kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۰۹۸
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۵
ضرورت حضور نوجوانان و جوانان در اردوهای راهیان نور - بخش پایانی

بالندگی بصیرت به برکت خون شهدا در مسیر نور


گروه گزارش

هر ملت و سرزمینی برای تعقیب ارزش‌های خود نیاز به اثبات آنها دارد تا نشان دهد شایستگی دفاع از آن را دارد. در دورانی که دشمنان اسلام و انقلاب تلاش بر آن دارند تا از طریق رسانه‌ها ذهن کودک، نوجوان و جوان ما را که اتفاقا سازنده آینده میهنمان هستند، از ارزش‌هایی که ریشه در آیین، مذهب و تاریخ سرزمین‌مان دارد دور کنند، نیازمند آن هستیم تا از طریق ارتباط هر چه نزدیک‌تر با آثار به جا مانده این نسل را از سردرگمی هویتی دور سازیم.
 اردوهای دانش‌آموزی راهیان نورفرصت خوبی برای نسل‌هایی است که در زمان جنگ حضور نداشته‌اند. نباید از خاطر برد که شرکت در اردوهای راهیان نورخصوصا آنکه با حضور دانش‌آموزان است، علاوه‌بر تاثیراتی که در روح و جان هر شخص دارد، آثار و برکتی را نیز دارد که بر رخ دشمن خواهد کشید. اسطوره‌های ما علاوه‌بر تمام کسانی که در طول تاریخ چند هزار ساله کشورمان برای حفظ ارزش‌ها مبارزه کرده‌اند؛ مردانی هستند که هشت سال جنگیدند تا دانش‌آموزان امروز با آرامش پشت نیمکت‌هایشان بنشینند و بتوانند برای رسیدن به رویاهایشان تلاش کنند.               
معنویات رهبر معظم انقلاب را
مد نظر قرار دادیم
امسال از تاریخ 12 مهر ماه اردوهای راهیان نور آغاز به برگزاری کرده‌اند. سرهنگ یوسفعلی مرادی، مسئول سازمان بسیج دانش‌آموزی و فرهنگیان تهران بزرگ با ‌اشاره به روند برگزاری اردوهای راهیان نور در سال تحصیلی جاری می‌گوید:« در ایام محرم به دلیل حضور دانش‌آموزان در مراسم عزاداری اردوهای راهیان نور برگزار نمی‌شود.»
وی در ادامه همچنین پیرامون دستورالعمل برگزاری این اردوی معنوی می‌گوید: «دستورات حفاظتی و ایمنی و توجه ویژه به بیمه دانش‌آموزان و عوامل اجرایی در دستور کار است. که این دستورالعمل به مناطق آموزش و پرورش ابلاغ شده است.»                              
سرهنگ مرادی ضمن‌اشاره به آنکه امسال مانند سال گذشته 20 هزار دانش‌آموز از شهر تهران به مناطق عملیاتی اعزام می‌شوند، توضیح می‌دهد: «از این تعداد 15 هزار دانش‌آموز به مناطق عملیاتی جنوب و 5 هزار دانش‌آموز به مناطق عملیاتی غرب به وسیله اتوبوس اعزام می‌شوند.»
عبدالرسول کریمی، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران با حضور در گردهمایی دانش‌آموزان اعزامی به اردوی معنوی راهیان نور می‌گوید: «سال تحصیلی 96-95، بیش از 20 هزار دانش‌آموز با همکاری سپاه تهران به مناطق عملیاتی اعزام شدند که یک هزار و 200 همیار، راوی و روحانی نیز در این اردوها حضور داشتند.»
وی همچنین در ادامه می‌افزاید: «منویات رهبر معظم انقلاب را در برگزاری اردوهای راهیان نور مد نظر قراردادیم. تجدید پیمان با آرمان‌های امام خمینی(ره) ایجاد زمینه لازم برای آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان از جمله خودباوری، تفکر نقادانه، بهبود روابط اجتماعی و کنترل هیجانات از دیگر اهداف برگزاری اردوهای راهیان نور است.»                             
