kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۴۵۰
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۰

شمخانی: با ادامه تحریم حضور در برجام بی‌معنا است


دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: اگر قرار باشد تحریم‌ها باقی بمانند دلیلی برای باقی ماندن برجام با آمریکا و یا بدون این کشور وجود نخواهد داشت. ملاک ارزیابی ما نیز اقدامات عملی طرف‌های مقابل است و به مواضع سیاسی و بازی‌های رسانه‌ای توجهی نخواهیم داشت.
علی شمخانی در گفت‌وگویی در ارزیابی روند فعلی اجرای برجام گفت: در حالی که جامعه جهانی بر غیرقابل مذاکره بودن توافق چند جانبه برجام اجماع داشته و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کرات پایبندی ایران به تعهداتش را تایید کرده‌اما رئیس‌جمهور آمریکا مسیری متفاوت را در پیش گرفته و با بی‌اعتنایی به همه قواعد و توافقات بین‌المللی در مسیر اجرای برجام کارشکنی می‌کند.
وی افزود : مسیری که اظهارات و رفتار هیئت حاکمه آمریکا با اظهارات و اقدامات خود آغاز کرده‌اند در حقیقت خروج سیاسی این کشوراز برجام بوده و تداوم آن فروپاشی این توافقنامه را بدنبال خواهد داشت. به طور قطع مسیر‌اشتباه آمریکایی‌ها به این شکل قابل دوام نیست.
دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد : استفاده از ابزار تحریم به معنی اعلام شکست در منطق و مذاکره است. ضمن اینکه استفاده آمریکا از ابزارهای شکست خورده تهدید و تحریم بر علیه ایران فاقد تاثیرگذاری بر اراده جمهوری اسلامی ایران است. عمده تحریم‌های اخیر نیز هرچند غیر قابل قبول و نقض تعهدات آمریکاست اما نمایشی و فاقد اثرگذاری می‌باشد.
به گزارش ایرنا شمخانی درباره اینکه برجام بدون آمریکا تا چه میزانی منطقی و واقعی است و آیا بدون حضور آمریکا می‌توان به پایبندی اروپا اعتماد کرد گفت : برجام توافقی است که بر مبنای آن تحریم‌ها علیه ایران لغو شود و در مقابل برنامه هسته‌ای ایران تحت نظارت بیشتر و برخی محدودیت‌ها قرار گیرد. اگر قرار باشد تحریم‌ها باقی بمانند دلیلی برای باقی ماندن برجام با آمریکا و یا بدون این کشور وجود نخواهد داشت. ملاک ارزیابی ما نیز اقدامات عملی طرف‌های مقابل است و به مواضع سیاسی و بازی‌های رسانه‌ای توجهی نخواهیم داشت.
دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما و در بررسی ابعاد سیاسی و امنیتی پایان سیطره داعش بر سوریه و عراق گفت: اگر داعش به اهدافش دست می‌یافت وضع مسلمانان و سایر اقلیت‌های دینی در منطقه چگونه بود. اوضاع اقتصادی و شرایط زنان در منطقه دیگر چگونه بود. بدون شک وضع نابسامانی پیش می‌آمد اما با درخواست برخی کشورهای منطقه، ما وارد ماجرا و مانع از این فاجعه شدیم.
شمخانی افزود: اگر حمایت‌های غرب و برخی کشورهای عربی منطقه از داعش به شکل آشکار و مستقیم نبود سریع‌تر و کم هزینه‌تر می‌توانستیم آزادسازی‌ها را به ارمغان بیاوریم.از این دخالت‌ها سند و فیلم‌های بسیاری وجود دارد.
وی در ادامه گفت: در این مبارزات ۶۰۰ هزار سوری کشته شدند و حدود ۶ میلیون نفر آواره به جای مانده ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد دلار هزینه بازسازی ویرانه‌های به جا مانده است و اینها همه دستاورد افراط‌گری بعضی از کشورهای منطقه و جاه طلبی‌های آنها و بکارگیری هدایت شده تروریسم توسط غرب است فقط برای تامین امنیت اسرائیل.
دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: رسیدگی و مقابله با داعش در منطقه یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌های ما بود زیرا ناگفته‌های بسیاری داشته و دارد. آنچه به عنوان داعش در سوریه بود مربوط به کشورهای غربی بود. شمخانی تاکید کرد: ما در کشورمان به جز یک حادثه کوچک که برای مجلس اتفاق افتاد آسیب دیگری ندیدیم البته اقدامات بسیاری با کمک و اطلاع‌رسانی مردم در منطقه خفه شد.
وی افزود:من معتقدم برخی کشورهای اطراف ما کارخانه تولید داعش دارند مثل ایران خودرو که در ایران ماشین تولید می‌کند آنها هم تروریست می‌سازند چون معتقدند ۷۰ درصد از جمعیت کشورشان جوان است و حکومت در کشور موروثی و خاندانی است و در این کشور جوانانی که آزادی سیاسی و فکری و اجتماعی ندارند و زنانشان حق رانندگی ندارند و حس می‌کنند برادران فلسطینی شان در فشار و ناامنی بسر می‌برند دچار سرخوردگی می‌شوند این سر خوردگی را کجا و چگونه باید خالی کنند، اینگونه است که طالبان و القاعده و داعش‌ها شکل می‌گیرد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: ضمن اینکه در کنار اینها مکتبی به نام وهابیت وجود دارد تا زمانی که این تهدید و کارخانه تروریست‌سازی تعطیل نشود تهدید امنیتی پابرجاست.
شمخانی در ادامه گفت: آمریکایی‌ها چون می‌دانستند پروژه داعش رو به زوال است برنامه تداوم و تاکید بر تحریم ایران و جداسازی کردستان عراق را فعال کردند که در هر دوی آنها شکست خورد پس تصمیم به برهم زدن امنیت لبنان داشتند با گرفتن استعفای اجباری سعد حریری در آن هم شکست خوردند.
وی افزود: سعودی‌ها در دوره‌های مختلف دست از تحریکات علیه ایران بر نداشتند آنها صدام را حمایت‌های مالی بسیار کردند اما شکست خورد حمله به سفارت ایران در مزار شریف توسط طالبانی بود که ازسوی سعودی‌های حمایت شده بود حمله به سفارت ایران در بیروت هم کار سعودی‌ها بود فهرست اقدامات سعودی‌ها علیه ایران بسیار گسترده است اما ما خویشتن داری کردیم. سعودی‌ها ۶ سال تروریست‌ها را در سوریه تامین مالی و تسلیحاتی کردند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: دشمنی سعودی‌ها علیه ما جدید نیست و بسیار نابخردانه است.