kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۲۶۴
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۲
انتقادها از همراهی اتحادیه عرب با رژیم صهیونیستی

اتحادیه عرب جز صدور بیانیه علیه ایران توان دیگری ندارد


سرویس سیاسی –
وزیران امور خارجه اتحادیه عرب به درخواست عربستان در قاهره تشکیل جلسه دادند تا با ادعاهای سعودی‌‌ها علیه ایران و حزب‌الله، همسویی خود را به نمایش بگذارند اما در عمل این نشست با غیبت کشورهای مطرحی چون سوریه، عراق، لبنان، الجزایر، عمان، قطر و حتی امارات از وزن بالایی برخوردار نبود و برخی کشورهای شرکت‌کننده مانند جیبوتی و بحرین هم که در این نشست جز تکرار دیکته‌های سعودی‌ها حرف دیگری نداشتند.
«احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب که روابطش با رژیم صهیونیستی و حمایت‌های وی از این رژیم در جریان جنگ علیه غزه در سال 2008 برای همگان معروف است و تصاویر وی در حال خنده و دست دادن با «تسیپی لیونی» وزیر امور خارجه سابق رژیم صهیونیستی چهره‌ای منفور از وی در میان ملت‌های اسلامی و عرب منطقه ساخته است، در اظهارات خود در افتتاحیه نشست وزیران خارجه عرب در قاهره با تکرار ادعاهای ضدایرانی عربستان، دبیرکل اتحادیه عرب به تیتر روزنامه کیهان درباره حمله موشکی به امارات و همچنین سخنان رئیس‌جمهور ایران، مبنی بر نفوذ ایران در کشورهای عربی استناد کرد.
 دبيرکل اتحاديه عرب به‌رغم انتشار گزارش شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر عدم هر گونه ارتباط ایران با حمله موشکی گروه‌های مردمی و مقاومت یمن به ریاض همچنین مدعی شد: نشست ما در شرایط غیرعادی، که پایتخت عربی با موشک بالستیک هدف قرار گرفته است برگزار می‌شود. موشکی که حوثی‌ها به عربستان شلیک کردند، در ادامه دخالت‌ها و ایجاد فتنه و تخریب است و در برابر ما غیر از موشک‌های بالستیک ساخت ایران و دشمنی آشکار نیست و اینکه پایتخت‌های عربی در تیررس موشک‌های بالستیک ایران قرار دارد.
وی ادعا کرد: کشورهای عربی قادر به دفاع از ثبات خود هستند و نمی‌پذیرند در سایه ترس به سر ببرند و دخالت‌های ایران در این حد متوقف نشده و آخرین آن انفجار خطوط لوله در بحرین و شبکه العبدلی در کویت و دیگر اقدامات است و شواهدی درباره حمایت از شبه‌نظامیان مسلح در کشورهای عربی وجود دارد. مواضع مسئولان ایرانی، نمایانگر سیاست ایران است و خط مشی هیمنه و سیطره است. ما این مواضع خصمانه را محکوم می‌کنیم و از ایران می‌خواهیم که از مواضع خود در قبال کشورهای عربی دست بردارد. کشورهای عربی دخالت ایران را عامل اصلی بی‌ثباتی در یمن از طریق تجهیز حوثی‌ها می‌دانند. تهدیدات از حد گذشته است و منطقه را به سوی سرنوشت خطرناک سوق می‌دهد.
 عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان نیز در این نشست به سراغ اتهام بی‌اساس ایرانی بودن موشک‌هایی که یمنی‌ها در دفاع از خود به سمت سعودی‌ها شلیک می‌کنند، رفت و گفت: «موشک بالستیکی که به پایتخت کشور من شلیک شد، نشانگر حملات مکرر ایرانی‌ها به پادشاهی سعودی است و تاکنون شاهد شلیک هشتاد موشک بالستیک دارای هویت ایرانی از سوی عاملان ایران یعنی حوثی‌ها به سمت خود بوده‌ایم.»
جبیر در تلاش برای ایجاد حس ناامنی در میان دیگر اعضای اتحادیه عرب، در سخنانی تحریک‌آمیز گفت: «سکوت در برابر این حملات وحشیانه عوامل منطقه‌ای ایران، به نفع امنیت هیچ یک از پایتخت‌های عربی نیست. امروز از همه شما می‌خواهم صادقانه و ثابت‌قدم در کنار مردم و کشورهای‌مان بایستیم و در مسیر پاسخ به اقدامات ایران، به اصول و منشور اتحادیه و قواعد بین‌الملل پایبند بمانیم.»
پس از سخنان «عادل الجبیر» علیه ایران، وزیر خارجه بحرین نیز طبق معمول، همان سخنان را تکرار و ایران را به بی‌ثباتی در منطقه متهم کرد.
خالد بن احمد آل خلیفه در سخنانی بیشتر بخش‌های ادعاهای خود را متوجه حزب‌الله لبنان کرد و گفت، باید با این حزب به علت تهدید امنیت ملی کشورهای عربی مقابله کرد.
