kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۳۷۰
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۸

انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در عراق 24 شهیدو 85 زخمی برجای گذاشت



انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در استان «صلاح‌الدین» عراق، 24 شهید و 85 زخمی برجای گذاشت.
تروریست‌های «داعش» با انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در شهر «طوز خورماتو» عراق، جان 24 نفر را گرفتند و 85 نفر را هم زخمی کردند. این انفجار در حالی اتفاق افتاد که داعش همه مناطق شهری عراق را از دست داده است. ساکنان شهر «طوز خورماتو» ترکمن هستند. این شهر در 140 کیلومتری شمال بغداد و در استان صلاح‌الدین قرار دارد.
شهر «راوه» که در منطقه مرزی استان «الانبار» عراق قرار دارد، آخرین شهری است که از اشغال داعش خارج شده است و اکنون شماری از عناصر داعش در برخی از مناطق بیابانی غرب عراق پراکنده هستند.
پیش از این، پیش‌بینی می‌شد که داعش برای اینکه اثبات کند هنوز در صحنه حضور دارد، دست به انفجارهای تروریستی خواهد زد. با این حال، این گروه دیگر نمی‌تواند مثل قبل عرض‌اندام کند و فقط ممکن است در برخی مناطق، دست به حملات و انفجارهای کور بزند.
شکست داعش را دیروز «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق نیز رسماً اعلام کرد. وی گفت که داعش از لحاظ نظامی، نابود شده است.
عبادی اما، این هشدار را هم داد که بروز اختلافات سیاسی در عراق، زمینه را برای عملیات تروریستی داعش فراهم می‌کند. این اظهارات نخست‌وزیر نیز نشان می‌دهد که هسته‌های تروریستی داعش ممکن است از این پس، دست به انفجار بمب در شهرها بزنند.عبادی که در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود، با خبرنگاران سخن می‌گفت، این را هم گفت که جنگ آتی عراق جنگ علیه فاسدان خواهد بود. احتمالاً منظور عبادی از فاسدان، کسانی هستند که در نهادهای حاکم حضور دارند و به نوعی، از بیت‌المال برای خود و بستگان خود، هزینه می‌کنند.
نیچروان بارزانی به بغداد می‌رود
در حالی که چند روز از صدور حکم دادگاه عالی فدرال عراق مبنی بر لغو همه‌پرسی جدایی (سوم مهر) می‌گذرد، «نیچروان بارزانی» نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که به زودی به همراه هیئتی، به بغداد می‌رود.نیچروان بارزانی گفت: ما با طرف‌های سیاسی (کردستان) درباره موضوع تشکیل دولت موقت و برگزاری انتخابات (در اقلیم) صحبت کرده‌ایم. به گفته وی، همه طرف‌ها (جریان‌های سیاسی منطقه کردستان) مخالف تقسیم اقلیم به دو اداره (دولت) هستند. هرچند بارزانی در این باره، بیشتر توضیح نداد، ولی احتمالاً منظورش، شکل‌گیری دو اداره با مرکزیت «اربیل» و «سلیمانیه» است.
بارزانی در ارتباط با وضعیت مالی دولت منطقه خودمختار کردستان عراق نیز گفت: ما اوضاع مالی خوبی نداریم و به حمایت تمامی طرف‌ها، نیازمند هستیم. در صورتی که شرایط به گونه‌ای شود که امکان پرداخت حقوق‌ها وجود نداشته باشد، ما به شکل صریح و واضح، آن را به مردم کردستان (عراق) اعلام خواهیم کرد.
بارزانی گفت: ما به عنوان هیئتی که نماینده دولت اقلیم کردستان است، به بغداد سفر می‌کنیم و هیچ کس حق ندارد با هر طرفی به شکل مستقل تعامل داشته باشد.سفر بارزانی به بغداد، خبرهای اخیر را تأیید می‌کند مبنی بر اینکه صدور رأی دادگاه‌ عالی در رابطه با همه‌پرسی، پس از مذاکرات و توافق پشت پرده بغداد و اربیل صورت گرفته است. در پی برگزاری همه‌پرسی غیرقانونی جدایی در منطقه خودمختار کردستان عراق، ارتش عراق استان نفت‌خیز کرکوک را از سیطره کردستان خارج کرد و همین مسئله، به فلج شدن دولت اربیل از لحاظ مالی انجامیده است.رأی دادگاه عالی فدرال عراق علیه همه‌پرسی، دوشنبه گذشته صادر شده است. سازمان ملل نیز دیروز از اربیل خواست حکم دادگاه فدرال در لغو همه‌پرسی را بپذیرد.
خبر دیگر اینکه، بغداد روندپرداخت غرامت عراق به کویت را از سر می‌گیرد. کویت توسط ارتش رژیم «صدام» اشغال شده و در سال 1991 آمریکا طی عملیاتی موسوم به «توفان صحرا»، نیروهای عراقی را از کویت خارج کرده است.