کریمی ضمن ابراز امیدواری می‌گوید: «اردوهای راهیان نور سال تحصیلی جدید نیز که تا کنون بخشی از آن انجام شده است تا پایان نیز با برنامه‌ریزی مناسب و با همکاری سپاه تهران برگزار شود.»
یک فرصت ناب تربیتی
راهیان نور را می‌توان یکی از آداب تربیت نسل نو بعد از انقلاب به شمار آورد. اگر می‌خواهیم که نسل آینده‌ساز پس از گذشت سال‌ها همچنان در جهت ارزش‌های اسلام و انقلاب گام بردارند و به آن نزدیک شوند، باید در هر جا و هر سمتی که هستیم یاری رسان وصال این قافله باشیم.
پای گفت‌و‌گو با زهره کشفی، مدیر دبیرستان دخترانه‌ای واقع در منطقه 9 آموزش و پرورش تهران می‌نشینیم. وی در آغاز در حالی که هدف از برگزاری اردوهای راهیان نور را شناخت و آشنایی با انوار پاک ستاره‌های درخشان این مرز و بوم که با اخلاص تمام برای خدا و دفاع از کشورشان جانشان را فدا کرده‌اند،می‌داند؛ می‌گوید: «این اردو در حقیقت یک فرصت ناب تربیتی است که از هزاران ساعت آموزش و صد‌ها کتاب ارزشمند‌تر و البته مفید‌تر است.»
وی همچنین در ادامه می‌افزاید :« البته از آنجایی که در فرهنگ اسلامی ما زیارت باید با توجه به معرفت انجام شود، ضرورت برنامه‌ریزی برای این امر مهم‌تر در نتیجه گیری و بهره‌برداری بیشتر ضروری به نظر می‌رسد.»
همچنان‌که اولیای الهی و ائمه معصومین(ع) حی هستند و پاسخ سلام ما را می‌دهند درنص صریح قرآن کریم هم آمده است که شهیدان زنده هستند و «عند ربهم یرزقون» می‌باشند و حتما پاسخ زیارت و دیدارشان را به زائرین خواهند داد.به همین دلیل اهم رسالت مسئولان به جهت استفاده هر چه بیشتر دقت در زمینه‌سازی برای استفاده از این فرصت ناب است.
 زهره کشفی پیرامون میزان تاثیر و ترغیب دانش‌آموزان می‌گوید: «تبلیغ و توجه به ارزش‌ها در سطح مدرسه مهم و تاثیرگذار است. دانش‌آموزان روح‌های بکری دارند و باید در دل آنها دانه‌های علم و تقوا و معرفت و شناخت کاشته شود.همسویی سازمان مدرسه و توجه به آرمان‌ها و دستاورد‌های این انقلاب که وام دار خون شهیدان است، باید عملا در رفتار وگفتار مربیان مدرسه مشاهده شود تا تاثیر واقعی و حقیقی خودش را بگذارد.»
وی در حالی که معتقد است همان طور که شهدا در عملشان اخلاص داشتند، تبلیغ و توجه به امور ارزشی هم باید از سر صدق و اخلاص باشد.وی همچنین در ادامه می‌افزاید: «دانش‌آموزان عینیت رفتار و گفتار مربیان و مسئولین را می‌بینند و قضاوت می‌کنند. مجموعه سازمانی مدرسه ما خوشبختانه سعی دراین تطابق و همسویی رفتار وگفتار داشته و سرلوحه امور را اخلاص و نیت قربهًْ الی‌الله گذاشته‌اند.»
