kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۴۵۱
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۰
در نشست ۳ جانبه ایران ، روسیه و ترکیه در سوچی مطرح شد

ایران محور ثبات و امنیت منطقه است



پس از پیروزی‌های مهم محور مقاومت در پایان دادن به سیطره تروریسم تکفیری داعش در منطقه‌، دیروز شهر سوچی میزبان اجلاس سه جانبه سران سیاسی و نظامی ایران، روسیه و ترکیه بود و در این نشست بر نقش سازنده ایران به عنوان محور ثبات و امنیت منطقه تاکید شد.
حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در سخنانی در این نشست با بیان اینکه اکنون در شرایطی هستیم که پایه‌های داعش فرو ریخته و بقیه گروه‌های تروریستی نیز در سراشیبی فروپاشی قرار گرفته‌اند گفت‌: این پیروزی بی‌شک مرهون رشادت‌ها و فداکاری‌های مردم عراق و سوریه و داوطلبان، سربازان و جوانان دلیری است که دژهای اهریمنی تروریسم را درهم کوبیدند و شراره‌های آتش را خاموش کردند. آنها پیشگامان جامعه جهانی در ستیز با بربریت نفرت‌انگیزی هستند که به تهدید تمدن بشری برخاسته بود.
روحانی در ادامه گفت‌: اگر ملت‌ها و کشورهای منطقه امروز می‌بایست درسی از بحران ساختگی سوریه بگیرند این است که بدانند بعضی از قدرت‌های مدعی مردمسالاری و حقوق بشر برای نیل به اهداف کوته‌بینانه خود در منطقه ما از هیچ اقدامی، حتی استفاده گسترده از تروریسم و خشونت، فروگذار نمی‌کنند. درسی که این قدرت‌ها نگرفته‌اند این است که آثار و تبعات تروریسم و افراطی‌گری در یک منطقه محصور نمی‌ماند و به اقصی نقاط جهان از این پدیده شوم در امان نخواهد بود.
روحانی در ادامه با ‌اشاره به اینکه منطقه در آستانه شرایط جدیدی از خشونت زدایی قرار دارد تصریح کرد : ایجادکنندگان تروریسم با نگرانی و هراس از شکست داعش و انتقال افراطی‌گری خشن به داخل کشور خود می‌کوشند با بحران آفرینی و ابهام افزایی نسبت به تلاش‌های ثبات‌زای کشورهای منطقه از جمله ایران، با اقدامات نیروهای مقاومت و از جمله جمهوری اسلامی ایران مقابله نمایند.
ایران اولین یاری‌دهنده ملت‌های منطقه در مقابله با تروریسم
رئیس‌جمهور کشورمان گفت : جمهوری اسلامی ایران اولین دولتی بود که به ندای ملت و دولت سوریه برای کمک به رویارویی با تروریست‌ها پاسخ مثبت داد و با دعوت دولت قانونی سوریه و با هدف مقابله و نابودی تروریست‌ها و جلوگیری از تکرار الگوی بی‌ثبات ساختن کشورهای منطقه نظیر آنچه در افغانستان و عراق شروع شد، کمک‌های خود را به مردم سوریه برای بازگشت به زندگی با صلح و امنیت به کشورشان آغاز کرد.
روحانی همچنین افزود‌: ایران پیش از این هم در افغانستان و عراق هر چه در توان داشت برای تأمین امنیت و بازسازی این دو کشور و مبارزه با تروریسم انجام داده و در این کار با نمایندگان قانونی و دولت این کشورها همکاری کرده است. ما در مبارزه با تروریسم بین‌المللی جدی هستیم و آماده‌ایم در صورت درخواست دیگر کشورهای منطقه، به آنها نیز در این مسیر کمک کنیم.
روحانی در ادامه با بیان اینکه برخی کشورها در منطقه ما به تأسی از آمریکا و رژیم صهیونیستی در پی ایجاد اختلاف و دودستگی بین ملت‌های منطقه‌اند تاکید کرد‌: من در اینجا اعلام می‌کنم که تمامی تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران منطبق بر اصول و موازین بین‌المللی و منشور ملل متحد بوده و از طریق توسعه همکاری‌های مشروع در جهت حمایت از منطقه باثبات سامان گرفته است. تعاملات ما در این اجلاس نیز نشان می‌دهد که چگونه سه کشور با تعامل و دوستی و همکاری، جرثومه فساد ترور و وحشت را از خاک سوریه برانداخته و سایه گسترده داعش را از این کشور زدودند و چشم انداز آینده روشنی را برای منطقه به تصویر کشیدند.
هیچ بهانه‌ای برای حضور نظامی بیگانه در سوریه وجود ندارد
روحانی همچنین با ‌اشاره به نزدیک بودن برگزاری نشست گفت‌و‌گوهای سوری- سوری نکاتی درباره راهکارهای اساسی در حل بحران سوریه بیان کرد و گفت‌: نباید پیروزی اخیر علیه داعش ما را از تداوم خطر تروریست‌های تکفیری در سوریه و منطقه غافل کند. ضروری است به مردم سوریه کمک کنیم تا با انسجام لازم تا شکست کامل تروریسم در کشور خود به مبارزه خود با این پدیده شوم ادامه دهند در این مبارزه احترام به حاکمیت ملی سوریه غیرقابل خدشه است و اکنون هیچ بهانه‌ای برای حضور نظامی بیگانگان در خاک سوریه بدون توافق دولت مشروع آن کشور وجود ندارد.