او افزود: لبنان تحت سیطره حزب‌الله و لبنان مسئول مشارکت حزب‌الله در دولت این کشور است.
وزیر خارجه بحرین همچنین مدعی شد: اقدامات ایران موجب شده است تا هزاران بحرینی زخمی ‌شوند و ما تاکنون این را تحمل کرده‌ایم و خط لوله نفتی که در منامه منفجر شد، از جمله تجاوزات ایران علیه بحرین بود.
خالد بن احمد با بیان اینکه موشکی که از سوی یمن به ریاض شلیک شد، ایرانی بود، گفت: این اولین تعرض هم‌پیمانان ایران نبود.
همچنین این اتحادیه که هدف از شکل‌گیری آن مقابله با ‌اشغالگری رژیم صهیونیستی بوده است و از زمان تاسیس هیچ خاصیتی جز صدور بیانیه‌های بی‌ارزش نداشته است، در پایان این نشست با فشار و تطمیع سعودی‌ها بیانیه‌ای را علیه ایران و حزب‌الله صادر کرد که در آن تهران به دخالت در کشورهای عربی و ایجاد ناامنی متهم و بار دیگر از حزب‌الله به عنوان یک حزب تروریستی یاد شد. در این بیانیه پایانی نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب نیز که از زبان «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب خوانده شد، ایران به دخالت و ناامن‌سازی در منطقه متهم شد. ابوالغیط با تکرار ادعاهایی بی‌اساس در این بیانیه گفت: سخنان خصمانه و تنش‌آفرین ایران را محکوم می‌کنیم و دخالت‌های ایران موجب بی‌ثباتی در یمن شده است و ایران تمامی فرصت‌ها برای اعتماد‌سازی در جهان عرب را از دست داده است.
این بیانیه مدعی شد که ائتلاف سعودی یک کشتی ایرانی حامل سلاح برای حوثی‌های یمن را توقیف کرده است و موشکی که ریاض را هدف قرار داد ساخت ایران بود.
ابوالغیط تأکید کرد: نشست وزرای خارجه عربی هر گونه دست‌اندازی به امنیت عربستان سعودی را رد می‌کند و ایران از شبه‌نظامیان مسلح در چند کشور عربی حمایت می‌کند.
دبیرکل اتحادیه عرب با بیان اینکه زمان خلاصی منطقه از خشونت و فرقه‌گرایی فرا رسیده مدعی شد که تهدیدات ایران تمامی خطوط قرمز را رد کرده و ایران تلاش دارد تا خنجری بر پهلوی عربستان و کشورهای عربی خلیج ‌فارس باشد.
در بخش‌های پایانی این بیانیه ‌ایران به در پیش گرفتن سیاست فرقه‌گرایی متهم شده که با توافق هسته‌ای قدرت یافته است.
انتقادها به نشست وزیران اتحادیه عرب به جایی رسید که بی‌بی‌سی در گزارشی تاکید کرد غیر از صدور بیانیه، از این اتحادیه کار دیگری بر نمی‌آید.
اتحادیه عرب
بر طبل جنگ می‌کوبد
عبدالباری عطوان، نویسنده و تحلیلگر مشهور نیز طی یادداشتی از این اجلاس انتقاد کرد و نوشت: وزرای خارجه عرب، از زیر سقف اتحادیه عرب بر طبل جنگ در لبنان می‌کوبند.
وی تصریح کرد: «اتحادیه عرب در ۱۰ سال اخیر به ابزاری برای جنگ‌افروزی و تخریب و تجزیه کشورهای عربی تبدیل شده است. علاوه‌ بر این، به شکل یک چتر «فرقه‌ای» برای فراهم‌سازی پوشش و مشروعیت به تجاوز‌گری آمریکایی و غربی علیه امت عمل می‌کند. این اتحادیه یک جنگ در سوریه برافروخت که هفت سال ادامه داشت. جنگ دیگر آن در لیبی بود که این کشور را به یک کشور ناکام تبدیل کرد. جنگ یمن را تایید کرد و اکنون تحت فشار کشورهای خلیجی، به‌خصوص عربستان، برای شعله‌ور کردن جنگ در لبنان آماده می‌شود.»
پول‌های دولت‌های عرب عامل اصلی بحران‌های منطقه است
همچنین روزنامه «المصری الیوم» در مقاله‌ای به قلم عبدالناصر سلامه با عنوان «بر هم ریختن برگه‌ها در منطقه» با تاکید صریح بر عدم فهم اینکه چه کسی در امور منطقه عربی دخالت می‌کند، به برگزاری نشست فوری وزرای خارجه عرب برای بررسی دخالت ایران در امور منطقه ‌اشاره کرده و با‌ اشاره به اهمیت این جلسه می‌نویسد: «ما نباید از نقش غیرقابل انکار اموال و پول‌های عربی به‌عنوان عامل اصلی در بحران‌های منطقه، همچنین دخالت خطرناک‌تر بیگانگان با حمایت اعراب غافل شویم».