وی ضمن‌اشاره به آنکه تربیت مقوله سخت و دشواری است،می گوید: «که اگر خدا بخواهد و   زمینه‌های لازم نیز فراهم شود به یک نگاه الهی امکان آنچه باید بشود فراهم می‌شود.همچنان‌که امام خمینی(ره) با دل‌های جوانان هم عصر من چنین کرد و دل‌ها را از گناه و ظلمات به نور هدایت روشن کرد؛ من گمان می‌برم بیش از اینکه به فکر مستند سازی‌های وجه‌های بیرونی این اردو باشیم به اصل تربیتی و وجه الهی آن باید توجه کرد.»  
حافظ ارزش‌های اسلام و انقلاب
فرمانده بسیج یکی از مناطق آموزش و پرورش تهران در گفت‌و‌گو با گزارشگر کیهان پیرامون سوانح اخیری که در اردوهای دانش‌آموزی رخ داده است،می گوید:« نباید فراموش کنیم اگر شهدا بطلبند کار برعهده آنهاست و تکلیف مسئولین آموزش و پرورش و بسیج در رعایت مقررات و توجه جدی به نکات و دستورالعمل‌های اردویی در امنیت چنین اردوهایی بسیار مهم و قابل توجه است.»
وی همچنین در ادامه اظهار داشت: «مشکلات جزء لاینفک زندگی ما انسان‌هاست، ولی این بدان معنا نیست که دقت، برنامه‌ریزی و سازماندهی نکنیم.در اجرا و برنامه‌ریزی، دغدغه‌های خانواده‌ها و جامعه مسئله مهمی‌ست که باید در نظر گرفته شود.»                            
 پای گفت‌و‌گو با دانش‌آموزانی می‌نشینم که قرار است در راهیان نور شرکت کنند. یکی از این  دانش‌آموزان در آغاز ضمن ‌اشاره به آنکه شرکت در اردوهای راهیان سبب بصیرت افزایی دینی و تاریخی ماست، می‌گوید: «یکی از دلایل علاقه‌مندی من برای شرکت در این اردو آن است که یکی از اقواممان از شهیدان جنگ هشت ساله دفاع مقدس است. وقتی همسر و خانواده آن شهید از دوران جنگ می‌گویند هر بار مشتاق‌تر می‌شوم تا آن فضا را از نزدیک ببینم و لمس کنم.»
این دانش‌آموز همچنین در ادامه می‌گوید: «بسیاری از ما گمان می‌کنیم که جنگ به پایان رسیده، اما جنگی که امروز ما در صحنه آن هستیم نبرد اذهان و افکار است و صلاحش شاید همین اردوی معنوی باشد که ما را به ارزش‌هایمان نزدیک‌تر و مانع از هویت‌گریزی است.»     
نسل جوان و نوجوان ما باید با دلاوری‌ها و مظلومیت رزمندگان ما در هشت سال دفاع مقدس آشنا  شوند.البته که شهید حججی و همانند او که این روز‌ها برای دفاع از حرم و خاک معنوی خود از جان می‌گذرند نشان آن هستند که اردوهای راهیان نور در طی این سال‌ها آنچه را که باید،از نسل دلاور مردان نبرد هشت ساله به نسل جوان امروز منتقل کرده است.آن روزها نظام سلطه با تمام قدرت و توان خود با ارتش بعث عراق قصد داشت نظام نو پای ما را بشکند،اما مردم ایران و رزمندگان با تمام وجود خود در برابر این تجاوز مقاومت کردند.این فرهنگ باید حتی بیشتر از امروز فراگیر شود.جوانان امروز نباید از خاطر ببرند که دفاع مقدس امتداد دارد و نظام سلطه دست از دسیسه بر نداشته و همچنان در حال توطئه است.
