kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۳۷۴
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۲

استراتژی آل‌سعود در یمن به روایت المانیتور/ به مردم گرسنگی بده، پیروز شو!


سرویس خارجی-
نویسنده پایگاه خبری المانیتور می‌گوید، استراتژی آل‌سعود در یمن برای به شکست کشاندن مقاومت 3 ساله مردم این کشور، دادن گرسنگی و افزایش فشارهای غیر انسانی به مردم بی‌گناه است!
شکست تلاش 3 ساله و گسترده آل‌سعود در تجاوز نظامی به یمن باعث شده تا این کشور به دنبال استفاده از حربه‌های غیر انسانی‌تر دیگری هم باشد. در این میان تشدید محاصره، تحمیل گرسنگی و بیماری بر مردم یمن روشی ناجوانمردانه از سوی آل‌سعود است که پایگاه آمریکایی المانیتور به آن پرداخته است. به گزارش فارس، پایگاه المانیتور در گزارشی با عنوان «یمنی‌ها در جهنم گرفتار شده‌اند» نوشته: «مردم یمن این روزها با شدت گرفتن حملات عربستان و ادامه محاصره این کشور می‌گویند که در جهنم گرفتار هستند. بحران در یمن با حمله موشکی حوثی‌ها به ریاض و همچنین ادامه محاصره این کشور توسط ائتلاف عربستان تشدید شده است.»
در ادامه گزارش تکان دهنده المانیتور آمده‌است: «تا چه زمانی جامعه بین‌المللی به ویژه آمریکا و انگلیس اجازه خواهند داد تا این بحران انسانی ادامه پیدا کند؟ یمن اکنون با بدترین بحران انسانی در جهان مواجه شده است. 30 ماه جنگ ثروتمندترین کشور عرب در برابر فقیرترین کشور عربی منجر به سوء تغذیه شدید، قحطی و گرسنگی در میان مردم یمن شده است. وبا بسیار شایع شده و یک نسل از کودکان یمنی در معرض خطر قرار دارند.»
المانیتور سپس اضافه کرده: «بعد از حمله موشکی یمن به فرودگاه بین‌المللی خالد در ریاض، عربستان محاصره شمال یمن را تشدید کرده است. عربستان این حمله موشکی را اقدامی جنگی از سوی ایران تلقی کرده و مدعی شده که تهران موشک‌های بالستیک را در اختیار یمنی‌ها قرار می‌دهد. اما یمن چندین دهه است که یگان موشکی بومی دارد. علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور سابق این کشور، موشک‌های اسکاد را در دهه 1980 از کره شمالی وارد یمن شمالی کرده است و کمونیست‌ها در یمن جنوبی نیز از روسیه موشک خریده بودند. هر دوطرف از موشک‌های خود در خلال جنگ داخلی این کشور در سال 1994 به صورت گسترده استفاده کردند بنابراین یک نیروی آموزش دیده موشکی در یمن از قبل وجود داشته است.»
این پایگاه آمریکایی در ادامه با‌اشاره به اهداف پشت پرده ائتلاف از راه انداختن جنگ در یمن نتیجه گرفته که: «یکی از اهداف عربستان و امارات حزب‌الله است. سعودی‌ها و اماراتی‌ها معتقدند که حزب‌الله اغلب کمک‌ها از جمله آموزش نظامی را برای حوثی‌ها فراهم می‌کند. اما باید متذکر شویم که حزب‌الله 120 هزار موشک و راکت را به سمت اسرائیل نشانه گرفته است بنابراین این بازی آنها بسیار خطرناک است.»
المانیتور سپس به کمک‌ها و حمایت‌های لجستیکی آمریکا از ائتلاف سعودی ‌اشاره می‌کند: «ترامپ تاکنون به عربستان برای اقداماتش در یمن یک چک سفید امضاء داده درحالی که کنگره آمریکا به طور فزاینده در مورد جنگ علیه یمن تردید دارد اما چک سفید را نیز پس نگرفته است.»
طبق این گزارش استراتژی عربستان به طور پیش فرض به قحطی و گسترش بیماری در میان مردم یمن متکی است. تمام طرف‌ها برای به وجود آوردن این فاجعه گناهکارند اما باید بگوییم که محاصره و حملات هوایی ائتلاف عربستان دلیل اصلی قحطی و وبا هستند. المانیتور در پایان تاکید کرده عربستان و رهبران این کشور باید به خاطر این اقداماتشان مواخذه شوند، چرا که استراتژی گرسنگی غیرقابل قبول است.