kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۲۹۶
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۶

روایت روزنامه ینی‌شفق از خیانت‌های ناتو به ترکیه

روزنامه ترکیه‌ای «ینی شفق» در گزارشی برخی از خیانت‌های ناتو علیه ترکیه را بررسی کرده است.


به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان روزنامه ینی شفق چاپ ترکیه در گزارشی اعلام کرده در پشت پرده در نظر گرفتن عکس آتاتورک و رجب طیب اردوغان به عنوان دشمن فرضی در رزمایش ناتو در نروژ، طرح حمله به ترکیه در سال ۲۰۱۸ قرار دارد. به اعتقاد نویسنده روزنامه ینی شفق ترکیه به علت مخالفت ناتو و اصرار در خرید «اس ۴۰۰» به صورت دشمن فرضی در نظر گرفته شد.
در ادامه این گزارش می‌خوانیم: «بدین سبب بر اساس سناریوی مشخص، ترکیه به عنوان دشمن و هدف نشان داده شده است و نمی‌توان آن را رفتار شخصی یک فرد غیرمسئول وانمود کرد. سازمان تروریستی فتو (FETO) و ارتش آمریکا سناریوی حمله به ترکیه در سال ۲۰۱۸ را طراحی کرده‌اند. بر اساس این سناریو جنگی، ترکیه کشور خریدار اس ۴۰۰ به یک کشور هدف و به منبع تهدید ناتو تبدیل شده است.»
گفتنی است استفاده از عکس «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و «مصطفی آتاتورک» بنیانگذار دولت ترکیه به عنوان سیبل تیراندازی در رزمایش ناتو (در نروژ) باعث تنش در روابط ترکیه و ناتو شده است. «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه بعد از این توهین، تمامی 40 پرسنل نظامی خود را که در این تمرینات مشارکت داشتند از این مانور نظامی خارج و عصبانیت خود را از این اقدام ناتو آشکارا ابراز کرد. در گزارش تحلیلی روزنامه «ینی شفق» همچنین آمده: «ترکیه عضو فعال ناتو است. بر اساس ماده پنجم ناتو اگر یکی از اعضا مورد حمله قرار بگیرد، به منزله حمله به همه کشور‌های ناتو است و برای دفع آن عملیات مشترکی انجام می‌گیرد.»
ینی شفق سپس نتیجه گرفت «خیانت‌های ناتو علیه ترکیه چندین بار اتفاق افتاده است.
 بزرگ‌ترین خیانت ناتو علیه ترکیه در بحران سوریه اتفاق افتاد. آمریکا قدرتمند‌ترین عضو و متحد ناتو حزب اتحاد دموکراتیک و یگان مدافع خلق شاخه سوری پ.‌ک.‌ک. را به یک ارتش مجهزتبدیل کرده و با داعش متحد شد. ناتو به نظاره‌گری این اقدامات اکتفا کرد. پرتاب موشک و کاتیوشا از سوریه به خاک ترکیه باعث شد تعداد زیادی از مردم منطقه کشته و مجروح شوند. ولی ناتو برای پیشگیری از آن اقدامی نکرد.»