسوری»  در مریلند بود. معترضان می‌گویند که آمریکا در حال نابودی بومیان، به صورت خاموش و بی‌سر و صدا است.
اما در ایالت ماساچوست آمریکا «اتحادیه سرخپوستان نیوانگلند» از سال 1970 تا امروز هرساله روز شکرگزاری در آمریکا را روز «عزای عمومی» اعلام کرده‌اند. علت این نامگذاری یادبود کشتار و نسل‌کشی بومیان و حمله غرب به فرهنگ این مردم است. در سال 1621 میلادی استعمارگران اروپایی در حالی که تشنه و گرسنه و در حال مرگ بودند وارد ایالت ماساچوست شدند و سرخپوستان منطقه به دستور رئیس قبیله به آنها غذا دادند و پذیرایی کردند اما استعمارگران اروپایی  یکی از خونین‌ترین جنگ‌ها را معروف به جنگ‌های «کینگ فیلیپ» به راه انداختند و پس از کشتن «کینگ فیلیپ» پسر رئیس قبیله سرخپوستان که به آنها غذا و آب داده بود سر وی را روی نیزه گذاشتند و بیش از 20 سال در میدان اداره پست شهر  پلیموث نصب کردند.
امسال نیز  بومیان آمریکا همزمان با روز شکرگزاری نسبت به نسل‌کشی خاموش بومیان در این کشور در کنار اقیانوس اطلس اعتراض کردند. بیش از 2000 نفر از سرخپوستان و فعالان در «بندر پلیموث»  ایالت ماساچوست در کنار مجسمه رئیس قبیله سرخپوستان بنام «مساسویت» این شهرتجمع ا عتراضی برپا کردند. این تجمع به دعوت سرخپوستان و بومیان آمریکایی ایالت‌های شمال شرقی آمریکا به نام اتحادیه سرخپوستان نیوانگلند صبرگزار شد. شرکت‌کنندگان این تجمع ا عتراضی با در دست داشتن پلاکاردهایی که روی آن‌ها نوشته شده بود: ساخت لوله نفتی هرگز، جنبش بومیان آمریکایی، از بین نرفته‌ است و ما اینجا قوی و بیدار هستیم ، واتحاد و مقاومت بر علیه نژاد‌پرستی و ظلم و ما شکست نخوردیم بلکه از تمام زمان‌ها بیشتر قدرت داریم  اعتراض خود را به سردمداران استعمار در آمریکا اعلام کردند.
در پایان سخنرانی، این تجمع از محل مجسمه مساسویت شروع به راهپیمایی کردند و در کنار «پلیموث راک»  (محل پهلو گرفتن کشتی اروپاییان به بندر پلیموث در سال 1621)که در کناره اقیانوس اطلس قرار دارد تجمع کردند و در آنجا برای اجداد خود دعاء کردند و به راهپیمایی ادامه دادند و بیانیه انزجار خود را از ادامه ظلم و زیرپا گذاشتن تعهدات دولت آمریکا با بومیان ابراز کردند .