kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۹۷۷
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۳

رئیس‌جمهور: حوادث طبیعی میز محاکمه نیست


سرویس سیاسی-
در حالیکه در همان ساعات ابتدای وقوع زلزله موج سواری بر آوار از سمت برخی دولتمردان برای تسویه حساب‌های جناحی و حزبی آغاز شد دیروز رئیس‌جمهور در سخنانی در هیئت دولت گفت که امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت و همدلی هستیم و وقوع حوادثی طبیعی میز محاکمه نیست!
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه دیروز هیئت دولت، پیشگیری و مقابله با خطرات ناشی از زلزله را وظیفه همگانی توصیف کرد و گفت: «اینکه خانه ساخته خود مردم در منطقه سرپل‌ذهاب سالم مانده و در مقابل یک ساختمان دولتی فرو ریخته، نشان‌دهنده وقوع فساد در این زمینه است و مشخص است که در بخش پیمانکاری ساخت و ساز فساد وجود داشته است.»
 رئیس‌جمهور تصریح کرد: «حوادثی مانند زلزله درسی برای همه ماست که چگونه همدیگر را یاری کرده و با همدیگر باشیم.» روحانی خاطر نشان کرد: «باید در کنار قدرت ملی، وحدت ملی را هم مستحکم ‌نماییم. امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت و همدلی هستیم و باید از حوادثی مانند زلزله برای وحدت بیشتر استفاده کرد نه برای تفرقه و ایجاد اختلاف و دودستگی. وقوع حوادث طبیعی میز محاکمه نیست که در آن همدیگر را پای آن کشانده و به محاکمه بکشانیم، بلکه چنین اتفاقاتی زمان یاری و کمک و همدلی بیشتر مردم و انسجام و وحدت است.»
شروع تسویه حساب‌های سیاسی
نکته‌ای را که ریاست محترم جمهور بیان کرده بسیار مهم و حائز اهمیت است. در بلایای طبیعی خاصه زلزله که بسیار دردناک است بیش از هر چیزی به همدلی و  وحدت برای کمک به آسیب‌دیدگان نیاز داریم. اکنون خانواده‌هایی هستند که اجساد برخی از اعضای خود را از زیر آوار بیرون می‌آورند و چه صحنه‌ای از این دردناکتر است؟
اما ببینیم آیا دولت محترم خود به توصیه‌هایی که می‌کند عمل کرده است یا نه؟ بدتر از آن، این است که ببینیم نه تنها عمل نکرده بلکه دقیقا در نقطه مقابل آن حرکت کرده است چرا که بسیار دردناک است که در چنین شرایطی شاهد آن باشیم که دولتمردان از این بلای طبیعی برای تسویه حساب‌های سیاسی سوءاستفاده کنند.
موج‌سواری بر آوار
متاسفانه شروع این تسویه حساب‌های سیاسی از طرف معاون اول رئیس‌جمهور بود. در حالی که کمتر از 24 ساعت از وقوع زلزله گذشته بود و هنوز آمار و ارقام درستی از تلفات و آسیب‌های زلزله منتشر نشده بود (و البته در این مدت کم انتشار آمار دقیق غیرممکن می‌نمود) اسحاق جهانگیری این جریان هجمه را کلید زد. جهانگیری با ابراز تاسف از اینکه بیشتر خانه‌های تخریب شده در زلزله شب گذشته در استان کرمانشاه متعلق به ساختمان‌های مسکن مهر بوده است از وزیر راه و شهرسازی خواست تا با دقت این موضوع که چرا خانه‌های نوساز تا این حد آسیب‌پذیر بوده‌اند را بررسی کند.
این موج که جهانگیری آن را رسما کلید زد در ادامه توسط شبکه‌های رسانه‌ای در محیط مجازی، روزنامه‌های اصلاح‌طلب و حتی شبکه‌ها و رسانه‌های معاند خارج از کشور دنبال شد. این موج‌سواری بر روی آوار زلزله در حالی بود که دولت تدبیر و امید با گذشت نزدیک به پنج سال نه تنها یک واحد مسکونی برای مردم نساخته بود بلکه بخش‌های نیمه‌کاره مسکن مهر که باید در عرض کمتر از یک‌سال به پایان می‌رسید هنوز تمام نشده است. از طرفی کم‌کاری‌ها در حوزه امدادرسانی به مردم نیز تحت‌الشعاع این زلزله قرار می‌گرفت.
ادامه جریان سوءاستفاده از زلزله
اما تاسف بارتر آنکه در ادامه رئیس‌جمهور نیز که به مناطق زلزله زده سفر کرده بود به این جریان دامن زد و مسکن مهر را مورد هجمه قرار داد. جالب‌تر آنکه در همین سخنان دیروز رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت که در بخشی از آن دعوت به همدلی و پرهیز از تفرقه شده است، روحانی خود گفته است: «اینکه خانه ساخته خود مردم در منطقه سرپل ذهاب سالم مانده و در مقابل یک ساختمان دولتی فرو ریخته، نشان‌دهنده وقوع فساد در این زمینه است.»
باید به جناب رئیس‌جمهور یادآور شد که ای‌کاش در این شرایط به امداد آسیب دیدگان می‌اندیشیدید سپس در فرصتی مناسب پس با آمار و ارقام «صادقانه» و «به دور از انگیزه‌های حزبی» اگر کمبودی وجود داشته است مورد بررسی قرار می‌دادید.
ماجرای ساختمان‌های مورد ‌اشاره چیست؟
اما آنچه رئیس‌جمهور در سخنانش از آن یاد کرده که ساختمان دولتی فرو ریخته و ساختمان مردم‌ساز نریخته از کجا شروع شد؟
یکی از سایت‌های اصلاح‌طلب در گزارشی به این موضوع پرداخت که زلزله با مسکن مهر چه کرد. در تیتر این گزارش عبارت «تصاویر» نیز دیده می‌شد که گویای آن بود که تصاویری از آن حادثه نیز وجود دارد. در ابتدای این گزارش آمده بود: «ساختمان‌های نوسازی که قرار بود در قالب طرح مسکن مهر سرپناه و جان پناه اقشار کم درآمد باشد، بر سرشان آوار شد.»  در عکس‌های منتشر شده در ادامه این گزارش هیچ سقفی که بر سر مردم آوار شده باشد دیده نمی‌شد!! اما حیرت‌انگیز آنجاست که در شرح عکسی در این گزارش آمده بود که ساختمان‌هایی که بخش‌هایی از دیوارشان (و نه سقف) فرو ریخته مسکن مهر است و ساختمان‌های دیگر شخصی‌ساز!
نکته جالب اینکه در بخشی از این گزارش آمده بود: «هرچند که وقوف داریم ساعات ابتدایی پس از فاجعه زلزله دیشب وقت چندان مناسبی برای طرح این گونه بحث‌ها و انتقادها نیست! و با وجودی که سایت [...] هنوز راسا و شخصا قادر به تایید صحت انتساب ساختمان‌های ویران شده - در تصاویر- به طرح مسکن مهر نیست!!»
به واقع اگر ایمان داشتید که ساعات اولیه زمان مناسبی برای طرح این مسایل نیست، چرا طرح کردید؟! قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را؟ و اما حیرت انگیز اینکه که اگر سایت اصلاح‌طلب مذکور نمی‌توانسته صحت انتساب این عکس‌ها را به مسکن مهر ثابت کند چرا این کار را کرده است؟
آیا جز این است که حتی از زلزله (زمانی که بخشی از هموطنان‌مان داغدار هستند) بستری مناسب برای تسویه‌حساب‌های سیاسی و حزبی ساختید؟!