kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۰۳۳
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۴
فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران:

بازسازی مناطق زلزله‌زده به زودی آغاز می‌شود


سردار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران با اظهار اینکه مرحله جدید آواربرداری آغاز شده است گفت: پس از این مرحله بازسازی مناطق آسیب دیده به زودی آغاز می‌شود.
جانشین هوانیروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم گفت: طی 2 روز سه‌شنبه و چهارشنبه بیش از 100 تن بار و اقلام کمکی به مناطق زلزله‌زده ثلاث باباجانی و بخش ازگله ارسال شده است.
سرتیپ دوم خلبان هاشمعلی قاسمی افزود: 5 فروند بالگرد به منظور کمک‌رسانی بهتر و سریع‌تر از سوی نیروی زمینی و هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه اعزام شده است.
* جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از بیمارستان شهدای سرپل ذهاب افزود: زلزله غرب کشور حدود یک هزار و 900 روستا را تحت تأثیر قرار داده است و سپاه پاسداران هم‌اکنون حدود یک هزار دستگاه خودروی مهندسی و 10 هزار نیرو در منطقه مستقر کرده است.
به گفته سرتیپ حسین سلامی هم‌اکنون اسکان آسیب‌دیدگان و رساندن کمک‌های امدادی به آنان در اولویت فعلی سپاه است و 31 سپاه استان کشور نیز در حال جمع‌آوری کمک‌های امدادی هستند.
سردار سلامی اظهار کرد: پس از اسکان موقت آسیب‌دیدگان با همکاری سایر نهادها و بسیجیان سراسر کشور ساخت منازل مسکونی در دستور کار قرار می‌گیرد.
جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تأکید کرد: سپاه و بسیج با تمام توان در مناطق زلزله‌زده حضور دارند و مادامی که آخرین آسیب‌دیده زیر سقف خانه خود نرفته باشد در کنار آنان است.
* فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) هم با اشاره به وجود برخی مشکلات در روستاهای خسارت‌دیده در مناطق زلزله‌زده غرب کشور، اظهار داشت: با تمهیداتی که صورت گرفته مشکلات چادر، پتو و تغذیه رفع شد و ما روزانه حدود 15 هزار غذای گرم را بین مردم توزیع می‌کنیم.
سرتیپ عبادالله عبداللهی با بیان اینکه با تمهیدات لازم مشکل آب مصرفی نیز رفع شده است، افزود: 10 کامیون از سوی قرارگاه اقلام مورد نیاز مردم از قبیل چادر، پتو و لوازم مصرفی را بارگیری و بین مردم تقسیم کردند.
وی تصریح کرد: بخش بزرگی از مشکلات مربوط به روستاها بوده که حوزه تقسیم‌بندی ما است، آواربرداری‌ها شروع شده و مشکل خاصی در تجهیزات، امکانات و ماشین‌آلات نداریم.
واگذاری احداث اسکان موقت زلزله‌زدگان
 به قرارگاه خاتم‌الانبیاء
تفاهم‌نامه همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) سپاه برای بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه دیروز به امضای علیرضا تابش و سرتیپ عبادالله عبداللهی رسید.
تسریع در عملیات تخریب و آواربرداری واحدهای آسیب‌دیده، تأمین مصالح، کمک به حمل مصالح و همکاری در تأمین اسکان و سرپناه موقت از اقداماتی است که از سوی بنیاد مسکن به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) سپاه در قالب این تفاهم‌نامه سپرده شده است.
در این تفاهم‌نامه مقرر شده است پس از تشکیل پرونده از سوی بنیاد مسکن، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) سپاه از طریق تأمین ماشین‌آلات سنگین مورد نیاز، تأمین نیروی انسانی متخصص، کمک به مردم جهت جمع‌آوری اسباب و اثاثیه و بازیافت تفکیک مصالح، احداث اسکان موقت را انجام دهد.
وی افزود: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) عهده‌دار رسیدگی به 74 روستا با جمعیتی بالغ بر 14 هزار نفر از شهرستان سرپل ذهاب تا شهر ازگله شده است.