پذیرایی از زائران خارجی
در سرزمین‌های نور
یکی از جریانات عظیم راهیان نور حضور زائران خارجی در یادمان‌ها است. چندی پیش هم سردار فضلی جانشین ستاد مرکزی راهیان نور از تشکیل قرارگاه راهیان نور بین‌الملل برای سازماندهی و برنامه‌ریزی برای حضور زائران خارجی خبر داده بودند. از اقدامات و برنامه‌های این قرارگاه برای توسعۀ حضور زائران خارجی و فراهم‌­سازی بستر برای بازدید آنها چه اقداماتی در دست انجام است؟
سردار سرتیپ دوم پاسدار نادر ادیبی، دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور در پاسخ به این سؤال می‌گوید: «همان طور که می‌دانید طی این سال‌ها مردمی از کشورها و قاره­‌های مختلف ازجمله اروپا، آسیا وآفریقا تمایل به بازدید از مناطق عملیاتی دفاع مقدس را داشتند. آنها شاید اخبار بیشتری از فشارهای وارده توسط بین‌الملل در دوران دفاع مقدس را در بیرون از کشور داشته باشند، اما می‌بینند یک کشوری علی‌رغم این همه فشار ملتش ایستاد و مقاومت کرد و به پیروزی رسید و الان دارد راه رشد خود را طی می‌کند.برای آنها جای سؤال دارد که چطور می‌شود چنین اتفاقی بیفتد؟ آنها برای آشنایی با اینکه چه اتفاقی و چه موضوعاتی باعث پیروزی ملت ایران شده است؟ خودجوش می‌آیند ببیند داخل ایران چه اتفاقی می‌افتد و اینها زمینه حضور گردشگران خارجی را در مناطق عملیاتی فراهم کرده است. ما هم خدماتی باید به آنها ارائه بدهیم، اینها خدمات فرهنگی است که ممکن است اعزام راویانِ آشنا به زبان باشد،راویانی که بتوانند مفاهیم را خوب بیان کنند و پاسخ سؤالات آنها را بدهند و هم خدمات عمومی که لازم است به آنها داده شود.»
گوشه‌هایی از احساسات معنوی مسافران راهیان نور
- من اینجا نشسته‌ام و همچنان به شرمندگی خود فکر می‌کنم که آنها که بودند و من که هستم؟ آنها چه کردند و من چه می‌کنم؟ آنها چطور بودند و من الان چطورم؟                
 - آری، شلمچه کتاب است؛خواندنی‌ترین کتاب حماسه. شلمچه آسمان است سرشار از ستاره‌های سرخ شلمچه بهار است لبریز از گلهای محمدی،شلمچه دریاست، مواج از موجهای عاشقی.
- طلائیه! می‌گویند، اینجا جایی است كه شهیدان حسین وار جنگیده‌اند و من از بدو ورود به خاك پاكت، تشنگی را در تو دیده ام و انتظار اهالی خیام را به نظاره نشسته ام اینجا، چقدر بوی حنجره‌های سوخته می‌آید و چقدر دستها تشنه وفایند.
- از فكه‌، چه‌ می‌توان‌ با خود داشت‌ جز پلاكی‌ سوراخ‌ شده‌ بر سینه‌ از تركش‌؟ در فكه‌ بود كه‌ جان‌ها، خاكیان‌ را جان‌ بخشیدند. در فكه‌ بود كه‌ ارواح‌ مطهر، مردگان‌ را جان‌ دادند. در فكه‌ بود كه‌ هر كه‌ اهل‌ فكه‌ بود، روحش‌ به‌ اوج‌ پر كشید. در فكه‌ بود كه‌ هر كه‌ آرزو می‌كرد چونان‌ مادرش‌ مفقود بماند، پیكری‌ از او باز نیامد و گمنام‌ خفت‌.
- تصمیم بر آن شد كه از محور هویزه و سوسنگرد حمله انجام گیرد. این عملیات را می‌توان نقطه عطف عملیات منظم برادران ارتش و سپاه دانست. بار دیگر بنی‌صدر، شعار جدائی ارتش از سپاه را سر داد و گفت: سپاه نباید در این عملیات شركت كند. برادران بسیجی و سپاه كه در منطقه بوده و اغلب آنها به منطقه آشنایی داشتند، این ترفند بنی‌صدر را ضربه شدیدی بر پیكر عملیات می‌دانستند.