kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۰۵۵
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۲
موضع‌گیری گستاخانه مقامات فرانسه

برنامه موشکی ایران منشأ بی‌ثباتی در منطقه است!

فرانسه در یک موضع گیری گستاخانه برنامه موشکی ایران را منشاء بی‌ثباتی منطقه خواند و اعلام کرد که ماکرون جدا از توافق اتمی، در پی گفت‌وگویی «صریح و سازش‌ناپذیر» با دولت ایران درباره برنامه موشکی این کشور است.



بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه در سفر به عربستان و در کنفرانس خبری مشترک وی با همتای سعودی‌اش گفت: اینکه برخی مقامات کشورهای فرامنطقه‌ای به خلیج‌فارس سفر کنند و با نادیده انگاشتن واقعیات موجود و بسیار روشن منطقه، تحت تأثیر القائات مقامات متوهم و جنگ افروز سعودی، نگرانی‌های ساختگی، بی‌اساس و خصمانه آنها را در قبال ایران تکرار کنند، مشکلی از بحران‌هایی که در تمامی آنها نقش مخرب عربستان سعودی قطعی و کاملا عیان و آشکار است کم نکرده و حتی به این کشور برای خروج و عبور از بحران‌های داخلی و منطقه‌ای که با آنها دست به‌گریبان است نیز کمکی نمی‌کند.
قاسمی افزود: فروش تسلیحات مرگبار توسط برخی کشورهای فرامنطقه‌ای به کشورهای منطقه که از جمله در جنگ خانمانسوز علیه مردم یمن به کار گرفته می‌شود و حمایت‌های آنها از عربستان سعودی و شرکایش در منطقه، تنها این کشورها را در ایجاد بحران‌های جدید گستاخ‌تر کرده و باعث وخیم‌تر شدن و تشدید شرایط بی‌ثباتی و ناامنی در این منطقه حساس از جهان شده است.
به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه در پایان گفت: متاسفانه به نظر می‌رسد فرانسه به بحران‌ها و فجایع انسانی در خاورمیانه نگاهی یکسویه و جانبدارانه دارد و این رویکرد خواسته یا ناخواسته حتی به بالفعل شدن بحران‌های بالقوه کمک می‌کند. وضعیت کنونی این منطقه و لزوم تقویت و گسترش ثبات و امنیت و همچنین کمک به مبارزه و اضمحلال هر چه بیشتر تروریسم، نیازمند گفتار و کردار واقع بینانه و از سر مسئولیت مقامات دیگر کشورها است.
برنامه موشکی
به گزارش رجا به نقل از دویچه وله، فرانسه در یک موضع گیری گستاخانه برنامه موشکی ایران را منشاء بی‌ثباتی منطقه خواند و اعلام کرد که ماکرون جدا از توافق اتمی، در پی گفت‌وگویی «صریح و سازش‌ناپذیر» با دولت ایران درباره برنامه موشکی این کشور است.
فرانسه روز چهارشنبه (۱۵ نوامبر/ ۲۴ آبان) اعلام کرد که خواستار گفت‌وگویی «سازش‌ناپذیر» با ایران درباره برنامه موشک‌های بالیستیکی این کشور است و نیز می‌خواهد مذاکره احتمالی در این باره را جدا از موضوع توافق اتمی ژوئيه ۲۰۱۵ قدرت‌های جهانی با جمهوری اسلامی نگاه دارد.
فرانسه پیش از این پیشنهاد کرده بود که کشورهای اروپایی با نظر به برنامه موشکی ایران به بحث درباره تحریم‌های جدید علیه این کشور بنشینند.
اگنس روماتت اسپاین، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه، در روزهای گذشته در اظهارنظری گستاخانه گفت: فرانسه نگران ادامه برنامه موشکی ایران است که با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل همخوانی ندارد و منبعی برای بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه است.
سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه گفت که فرانسه خواستار روی‌آوری به گزینه‌های دیپلماتیک است. او افزود: «فرانسه می‌خواهد گفت‌وگویی صریح و سازش‌ناپذیر با ایران داشته باشد‌؛ خواستار بازرسی‌هایی است که به وسیله سازمان ملل صورت گیرد و اگر لازم باشد اعمال تحریم‌های جدید اروپا علیه نهادها و‌اشخاصی که در برنامه موشکی دست دارند. و بالاخره فرانسه خواستار گشایشی برای مذاکره درباره این موضوع است.»
سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه ادامه داد که موضوع توافق اتمی باید جدا نگه داشته شود. او همچنین گفت که دولت‌های اروپایی و کمیته سیاست خارجی موگرینی درباره موضوع موشک بالستیکی با هم بحث کرده‌اند.
تعویق سفر به ایران
«رویترز» در گزارشی با موضوع مواضع فرانسه در قبال برنامه موشکی ایران، نوشته است که با وجود آنکه اتحادیه اروپا اعلام کرده تحریمی علیه برنامه موشکی ایران در دستور کار ندارد، فرانسه همچنان به تلاش علیه برنامه ایران ادامه می‌دهد.
«امانول ماکرون» رئیس‌جمهور جوان فرانسه اخیرا همصدا با آمریکا طرح مذاکره بر سر برنامه موشکی و مسائل منطقه‌ای ایران را مطرح کرده است. وی همچنین اعمال تحریم علیه برنامه موشکی ایران را یکی از گزینه‌های مد نظر برای مقابله با این برنامه دانسته است.
به نوشته رویترز «ژان ایولو دریان» وزیر خارجه فرانسه قرار بود تا پایان ماه جاری میلادی به تهران سفر کند، اما منابع دیپلماتیک می‌گویند که این سفر «به دلیل برنامه فشرده» او به زمانی دیگر تا پایان سال جاری به تعویق افتاده است.
همصدایی اروپا و آمریکا
رسانه‌های زنجیره‌ای و برخی از مقامات ارشد دولت در ماه‌ها و هفته‌های اخیر مدعی بودند که به واسطه برجام میان اروپا و آمریکا شکاف ایجاد شده است. اما این ادعا خیلی زود رنگ باخت.
مقامات آمریکایی- کاخ سفید و کنگره- همصدا با مقامات اروپایی و همچنین مقامات رژیم صهیونیستی در اظهارات جداگانه تاکید کردند که ضمن دائمی کردن محدودیت‌های برجام باید دیگر مولفه‌های قدرت ایران از جمله توان موشکی و قدرت منطقه‌ای نیز به آن اضافه شود.