نویسنده با ‌اشاره به نقش پول کشورهای عربی به‌عنوان سوخت جنگ کنونی در سوریه و کشته ‌شدن نزدیک به ششصد هزار نفر و مهاجرت شش میلیون نفر از مردم سوریه، همچنین نقش مشابه اموال عربی در بحران لیبی، یمن و لبنان برای تحمیل سیاست‌های مشخص و نقش منفی اموال عربی در کشورهای عربی و کل جهان و متهم شدن اعراب به حمایت از تروریسم می‌نویسد: «معتقدم نشسست اتحادیه عرب باید همراه با صراحت و تقابل باشد و فرو بردن سرها زیر برف تنها موجب تشدید بحران‌ها می‌شود. در هر نشستی باید اول بر خروج اموال عربی از بحران‌های منطقه تاکید شود.»
صدور بیانیه دیکته شده ریاض از سوی اتحادیه عرب علیه ایران در حالی است که جمهوري اسلامي ايران همواره بر دوستي و همزيستي مسالمت‌آميز با كشورهاي همسايه از جمله كشورهاي عربي تاكيد داشته و در اين راه هزينه‌هاي مالي و انساني بسياري پرداخته است چنان‌كه جهانيان اذعان دارند كه اگر حضور مستشاري ايران در عراق و سوريه و نيز حمايت‌هاي آن از مقاومت نبود، رژيم صهيونيستي، تروريست‌ها به عنوان مهره‌هاي آمريكا بر منطقه مسلط شده بودند.
خط بطلان شورای امنیت سازمان ملل
 بر ادعاهای ریاض
از سوی دیگر غیبت کشورهای مطرح در این نشست بیانگر این واقعیت است که در جهان عرب هم ادعاهای عربستان در مورد ایران و حزب‌الله قابل قبول نیست ضمن اینکه خود سعودی‌ها متهم اصلی بسیاری از حوادث تروریستی در عراق و سوریه و لبنان هستند؛ عربستان اختلافات شدید ارضی و مرزی با برخی اعضا چون کویت و قطر دارد و در برخی دیگر از کشورها چون یمن و بحرین به‌طور مستقیم مداخله کرده است.
از دیگر نکات این نشست این بود که عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان از کشورهای شرکت‌کننده خواست که موضوع ادعایی دخالت ایران در امور کشورهای عربی را به شورای امنیت ارجاع نمایند اما احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب گفت هنوز تصمیمی برای بردن پرونده ایران به شورای امنیت وجود ندارد و این موضوع علاوه ‌بر نمایش اختلافات در این اتحادیه این واقعیت را روشن کرد که اتحادیه عرب قصد رویارویی با ایران را ندارد و دلیلی نیز برای رویارویی نمی‌بیند ضمن اینکه ارجاع این ادعاها به شورای امنیت هم ره به جایی نخواهد برد. اکنون برای برخی اعضای شورای امنیت نیز دروغ بودن ادعاها و فرافکنی عربستان روشن شده است چرا که اخیرا یک هیئت منصوب شده توسط شورای امنیت سازمان ملل نامه‌ محرمانه‌ای را به دیپلمات‌های ارشد ارسال کرد که در آن تصریح شده بود که هیچ شواهدی درخصوص ادعاهای عربستان سعودی مبنی بر اینکه ایران مسئول حمله اخیر موشکی انصارالله به ریاض است، وجود ندارد. اکنون برای عربستان پس از شکست در تشکیل جبهه‌ای متحد از اعراب علیه ایران، تنها این راهکار باقی مانده است که به دولت ترامپ و برقراری روابط و ائتلاف با رژیم صهیونیستی دل خوش کند که نتیجه این هم چیزی جز افتادن نقاب نفاق آنان نخواهد بود.
نشست قاهره
و رسوایی دیگر برای اتحادیه عرب
می توان گفت آنچه در نشست اتحاديه عرب روي داده يك رسوايي براي اين اتحاديه است چرا اين اتحاديه براي حل بحران‌ها و حمايت از ملت‌هاي عربي تشكيل شده حال آنكه در اين نشست هيچ اهميتي به درد و رنج ملت عراق، سوريه، يمن، بحرين و عربستان و فلسطين داده نشده و با رويكرد به مسائل حاشيه‌اي و اتهام‌زني واهي به ايران و مقاومت رسما از مسير صحيح خود خارج شده است. اين نشست نشان داد راهكار ملت‌ها و كشورهاي عربي براي داشتن اتحاديه‌اي كارآمد مقابله با سلطه‌گري سعودي است چرا كه تا زماني كه اين روند بحران‌ساز و منفعت‌طلبانه سعودي بر اتحاديه عرب حاكم باشد هرگز تحقق بخش اهداف ملت‌هاي عرب نخواهد بود.