kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۲۹۳
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۶

آماده‌باش ارتش لبنان همزمان با تحرکات مشکوک اسرائیل و ارتجاع عرب



سرویس خارجی-
همزمان با تند شدن برخی مواضع و تحرکات ائتلاف صهیونیستی- عربی علیه حزب‌الله لبنان و محور مقاومت، دیروز خبر رسید ارتش لبنان برای رویارویی با هرگونه ماجراجویی احتمالی این ائتلاف شوم، در آماده‌باش کامل قرار گرفته‌اند.
ژنرال «جوزف عون» فرمانده ارتش لبنان دیروز با صدور بیانیه‌ای، به نیروهای نظامی تحت امرش فرمان آماده‌باش داد. در این بیانه آمده: «لبنان امروز با اوضاع سیاسی استثنایی روبه رو است و از شما می‌خواهم کاملا هوشیار و بیدار بوده و با آگاهی تدابیری اتخاذ کنید که ثبات و امنیت کشور را حفظ کند چرا که این ثبات پایگاه محکمی برای به نتیجه رساندن راه‌حل‌های سیاسی ترسیم شده و پل عبور به سمت رهایی و نجات لبنان از نگرانی‌ها و تردیدها است.»
در این بیانیه همچنین تاکید شده: «باید با دور اندیشی و قدرت برای مقابله با هرگونه اقدامی به منظورسوءاستفاده از شرایط پیش آمده با هدف برانگیختن فتنه، تفرقه، آشوب و تعرض به وحدت ملی لبنان و امنیت داخلی و منافع ملت لبنان، آماده‌باشیم.» فرمانده ارتش لبنان همچنین از نیروهای نظامی این کشور خواست تا آمادگی کامل خود را در مرزهای جنوبی با فلسطین‌اشغالی برای رویارویی با تهدیدها و تجاوزهای دشمن صهیونیستی حفظ کنند.
بیانیه ارتش لبنان که به مناسبت سالگرد استقلال این کشور منتشر شده، بی‌ربط به جریانات و حوادث سرنوشت ساز روزهای اخیر در منطقه و به خصوص اوضاع لبنان و همسویی و هماهنگی آل‌سعود و رژیم صهیونیستی برای چنگ اندازی به لبنان نیست. برخی مواضع و تحرکات ارتش صهیونیستی در مرزهای لبنان حکایت از توطئه جدیدی علیه لبنان با دستاویز قرار دادن حزب‌الله دارد.
سعد حریری نخست‌وزیر مستعفی لبنان هم که دو فرزندش در گروگان سعودی هاست، دیروز، احتمالا از روی ناچاری مواضع تندی علیه ایران گرفت و گفت: «ایران تلاش می‌کند قدرت خود را در منطقه نشان دهد و تبلیغاتی که ایرانی‌ها می‌کنند می‌خواهند خود را کسانی نشان ‌دهند که در سوریه قدرت دارند. اما حسن روحانی کسی نیست که برای ما تصمیم بگیرد که چکار کنیم.»(!) حریری که قرار بود دیشب به بیروت بازگردد، گفت: «زمانی که ایرانی‌ها با جان و دل از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه دفاع می‌کردند، روسیه مداخله کرد. اگر روسیه نبود اسد سقوط می‌کرد.»
وی در تملق از عربستان و ولیعهد آن نیز مدعی شد، محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی درایت دارد و کمتر رهبری در جهان چنین دیدگاه و درایتی دارد که چالش و مشکل را ببیند و در جهت رفع این چالش عمل کند.
این اظهارات متملقانه و جانبدارانه از آل‌سعود نشان می‌دهد که وی یا از ترس سعودی‌ها و یا به خاطر چشمداشت به حمایت آنها می‌خواهد در بازی‌های سیاسی که پس از ورود به لبنان می‌خواهد در آن نقش داشته باشد موفق عمل کند و چه بسا که استعفای خود را پس بگیرد. اما آنچه که مهم است این است که این شاخ و شانه کشیدن‌ها برای کمرنگ کردن نقش ایران و حزب‌الله در منطقه است.