سردار عبداللهی ادامه داد: در زمینه احداث مسکن روستاییان زلزله‌زده مشکلی وجود ندارد.
وی با اعلام آمادگی قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) برای احداث همزمان اسکان موقت و اسکان دائم خانواده‌های زلزله‌زده گفت: به فضل الهی از هفته آینده کار احداث اسکان موقت روستاییان را آغاز خواهیم کرد.
* معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه افزود: مرحله جدید عملیات آواربرداری با جدیت توسط نیروی زمینی سپاه پیگیری می‌شود؛ 4 گروه مهندسی مستقر نیروی زمینی سپاه با بیش از 1000 دستگاه لودر و بیل و ادوات مهندسی با کمک سایر یگان‌ها در حال آواربرداری برای خارج کردن اموال، امکانات و وسایل مردم و نیز احشام از زیر آوار هستند.
سرتیپ علی‌اکبر پورجمشیدیان گفت: 6 بیمارستان صحرایی و سیار نیروی زمینی سپاه در اسلام‌آباد، جوانرود، سرپل ذهاب و روستاهای کوئیک مجید و سراب ذهاب همچنان فعال و با استقرار امکانات و کادر پزشکی، پیراپزشکی و روانشناسی به ارائه خدمات درمانی به مردم زلزله‌زده می‌پردازند.
وی افزود: مرحله اسکان اضطراری به پایان رسیده و برنامه‌ریزی برای اسکان موقت خانواده‌های زلزله‌زده در حال انجام است.
وی گفت: امروز نیاز اصلی زلزله‌زدگان منطقه غرب کشور کانکس است و با ارسال کانکس به منطقه می‌توان دغدغه اسکان موقت زلزله‌زدگان را مرتفع کرد.
وی با اشاره به اینکه ست کانکس‌های سرویس بهداشتی و حمام توسط نیروی زمینی سپاه در حال انتقال به منطقه است.
* به گزارش ایرنا: جانشین فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت: امنیت عمومی مطلوب و قابل قبولی در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه برقرار است و هم‌میهنان می‌توانند کمک‌های خود را به دست مردم برسانند.
سرتیپ اسکندر مومنی اظهار داشت: از لحظات آغازین این حادثه نیروی انتظامی کرمانشاه با تمام امکانات پای کار بود و برای کمک به مردم آسیب‌دیده در میدان حادثه حضور پیدا کرد.
وی افزود: ناجا در 2 زمینه، تأمین امنیت مناطق زلزله‌زده و تأمین امنیت محموله‌های ارسالی تاکنون انجام وظیفه کرده است. جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه نیرو به اندازه کافی در مناطق زلزله‌زده حضور دارند، گفت: با دستور فرمانده ناجا حدود 10 هزار نیرو از مرکز کشور و دیگر استان‌ها به مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌اند.
اسکندری با بیان اینکه با حضور به موقع پلیس امنیت مطلوبی در جاده‌ها و سطح مناطق زلزله‌زده وجود دارد، افزود: در حوزه ترافیکی نیز همکاران ما به خوبی در منطقه حاضر شده‌اند و اکنون تمامی مسیرهای منتهی به منطقه زلزله‌زده باز و تردد در آنها روان است.
* معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه از افرادی که قصد کمک‌رسانی به مناطق زلزله‌زده را دارند تقاضا کرد که با خودروهای شخصی به این مناطق مراجعه نکنند.
سرهنگ محمدرضا آمویی افزود: بسیاری از افراد قصد انتقال کمک‌های خود با خودروهای شخصی را دارند که این منجر به ایجاد ترافیک سنگین در مسیرهای منتهی به مناطق زلزله‌زده و شهرهای آسیب‌دیده شده است.
وی عنوان کرد: ایجاد ترافیک در مناطق زلزله‌‌زده روند امدادرسانی و تردد خودروهای دستگاه‌های اجرایی را کند می‌کند.
وی از مردم خواست کمک‌های خود به مناطق زلزله‌‌زده را از طریق دستگاه‌های متولی ارسال کنند تا علاوه بر توزیع متوازن از ترافیک و هرج و مرج در این مناطق جلوگیری شود.
