kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۱۳۴
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۱

قائم مقام وزیر راه: مسکن مهر مناطق زلزله زده کاملا پا برجاست


در حالیکه چندی پیش اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور اعلام کرده بود بیشتر خانه‌های تخریب شده در زلزله اخیر متعلق به ساختمان‌های مسکن مهر بوده است؛ قائم مقام راه و شهرسازی اعلام کرد مسکن مهر مناطق زلزله زده کاملا پابرجاست.
به گزارش تسنیم، احمد اصغری‌مهرآبادی با بیان اینکه پروژه مسکن مهر سرپل ذهاب در برابر حوادث غیرمترقبه از جمله زلزله بیمه بوده و هم‌اکنون ارزیابی خسارات وارد آغاز شده است، اظهار داشت: طی دو روز گذشته به همراه نمایندگان و رئیس‌کمیسیون عمران در محل حضور یافته و ضمن بازدید از پروژه‌ها و استماع توضیحات زلزله‌زدگان در جریان آخرین وضعیت واحدهای مستقر در این منطقه قرار گرفتم.
وی افزود: در شهرستان سرپل ذهاب دو پروژه 20 واحدی و 576 واحدی توسط تعاونی‌های مسکن احداث شده که پروژه اول هیچگونه آسیبی ندیده و پروژه دوم که دارای 24 بلوک بوده نیز از نظر سازه‌ای سالم و حتی یک سقف نیز از کل پروژه فرو نریخته است، این در حالی است که دیوارهای جانبی آن بلوک‌ها به خصوص در طبقات پایین با توجه به شدت زلزله 7/3 ریشتری تخریب شده است.
قائم ‌مقام وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با این اوصاف تأکید می‌شود همه بلوک‌های مسکن مهر ایستایی خود را حفظ کرده و کاملا پابرجا هستند که خوشبختانه همین امر موجب کاهش چشمگیر تلفات و خسارت جانی نسبت به ساختمان‌های اطراف (که متأسفانه تعداد زیادی از آنها 100 درصد تخریب و با خاک یکسان شده‌اند)، شده است؛ به طوریکه آمارهای غیررسمی اعلامی در منطقه حاکی از کشته شدن دو نفر در این پروژه تاکنون بوده است.
اصغری مهرآبادی با بیان اینکه برخی، تعداد کشته‌شدگان مسکن مهر را بیشتر از این رقم اعلام کرده‌اند، گفت: این مسئله به هیچ وجه صحت نداشته و به نظر می‌رسد اظهارات این افراد تحت تأثیر برخی از اخبار کذب منتشر شده بوده است.
وی افزود: درخواست من از مسئولین و رسانه‌های کشور این است که در شرایطی که هموطنان عزیزمان در مناطق زلزله‌زده بیش از هر چیز دیگری به کمک‌های اولیه، جابه‌جایی وسایل خانه و اسکان موقت نیاز دارند از پرداختن به اظهارات و آمارهای غیرواقعی و تأیید نشده و همچنین از متشنج کردن فضای کشور جدا پرهیز نمایند و در مقابل کمک کنند تا مسئولین  ذی‌ربط در فرآیند کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان و بازسازی، وظیفه خود را در فضایی آرام و به نحو احسن انجام دهند.گفتنی است، پس از انتشار خبر زلزله در استان کرمانشاه، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری اعلام کرد بیشتر خانه‌های تخریب شده در زلزله شب گذشته متعلق به ساختمان‌های مسکن مهر بوده و از وزیر راه و شهرسازی خواست تا با دقت این موضوع که چرا خانه‌های نوساز تا این حد آسیب پذیر بوده‌اند را بررسی کند.
اما همانطور که قائم مقام وزیر راه اعلام کرده؛ سخنان جهانگیری بی‌پایه و اساس بوده؛ چرا که هم تلفات مسکن مهر از سایر مسکن‌ها کمتر بوده و هم استحکام این مسکن‌ها از سایر ساختمان‌هایی که مردم در آن سکونت داشتند بیشتر بوده است.
ضمن اینکه چند روز قبل هم مشاور قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی گفته بود: «ما ساختمان‌های غیر از مسکن مهر را که دقیقاً در کنار مسکن مهر قرار داشتند بازدید کردیم که کاملاً تخریب و با خاک یکسان شده بود و از آنها نیز عکس و فیلم گرفتیم، پس این نشان می‌داد که مسکن مهر توانسته از تلفات زیاد جلوگیری کند.»
سخنان مسئولان وزارت راه و شهرسازی به خوبی نشان می‌دهد حرف‌های جهانگیری (که به نظر می‌رسد از روی غرض ورزی بیان شده)، کاملا بی‌پایه و اساس می‌باشد.
مسکن مهر بیمه است
در همین حال، مجتبی نیک کردار، معاون استاندار کرمانشاه در گفتگو با مهر، با بیان اینکه خوشبختانه خانه‌های مسکن مهر بیمه هستند اظهار داشت: مردم نگران نباشند؛ آنها می‌توانند ظرف یک ماه برای اخذ جبران خسارت اقدام کنند.
وی از انعقاد تفاهم نامه‌ای با شرکت بیمه جهت جبران خسارت مسکن‌های مهر خبر داد و افزود: این غرامت یا به تعاونی‌ها یا هیئت مدیره یا هیئت امنای ساختمان‌ها داده می‌شود تا در نهایت جهت تعمیر اقدام شود.