وی همچنین گفت‌: بعد از سال‌ها مبارزه با تروریست‌ها و حامیان آنها‌، مردم سوریه در وضعیتی قرار دارند که با بهره‌گیری از شرایط جدید می‌توانند آینده خود که در آن آزادی‌های اساسی مردم تضمین شده ، تنوع قومی مورد احترام قرار گرفته و مردم‌سالاری تثبیت شود را بسازند. مردم سوریه به بیگانگان اجازه دخالت در امور داخلی خود را نمی‌دهند و با هر اقدامی که به تمامیت ارضی، حاکمیت ملی کامل؛ وحدت و استقلال آن کشور خدشه وارد کند مقابله خواهند کرد.
بدون نقش سازنده ایران توقف درگیری‌ها در سوریه ممکن نبود
«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه نیز در ابتدای این نشست با بیان اینکه اکنون فرصت حقیقی برای پایان دادن به بحران سوریه می‌بیند، گفت: «ما اکنون به مرحله جدیدی رسیده‌ایم که اجازه می‌دهد راهکاری سیاسی در سوریه را اجرا کنیم.»
پوتین ضمن ابراز امیدواری نسبت به مفید بودن نشست سوچی، تاکید کرد که راهکار سیاسی برای سوریه باید طبق روند مذاکرات ژنو پایه‌ریزی شود و توافقات می‌تواند تمامیت ارضی سوریه را تقویت کند.
وی همچنین افزود که بدون نقش سازنده ایران و همچنین همراهی ترکیه، ممکن نبود درگیری‌ها در سوریه متوقف شود و به لطف کمک‌های این دو کشور، سوریه از فروپاشی حفظ شد و داعش شکست خورد.
رئیس‌جمهور روسیه همچنین تاکید کرد مردم سوریه خود باید آینده کشورشان را تعیین کنند و این فرایند نیاز به آشتی از سوی تمام طرف‌ها شامل دولت می‌شود.
«رجب طیب اردوغان»‌ رئیس‌جمهور ترکیه به عنوان سخنران بعدی ضمن تاریخی خواندن این نشست برای حل بحران سوریه، گفت: «روسیه، ایران و ترکیه به دنبال راهکاری ریشه‌ای برای بحران سوریه هستند».
اردوغان با ابراز امیدواری نسبت به اینکه در نشست سوچی تصمیمی قاطع برای پایان دادن به بحران سوریه گرفته شود، افزود: مذاکرات آستانه به نفع خاورمیانه بوده است.
وی در ادامه گفت: نشست سه‌جانبه سوچی برای توقف خون‌ریزی‌ها و پایان دادن به تراژدی که برای چندین سال در جریان بوده، بسیار مهم است.
بیانیه مشترک رؤسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه
همچنین روسای جمهوری اسلامی ایران ، روسیه و ترکیه در بیانیه ای مشترک، با تایید مجدد حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه ، توافق نمودند تا شکست نهایی گروه های تروریستی به همکاری با یکدیگر ادامه دهند.  
این بیانیه مشترک که عصر دیروز و در پایان اجلاس سوچی ، در پایتخت های سه کشور منتشر شد ، به امضای دکتر حسن روحانی ، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان رسیده است.
آینده سوریه
در اختیار مردم سوریه است
نه قدرت‌های خارجی
دکتر روحانی همچنین روز چهارشنبه پیش از ترک تهران به ‌مقصد سوچی در فرودگاه مهرآباد با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به‌خلاف آمریکا و صهیونیست‌ها به‌دنبال تشنج در منطقه نیست، تصریح کرد: پایه‌های تروریسم در عراق و سوریه فرو ریخته است و مبارزه تهران با گروه‌های تروریستی در منطقه تا ریشه‌کنی آنها ادامه می‌یابد.
رئیس‌جمهور اظهار داشت: سال‌های اولیه، ایام مظلومیت مردم عراق، سوریه و لبنان بود. جز خود مردم این کشورها و ارتش‌های آنان و برخی از نیروهایی که داوطلب بودند از جمله جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان، کسی برای کمک به اینها نیامد اما با ادامه روند و فداکاری‌هایی که انجام گرفت، روشن شد که صحنه آینده این منطقه صحنه پیروزی تروریست‌ها نیست.
روحانی تصریح کرد: در این راستا حضور روسیه در این میدان، کنار کشورهای منطقه تأثیرگذار بود و دنیا هم احساس کرد که مسئله سوریه و عراق با آنچه آنها فکر می‌کردند، حل‌وفصل نخواهد شد و باید در یک روند دیگری در نهایت نظر ملت‌های منطقه پذیرفته شود.