kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۱۸۴
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۸

آتش جهنم در بیان شیخ جعفر شوشتری


 هیچ نعمتی برای سرنوشت فرد و جامعه بالاتر از« عالم عامل » نیست و هرکس در این نشئه به جایی رسیده از نفس علمای مهذب به جایی رسیده است:
هرکه ز دولت اثری یافته
ازدم صاحب نفسی یافته
هرکه گیرد پیشه‌ای بی‌اوستا
ریشخندی شد به شهر و روستا
اینگونه علما جزو شاهکاران این عرصه‌اند و کاملا معلوم است آنچه دارند امر خدادادی است و از عنایات خاصه سرچشمه گرفته است. شیخ جعفر شوشتری در زمره اینگونه عالمان است، تاثیر نفس او سحّار (سحر‌کننده) بوده است. می‌گویند زمانی عازم تهران می‌شود، اهالی تهران با شنیدن این خبر در بیرون شهر به استقبال او می‌آیند و در اجتماع بزرگ بیرون شهر از او می‌خواهند با موعظه‌ای کوتاه اهالی را متنعم کند. او به یک جمله اکتفا می‌کند و با همان جمله، ضجه اهالی به آسمان بلند می‌شود؛ می‌گوید مردم مواظب باشید در محضر خدایید. سفیر روسیه که از سر کنجکاوی به صورت گمنام با اهالی به بیرون شهر آمده بوده، با دیدن این صحنه به دولت روسیه گزارشی تهیه می‌کند و در آن می‌نویسد تا این قبیل عالمان در ایران وجود دارد برای ما امکان نفوذ نیست. به دو نمونه از مواعظ ایشان که برگرفته از روایات است توجه کنید:
وی در تهران سر منبر می‌گوید: مردم بوی سوخته می‌آید. مردم فکر کردند جایی آتش گرفته؛ یک عده فرار کردند؛ شیخ فرمود بنشینید من می‌گویم جایی آتش گرفته، بوی سوخته می‌آید احتمال دادی جایی آتش گرفته باشد و تو بسوزی؛ چهارده قرن است قرآن می‌گوید: «ان جهنم لموعدهم اجمعین» (حجر/43) چرا به اندازه‌ای که از حرف شیخ شوشتری از آتش دنیا می‌ترسی از آتش بزرگ قیامت فرار نمی‌کنی؟
وقتی آتش سوزی در مکان مجاور امام سجاد(ع) که نماز می‌خواند اتفاق افتاد، سر و صدا شد و آن را خاموش کردند، حضرت بعد از مدتی که نمازشان تمام شد به عرض ایشان رساندند که اینجا آتش گرفته بود و ما داشتیم خاموش می‌کردیم و این همه سر و صدا بود شما متوجه نشدید؟ فرمودند خیر؛ عرض کردند چطور؟ فرمود من داشتم یک آتش دیگری را خاموش می‌کردم، من داشتم آتش آن عالم را خاموش می‌کردم، مگر آتش آن عالم را انسان می‌بیند؟ بلی می‌بیند. قرآن کریم فرمود اگر علم الیقین داشته باشید آتش قیامت را می‌بینید: «کلا لو تعلمون علم الیقین لترون الجحیم» (تکاثر/6)
کانال رسمی آیت‌الله سید حسن عاملی
https://telegram.me/seyed_hasan_ameli