* ترافیک خودروهای کمک‌رسان در روز جمعه به چند کیلومتر می‌رسید به طوری که از گردنه پاتاق به بعد نیز تقریبا عبور خودروها قفل شده بود.
پلیس راه استان کرمانشاه سه راهی «چقازرد» به طرف سرپل ذهاب را مسدود کرده بود و محموله‌های کمکی را به علت اشباع منطقه به طرف شهرستان گیلانغرب هدایت می‌کند.
حجم زیادی از کمک‌های دولتی و مردمی از نقاط مختلف کشور از روز دوشنبه و پس از زلزله‌ یکشنبه شب روانه استان کرمانشاه و شهرستان‌های سرپل ذهاب، دالاهو و ثلاث باباجانی شده به طوری که بسیاری از این مناطق اکنون به دپوی محصولات غذایی، چادر، پتو و سایر اقلام تبدیل شده است.
* آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، در راستای ضرورت کمک همه‌جانبه به آسیب‌دیدگان زلزله‌ اقدام به ارسال‌های کمک‌های غیرنقدی شامل 300 عدد چادر، 1000 تخته پتو و 5 تریلی آب معدنی به زلزله‌‌زدگان کرد.
* سخنگو و معاون سازمان مدیریت بحران کشور گفت:‌40 هزار و 600 تخته چادر تاکنون در مناطق زلزله‌‌زده غرب استان کرمانشاه توزیع شده است.
بهنام سعیدی افزود: هم‌اکنون 80 درصد از مردم مناطق زلزله‌‌زده در چادرهای امدادی اسکان یافته‌اند گفت: به دلیل موقعیت جغرافیایی و همزمانی حادثه با آغاز فصل بارندگی، پوشاک گرم و نایلون مهم‌ترین نیاز آسیب‌دیدگان است.
سعیدی ادامه داد: سازمان مدیریت بحران در کنار ارایه خدمات امدادی، اولویت خود را تامین نایلون قرار داده، تا در گام اول این نیاز آسیب‌دیدگان تامین شود.
* مرزبان نظری مدیرکل تجهیز و نوسازی مدارس استان کرمانشاه در این‌باره گفت که از 757 باب مدرسه شهرستان‌های سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی، قصرشیرین، دالاهو و گیلانغرب با 2 هزار و 854 کلاس درس، 78 مدرسه با 415 کلاس درس به صورت کلی تخریب و غیرقابل استفاده شده است.
وی تصریح کرد: با توجه به این وضعیت به 250 دستگاه کانکس برای استقرار اضطراری دانش‌آموزان و آغاز فعالیت‌های آموزشی در منطقه نیاز داریم.
مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه نیز از آمادگی این اداره کل برای بازگشایی مدارس در مناطق زلزله‌‌زده استان و روانه کردن دانش‌آموزان به کلاس‌های درس خبر داد.
وی افزود: از آنجایی که بسیاری از مدارس شهرستان‌های سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی و قصر شیرین تخریب شده تعداد زیادی از دانش‌آموزان امکان استفاده از مدارس قبلی خود را ندارند.
وی گفت: در هماهنگی صورت گرفته با وزارت آموزش و پرورش، مدارس سالم و قابل استفاده را 2 و یا حتی 3 شیفته خواهیم کرد تا امکان ادامه تحصیل دانش‌آموزان زلزله‌‌زده فراهم شود.
وی خاطرنشان کرد: مشکلی برای بازگشایی مدارس در مناطق زلزله‌‌زده نداریم اما شرایط روانی منطقه فعلا این اجازه را به ما نمی‌دهد.
* به گزارش بیمه ایران در نخستین روز ارزیابی و پرداخت خسارت واحدهای تحت پوشش بیمه، حدود یک میلیارد تومان خسارت در وجه بیمه‌گذاران پرداخت کرد.
بیمه ایران از طریق اعزام هشت گروه 3 نفره در شهر سرپل ذهاب و بررسی 75 پرونده، این مبلغ را واریز کرده است.
* رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان کرمانشاه گفت: 40 تن اقلام دارویی سازمان بهداشت جهانی در فرودگاه کرمانشاه تخلیه و برای مناطق زلزله‌‌زده غرب این استان بارگیری شد.
صائب مدرسی افزود: این اقلام دارویی از سوی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی از طریق سازمان بهداشت جهانی جذب و با استفاده از یک فروند هواپیما به مقصد کرمانشاه بارگیری شده است.
وی اظهار کرد: هم‌اکنون سه بیمارستان صحرایی(ارتش، سپاه پاسداران و فوریت‌های پزشکی) با 100 نفر کادر درمان، 20 دستگاه آمبولانس و 7 دستگاه اتوبوس آمبولانس در سرپل ذهاب، یک بیمارستان صحرایی دانشگاه علوم پزشکی در ثلاث باباجانی با تیم مجرب پزشکی و جراح مشغول ارایه خدمات درمانی به آسیب‌دیدگان زلزله‌ هستند.
* یک تیم 6 نفره پزشکی و امدادی از انجمن مردم‌نهاد آلمان«Humedica» به منظور کمک‌رسانی به زلزله‌‌زدگان وارد شهرستان سرپل ذهاب شد.
این تیم 6 نفره متشکل از متخصص طب داخلی، طب اورژانس، جراح، امدادگر و مهندس هستند.
کلاروس روحران(Klaus Ruhrann) از اعضای این تیم به ایرنا گفت: Humedica از انجمن‌های مردم‌نهاد آلمان است و این تیم طی 10 روز استقرار در این منطقه، با توجه به اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مصدومان و حادثه‌دیدگان ارایه خدمت می‌کند.
به گفته وی، تیم‌های بعدی نیز پس از برگشت تیم اول در منطقه زلزله‌‌زده مستقر می‌شوند.
* سرتیپ مجتبی کاکایی، جانشین فرمانده سپاه ناحیه شهرستان سرپل ذهاب گفت: کار آواربرداری در تمامی روستاهای زلزله‌زده شهرستان سرپل ذهاب برای یافتن اجساد و یا مصدومان حادثه زلزله‌ یکشنبه شب پایان یافته و دیگر هیچ جسد و یا مصدومی در آوارهای این مناطق روستایی وجود ندارد.
* مسئول دایره خبر نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی از جان باختن یکی از پرسنل بیمارستان ارتش حین ارائه خدمت به زلزله‌‌زدگان کرمانشاه خبر داد.
جعفر خطیر دیروز افزود: مرتضی قبادی از پرسنل اتاق عمل بیمارستان 520 ارتش کرمانشاه حین تلاش برای نجات جان زلزله‌‌زدگان، در اتاق عمل دچار سکته قلبی شد و درگذشت.
او گفت: علت سکته قلبی مرتضی قبادی فشار روحی و روانی ناشی از وضعیت وخیم زلزله‌‌زد‌ه‌های استان کرمانشاه بوده است. این دومین جان‌باخته ارتش در جریان خدمت‌رسانی به زلزله‌‌زدگان است.
پیش از این هم سروان حسن نیرپور از کادر یگان «فسک» پایگاه هوانیروز کرمانشاه حین انجام ماموریت کمک‌رسانی به زلزله‌‌زدگان دچار سکته قلبی شد و درگذشت.
* مسئول روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه از وصل شدن مجدد آب شهرستان قصر شیرین که به علت پس‌لرزه‌های مکرر قطع شده بود، خبر داد.
علی حسن‌مرادی گفت: با تلاش همکاران و اکیپ‌های مستقر در شهرستان قصرشیرین، آب این شهرستان ساعت سه بامداد جمعه وصل شد.
وی افزود: از آنجایی که آب شرب قصرشیرین در سراب گرم سرپل ذهاب تامین می‌شود، وقوع چند پس‌لرزه که بین سه تا چهار ریشتر قدرت داشتند باعث شکستگی خطوط انتقال آب شد.
