kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۲۹۱
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۶
رأی الیوم:

سکوت مقابل جنایات آل‌سعود در یمن لکه ننگی بر پیشانی جهان عرب است

سکوت عجیب برخی از کشورهای عربی در برابر جنایات تکان‌دهنده آل‌سعود و متحدان غربی‌اش در یمن اعتراض شدید روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» را برانگیخته است. این روزنامه نوشته، «سکوت جهان عرب در تاریخ به عنوان یک لکه ننگ بر پیشانی آنها خواهد ماند.»


سرویس خارجی-

جنگ یمن در حالی به سه سالگی خود نزدیک می‌شود که برخی کشورهای مرتجع عربی در برابر جنایت ناتمام آل‌سعود در این جنگ، «هیچ» اقدامی نکرده و حتی زبانا آن را محکوم نمی‌کنند. در واقع برخی کشورهای عربی با سکوت در برابر این جنگ عملا شریک جنایت سعودی‌ها شده‌اند. در همین ارتباط روزنامه «رای الیوم» در گزارشی اعلام کرده: «سکوت کشور‌های عربی درباره جنگ یمن و مشارکت برخی از این کشور‌ها در آن، مانند لکه ننگی در تاریخ جهان عرب خواهد ماند. در این گزارش آمده است: « این کشورها پس از پرتاب یک موشک بالستیک انصارالله یمن به فرودگاه ملک خالد در شمال ریاض، صد‌ها بیانیه صادر و با سعودی اعلام همبستگی کردند. وزیران خارجه 22 کشور عربی، خیلی زود به مقر اتحادیه عرب در قاهره رفتند تا این اقدام را بررسی و محکوم کنند در صورتی که برای بررسی مصیبت 23 میلیون یمنی که دو سال و نیم است هدف بمباران ده‌ها هزار موشک و خمپاره قرار می‌گیرند، وزیران خارجه کشور‌های عربی هیچ اقدامی انجام ندادند؛ چون یمنی‌ها فقیر هستند و کسانی که آنها را بمباران می‌کنند ثروتمندان عرب و تحت حمایت آمریکا و اروپا هستند.»
«رای الیوم» در ادامه این گزارش خود تاکید کرده: «نیاز، مادر اختراع است. ساکنان نوار غزه که از ده‌ها سال پیش با گرسنگی، محاصره شدید و ظلم نزدیکان مواجه هستند، توانستند یک پایگاه موشکی زیر زمینی مستحکم بسازند و اسرائیل را بترسانند و در قاچاق صد‌ها موشک موفق شوند، پس چرا وقتی یمنی‌ها همین کار را می‌کنند، مبالغه می‌کنیم در صورتی که مردم یمن، اهل تعقل و درایت، تجربه‌های متمدنانه برجسته، صاحبان سد مأرب، سرزمین بلقیس و تعداد زیادی امپراطوری هستند.»
این روزنامه فرامنطقه‌ای در پایان نتیجه گرفته که «کوتاه‌ترین راه برای توقف پرتاب موشک، پایان دادن به جنگ و مشکلات مردم یمن است، ادامه این جنگ طی این سال‌ها آن هم در سایه سکوت و حتی مشارکت برخی کشور‌های عربی، لکه ننگی بر تاریخ جهان عرب است.»