kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۲۸۸
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۹

انفجار انتحاری در مسجد مسلمانان نیجریه 50 نمازگزار به شهادت رسیدند

نوجوان 17 ساله با انفجار جلیقه انتحاری در میان نمازگزاران مسجدی در نیجریه، 50 نفر را به شهادت رساند و ده‌ها تن را هم زخمی کرد.



یک نوجوان 17 ساله انتحاری که احتمالا عضو گروه تروریستی بوکوحرام بوده، صبح دیروز(سه‌شنبه) همزمان با ورود نمازگزاران به مسجد برای اقامه نماز، خود را منفجر کرد که در اثر این انفجار دست‌کم 50 نفر به شهادت رسیده و ده‌ها تن نیز زخمی شدند. «عثمان ابوبکر»، سخنگوی پلیس نیجریه در این باره گفته: «این حمله در ایالت «آداماوا» در شمال این کشور رخ داد و ما همچنان تلاش داریم تعداد زخمی‌ها را هم مشخص کنیم زیرا به چندین بیمارستان منتقل شده‌اند.»
 گمانه‌زنی‌های اولیه حاکی از این است که گروه تروریستی بوکوحرام در پشت پرده این حمله قرار دارد، هرچند که تاکنون هیچ گروهی مسئولیت آن را برعهده نگرفته است.به گفته «احمد موسی»، رئیس شورای شهر «موبی»، ده‌ها تن نیز در این حمله تروریستی زخمی شده‌اند. گروه بوکوحرام معمولا در ایالت بورنو در همسایگی ایالت آداماوا، فعالیت می‌کند و در سال‌های اخیر عامل ده‌ها مورد از حملات مشابه بوده است. با وجود آنکه رئیس‌جمهور نیجریه سال گذشته میلادی مدعی شد گروه بوکوحرام «درهم شکسته شده» اما اقدامات تروریستی چند ماه اخیر بوکوحرام ثابت می‌کند که ادعای او درست نبوده است.
 بوکوحرام که در لغت به معنی «تحصیل غربی حرام است»، یک گروه تکفیری در شمال نیجریه است که خواستار تعطیلی تمامی مدارس نوین و تحمیل برداشت خود از  شریعت اسلامی در  تمامی ۳۶ ایالت نیجریه است. این گروه که در نیجر، چاد و شمال کامرون نیز فعال است در سال ۲۰۰۲ تأسیس شد و پیشتر با شبکه القاعده ارتباط داشت اما در مارس ۲۰۱۵ با ابوبکر بغدادی بیعت کرد و نام خود را به «ولایت غرب آفریقای دولت اسلامی» تغییر داد. در بهمن ۱۳۹۳ پنج کشور درگیر جنگ با گروه تروریستی بوکوحرام(نیجریه، چاد، کامرون، نیجر، و بنین) در بیانیه پایانی نشست مشترک خود متعهد شدند برای مبارزه با این گروه تروریستی اقدام نمایند. بیشتر معروفیت این گروه تروریستی ربودن 276 دختر دانش‌آموز در سال 2014 است. این دختران ۱۶ تا ۱۸ ساله از یک مدرسه شبانه‌روزی در شمال شرقی نیجریه ربوده شده بودند اما پس از چند سال اغلب آنها آزاد شدند.