مرادی یادآوری کرد: هم‌اکنون آب شرب تمامی مناطق زلزله‌‌زده وصل شده و مشکلی از بابت توزیع آن در شبکه نداریم و ساکنین این مناطق از آب شرب سالم برخوردارند.
* در شهرستان‌های سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی و دالاهو تعداد زیادی حیوان از جمله گوسفند، بز و گاو در زمان وقوع حادثه در اصطبل‌ها بودند که امکان فرار نداشته‌اند و اکنون بعد از گذشت چند روز از وقوع این حادثه همچنان زیر آوارها مانده‌اند.
به تدریج بوی تعفن لاشه این حیوانات در محیط روستاهای زلزله‌‌زده پخش می‌شود و این معضل هم به مصایب مردم زلزله‌‌زده اضافه می‌شود.
مسئولان دامپزشکی کرمانشاه پیش‌بینی می‌کنند 30 درصد دام‌های این مناطق زیر آوارها دفن شده باشند و از سوی دیگر سرپرست اداره کل امور عشایر استان کرمانشاه از تلف شدن 200 هزار راس دام عشایر در جریان زلزله‌ یکشنبه شب غرب استان خبر داد.
مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه نیز می‌گوید در شهرستان ثلاث باباجانی امکانات لازم برای بیرون آوردن لاشه حیوانات در اختیار نداریم.
نادر پرور افزود: وضعیت شهرستان ثلاث باباجانی در حوزه دفن بهداشتی لاشه دام‌های تلف شده در اثر زلزله مناسب نیست و مشکل مهم ما در این مناطق نبود امکانات برای حمایت از بحث‌های بهداشتی دامپزشکی است.
او گفت که قرار شده در اسرع وقت وسایل مورد نیاز همچون بیل مکانیکی، لودر و وسایلی که برای معدوم‌سازی و دفن بهداشتی دام‌ها نیاز است در اختیار اکیپ‌های معدوم سازی قرار دهند.
* مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه از وقوع 436 پس لرزه در استان طی چند روز اخیر از زمان وقوع زلزله 7/3 ریشتری در غرب این استان خبر داد.
فرهاد فروزی اظهار کرد: این تعداد پس‌لرزه پس از وقوع زمین‌لرزه بزرگ و اصلی یکشنبه شب تا ساعت 16 عصر روز پنجشنبه به وقوع پیوسته است.
وی تصریح کرد: بیشتر این پس‌لرزه‌ها نیز در محدوده شهرهای سرپل ذهاب و ازگله ثبت شده است.
فروزی یادآور شد: 30 مورد از پس‌لرزه‌های ثبت شده در استان کرمانشاه طی این مدت، بیش از چهار ریشتر قدرت داشته است.
آرتین کمالی، مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه آخرین آمار بدست آمده از قربانیان زلزله اخیر استان کرمانشاه را تا روز پنج‌شنبه 436 نفر اعلام کرد.
* مردم منطقه گلین، انجاورو در گیلان غرب که خانه‌هایشان تخریب شده به کوه‌های اطراف پناه برده‌اند و هنوز کسی به آنجا کمکی نرسانده است.
براساس گفته افراد محلی زلزله زده، درچند روستای بین شهر ازگله و سرپل‌ذهاب، بوی شدید تعفن اجساد مانع تسهیل رفت و آمد به اطراف خانه‌ها شده است.
تعداد بالای تلفات در روستاها در حال افزایش است و آمار کشته ها به صورت تصاعدی است.
براساس گزارشات مردمی، نیاز مردم ثلاث باباجانی به پتو و وسایل گرمازا زیاد است، هوا سرد و مواد خوراکی هم ندارند.
روستاهای سرپل‌ذهاب و قلخانی هم در مضیقه شدید هستند.
فرماندار گیلانغرب هم گفت: هیچ فردی از خارج از استان سراغ گیلانغرب نیامده و این منطقه زلزله‌زده در محرومیت و مظلومیت باقی مانده است.
فرهاد همتی ادامه داد: مشکل ما توزیع اقلام به دلیل حجم بالای نیازهای مردم و هجوم آنها است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر چند ده هزار نفر در این منطقه بی‌خانمان هستند، افزود: مردم هنوز در سرمای خیابان و بدون چادر هستند و به خاطر نبود چادر و امکانات ضجه می‌زنند.
* معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی کرمانشاه با بیان اینکه امنیت در منطقه پابرجاست، گفت: به دنبال زلزله هیچ سرقتی در کرمانشاه صورت نگرفته است. و در شهرستان‌ها مردم باید انضباط را رعایت کند.
محمدرضا آمویی تصریح کرد: مردم ورودی شهرها را باز کنند تا کامیون‌های حامل مواد غذایی، پتو و... منتقل شود.
* معاون بهداری نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: اولین سی‌تی اسکن سیار توسط نیروی زمینی سپاه در غرب کشور مستقر شد.
سردار احمد اخوان از درمان 900 نفر در بیمارستان سیار امام حسین(ع) سرپل‌ذهاب خبر داد و گفت: تاکنون پنج بیمارستان تخصصی در مناطق زلزله‌زده مستقر شده است.
اخوان از وجود 200 تخت در این بیمارستان‌ها خبر داد و اظهار داشت: همچنین یک بیمارستان دیگر برای خدمت‌رسانی مستقر شده است. و به یک هزار و 368 مصدوم زلزله خدمات ارائه شده و 468 مصدوم درمان شده‌اند.
* مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی کشور گفت: تا سقف چهار میلیون تومان وام بدون بهره به بیمه‌شدگان زلزله زده استان کرمانشاه برای نیازهای اولیه و ضروری ظرف دو ماه پرداخت می‌شود و چنانچه در بیمارستان‌های خصوصی بستری شوند هزینه درمان آنها تقلیل می‌شود.
محمدتقی نوربخش اظهار داشت: تاکنون 600 نفر از مجروحان در بیمارستان‌های تامین اجتماعی کرمانشاه و یکصد مجروح دیگر اعم از افراد دارای بیمه و حتی فاقد بیمه، در بیمارستان تهران بستری شده‌اند. وی گفت: دو بیمارستان شهدا و حضرت معصومه(س) در شهر کرمانشاه آماده خدمت به مجروحان زلزله‌زده است.
* سخنگوی دولت گفت: دولت به زلزله‌زدگان 5 تا 6 میلیون تومان کمک بلاعوض می‌دهد، 25 تا 35 میلیون تومان وام بازسازی و 10 میلیون تومان وام قرض‌الحسنه خرید لوازم هم داده می‌شود.
محمدباقر نوبخت اظهار داشت: هیئت دولت 659 میلیارد تومان برای تسهیلات و 281 میلیارد تومان به عنوان کمک بلاعوض به زلزله‌زدگان کرمانشاه تصویب کرد.
سخنگوی دولت ادامه داد: خانواده‌هایی که نیاز به احداث و بازسازی خانه دارند، در روستاها 25 میلیون تومان و شهرها 35 میلیون تومان وام و 5 میلیون تومان در روستا و 6 میلیون تومان در شهرها کمک بلاعوض داده می‌شود.
وی افزود: 12 میلیون تومان وام و 2 میلیون تومان کمک بلاعوض به کسانی که نیاز به خرید لوازم خانه دارند و همچنین 3 میلیون تومان وام و 2 میلیون تومان کمک بلاعوض داده می‌شود.
وی اضافه کرد: دولت برای اسکان موقت خانواده‌های زلزله‌زده، در روستاها 3 میلیون تومان و در شهرها 5 میلیون تومان کمک بلاعوض اختصاص داده است.
* فرماندار سرپل‌ذهاب گفت: به شهروندان سرپلی که تسهیلات بانکی دریافت کرده‌اند، 2 سال تنفس داده شده است.
اکبر سنجابی افزود: تسهیلات 10 میلیون تومانی با بازپرداخت 6 ساله به شهروندان پرداخت می‌شود، البته در اینجا نیز 6 ماه فرصت تنفس داده شده است.
وی افزود: کار توزیع اقلام دارویی، وسایل گرمایشی، چادر، پتو، بسته‌های ‌غذایی و... با نظم و ساماندهی بهتری در حال انجام است.