به نظر می‌رسد علت تاخیر در سفر حریری به لبنان و مسافرتش به فرانسه و مصر نیز به دست آوردن حمایت‌های لازم از این کشورها برای اهداف از پیش تعیین شده وی باشد. در هر صورت، استعفای سعد حریری نخست‌وزیر لبنان بخشی از یک توطئه دیکته‌شده از سوی عربستان سعودی و اسرائیل با حمایت آمریکاست تا ایران و لبنان را بی‌ثبات کند.
این در حالی است که «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر در‌باره نقش عربستان در امور داخلی لبنان گفت: استعفای سعد حریری نخست‌وزیر لبنان از ریاض، دخالت عربستان در امور داخلی لبنان است و ریاض با اقدامات خود با جان ملت‌ها بازی می‌کند.
به گزارش شبکه خبری الجزیره، وزیر خارجه قطر در سخنان روز دوشنبه خود در مرکز «نشنال اینترست» (مرکز منافع ملی) در واشنگتن گفت: استعفای نابهنگام سعد حریری در ریاض مداخله عربستان در امور داخلی لبنان بود که برای برهم زدن توازن و دور ساختن قدرت ایران، دشمن و رقیب دیرینه ژئوپلتیک خود در منطقه تلاش می‌کند.
وی همچنین پس از دیدار با رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا گفت: عربستان و امارات و برخی از کشورهای محاصره‌کننده قطر، برای سلطه و اعمال قدرت و ارعاب کشورهای دیگر تلاش می‌کنند و تلاش‌های آنها در راستای مبارزه با تروریسم نیست.
ادامه واکنش‌ها به اجلاس قاهره
«نبیه بری» رئیس ‌پارلمان لبنان ، در پاسخی طعنه‌آمیز به بیانیه دیروز اتحادیه عرب که حزب‌الله را تروریست خوانده بود گفت: ببخشید که در لبنان با اسرائیل جنگیدیم!
به گزارش ایرنا، وی این صحبت را اندکی پیش از دیدار با «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب مطرح کرد.
دیدار بری و ابوالغیط در حالی برگزار شد که در بیانیه پایانی نشست اتحادیه عرب در قاهره، حملات تندی متوجه حزب‌الله لبنان شد. بری پس از دیدار با ابوالغیط نیز بیانیه اتحادیه عرب را موهن خواند.
«فردوس العوادی»، عضو فراکسیون ائتلاف دولت قانون، در پارلمان عراق هم تاکید کرد، بیانیه اتحادیه عرب علیه حزب‌الله لبنان و ایران، هدف قرار دادن محور مقاومت در منطقه و اعلام حمایت از رژیم غاصب صهیونیستی و داعشی‌ها و امثال آن‌هاست.
وی گفت، این موضع تاسف‌بار عربی، بخشی از جنگ آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه محور مقاومت در منطقه است.
در سوریه نیز، یک منبع رسمی در وزارت خارجه این کشور گفت: برای اتحادیه عرب همین ننگ کافی است که افکار عمومی جهان عرب آن را مرکز شیاطین و دشمنان امت اسلامی و عربی می‌دانند.
حزب رفاه موریتانی نیز در بیانیه‌ای شدیدالحنی، بیانیه اتحادیه عرب در قاهره را به شدت محکوم کرد و رویکرد کشورهای شرکت‌کننده را شرم‌آور خواند.
در بخشی از این بیانیه آمده است: ما با شدیدترین لحن، رویکرد شرم‌آور این اتحادیه در قبال مسئله فلسطین، حزب‌الله لبنان و ایران را محکوم می‌کنیم. ما به‌طور قوی در کنار ایران و حزب‌الله که با این حمله بی‌سابقه اعراب، همسو با دستور کار آمریکایی- اسرائیلی مواجه شده‌اند، می‌ایستیم.