kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۳۷۱
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۲

حریری بلافاصله پس از بازگشت به لبنان استعفایش را پس گرفت


سرویس خارجی-
«میشل عون از من خواست فعلاً دست نگه دارم تا مشورت‌ها انجام شود و من هم موافقت کردم.» این بخشی از جملات«سعد حریری»، نخست وزیر لبنان پس از بازگشت به کشورش است که در توضیح چگونگی پس گرفتن استعفایش مطرح کرده است.
«سعد حریری»، نخست‌وزیر لبنان در اولین سخنان خود که بلافاصله پس از بازگشت به کشورش و دیدار با «میشل عون»، رئیس‌جمهور و «نبیه بری»، رئیس پارلمان مطرح کرده این طور موضع می گیرد که «استعفایم را به «عون» تقدیم کردم اما وی از من خواست فعلا برای مشورت، درنگ کنم، به همین دلیل  با درخواست عون موافقت کرده و استعفایم را به حالت تعلیق درآوردم.»
بر اساس گزارش «المیادین»، نخست‌وزیر لبنان این را هم اضافه کرد که، امیدوار است این درنگ وی منجر به باز شدن باب گفت‌وگو برای حل مسائل مورد اختلاف شود. حریری بر سیاست بی طرفی لبنان هم تأکید کرده و گفته: «به همکاری کامل با رئیس‌جمهور برای حمایت لبنان از چالش‌ها متعهد هستم.»
گفتنی است سعد حریری 13 آبان ماه به طرز مشکوک و کاملا ناگهانی از داخل خاک عربستان استعفا کرد! طوری که رئیس جمهور و رئیس پارلمان لبنان اعلام کردند، وی تحت فشار سعودی ها مجبور به این کار شده است. کار به جایی رسید لبنان اعلام کرد، آل سعود حریری و خانواده‌اش را به گروگان گرفته است. وی اما شنبه (27آبان) با فشارهای گسترده بین‌المللی به ریاض در حالی که دو تن از فرزندانش در عربستان مانده بودند! به پاریس رفت و روز سه‌شنبه وارد قاهره شد، در مسیر برگشت به لبنان توقفی هم در قبرس داشت و سپس بامداد روز گذشته وارد بیروت شد.
گویا سفر حریری به عربستان با دعوت رسمی ریاض انجام شده بود. به او گفته شده بود با درخواستش برای دیدار با «سلمان بن عبدالعزیز» شاه عربستان موافقت شده اما وقتی هواپیمای وی به ریاض رسید، دریافت که ماجرا چیزی دیگری است. خبرها از بازداشت وی در ریاض حکایت داشت و به نظر می‌رسد تابعیت فرانسوی او به تنها راه خروج آبرومندانه عربستان از این اقدامش تبدیل شد  با این وجود دو فرزندش هنوز در عربستان به سر می برند و آگاهان منطقه معتقدند که ریاض برای تحت فشار قرار دادن حریری فرزندان او را همچنان در گروگان نگه داشته است.
در همین رابطه، روزنامه لبنانی «الاخبار» از میانجیگری فرانسه و مصر برای حفظ حریری در منصبش خبر داد و نوشت پاریس و قاهره تلاش دارند عربستان را قانع کنند که جایگزینی برای تسویه سیاسی فعلی لبنان وجود ندارد. در همین راستا گفت‌وگوهایی میان مقامات فرانسوی و مصری در قبرس انجام شد. اکنون باید منتظر بود و دید که در روزهای آینده، مسیر تحولات سیاسی در لبنان  به چه سمت و سویی می‌رود!