kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۹۲۲
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۸
فارین پالیسی خطاب به دولتمردان آمریکا

آتش ماجراجویی‌های آل سعود دامن آمریکا را خواهد گرفت /ترمز بن سلمان را بکشید


سرویس خارجی-
نشریه فارین پالیسی طی مقاله‌ای با اشاره به شکست سعودی‌ها در دو پرونده یمن و قطر و تبعات ماجراجویی‌های بن سلمان برای واشنگتن، از آمریکا خواسته تا ترمز محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را هر چه سریعتر بکشد.
سیاست‌های «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی در سه سال گذشته باعث شده کشور در وضعیت «بن بست» گرفتار شود. نکته جالب آن که از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» در آمریکا، «بن سلمان» جسارت بیشتری پیدا کرده و اقدام به قلع و قمع بی‌سابقه شاهزادگان و مخالفان داخلی کرده که نمونه بارز آن کودتا علیه محمد بن نایف و برکناری وی از ولیعهدی بود. آخرین اقدام بن سلمان دستگیری چیزی حدود 200 شاهزاده و وزیر سعودی بود که بزرگترین موج بازداشت‌ها در نیم قرن اخیر در عربستان لقب گرفته است. مجموع این مسائل باعث شده کارشناسان نسبت به این اقدامات مواضع مختلفی بگیرند و از زوایای مختلف به بررسی آن بپردازند.  
به گزارش تسنیم، نشریه فارین پالیسی در این باره با انتشار مقاله ای اعلام کرده، آمریکا افسار محمد بن سلمان ولیعهد جوان سعودی را رها کرده است. به نوشته این نشریه: «محمد بن سلمان خاورمیانه را در مسیر برخورد قرار داده و این کاخ سفید است که عواقب آن را متحمل خواهد شد. آمریکا باید کلید تنظیم مجدد سران سعودی یعنی سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی و فرزندش محمد ولیعهد جسور او را بزند.»
این نشریه آمریکایی در ادامه تاکید کره که «بعد از مجموعه شکست‌های قابل توجه سیاست خارجی عربستان‌(یمن و قطر)، اکنون چه‌بسا لبنان نیز از این امر مستثنی نباشد، شاید تنها موفقیت محسوس محمد بن سلمان در خارج همان جلب توجه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و جرد کوشنر دامادش باشد.»
هافینگتون پست: آل سعود از هم فرو می‌پاشد
هافینگتون پست هم در گزارشی مشابه اعلام کرده که احتمال دارد «سیاست‌های جدید سلمان بن عبدالعزیز شاه و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به فروپاشی سیاسی، اقتصادی و نظامی عربستان منجر شود». این روزنامه آمریکایی با هشدار درباره آنچه «نتایج روند پاکسازی در داخل عربستان» نامیده می‌افزاید: «انگار عربستان به‌اندازه کافی دغدغه در خاورمیانه‌ای که شاهد تحولات سریع است، ندارد که با بازداشت 11 امیر و وزیر سابق، بحران دیگری را برای خود ایجاد کرده است.»‌ هافینگتون پست سپس این سؤال را مطرح کرده که «اقدام بعدی درقبال این شاهزادگان بازداشت‌ شده و به حاشیه رانده ‌شده چیست؟» این رسانه در پایان نتیجه می‌گیرد «بیش از هر زمان دیگری، این بازداشت‌ها به یک طوفان سیاسی بزرگ تبدیل شده است که بر خطر برهم خوردن ثبات نه‌ فقط عربستان که خاورمیانه و تکه‌تکه شدن آن می‌افزاید.»