kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۹۲۱
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۸
دبیرکل نجباء:

بارزانی، اسرائيل و آمریکاهسته اولیه داعش را تشکیل داده‌اند


دبیرکل جنبش نجبای عراق می‌گوید هسته اولیه گروه تروریستی «داعش» در «اربیل» با میزبانی «مسعود بارزانی» و با کمک آمریکا و رژیم صهیونیستی تشکیل شده است.
شیخ «اکرم الکعبی» که با شبکه «العالم» گفت‌وگو می‌کرد، تولد داعش را محصول همکاری «مسعود بارزانی»، آمریکا و رژیم صهیونیستی دانست و در مورد چگونگی این همکاری، گفت: «بارزانی که مجری بخشی از طرح‌های آمریکا بود، برخی از مناطق عراق را در اختیار تروریست‌های داعش قرار داد.» به گفته الکعبی، بدین ترتیب، اربیل به منبع فتنه و داعش تبدیل شد. پایگاه‌های داعش و دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل به شکل مخفی در استان اربیل قرار داشتند. علاوه بر آن، پایگاه بعثی‌ها نیز در این استان قرار داشت.
به گفته دبیرکل نجبای عراق «قبل از اینکه داعش وارد عراق شود، در این شهر (اربیل) نشست‌هایی تحت نام انقلاب عشایری برگزار شد و افراد برگزارکننده، از همان ابتدا با تروریست‌های داعش هم‌پیمان بودند.»
وی افزود: «همان‌طور که (بعداً) دیدیم، پرچم‌های داعش در دستان تظاهرکنندگان عشایری در (استان) الانبار و (شهر) تکریت قرار داشت و سیاستمداران کرد هم در صفوف راهپیمایان حضور می‌یافتند.
الکعبی تصریح کرد: «تمام این توطئه‌ها در اربیل شکل گرفت و مسعود بارزانی با پشتیبانی آمریکا و صهیونیست‌ها در این توطئه دست داشت.»
وی ادامه داد، «پس از این تحولات بود که مرجعیت فتوا داد و بسیج مردمی شکل گرفت و نهایتاً طرح آمریکا و رژیم صهیونیستی با شکست مواجه شد.» گفتنی است درباره چگونگی بروز و ظهور داعش روایت‌های مختلفی وجود دارد اما نکته مهم این است که در تمام این روایات، ردپای رژیم صهیونیستی و آمریکا وجود دارد.
تروریست‌های داعش خرداد سال 1393 به طور همزمان، چهار استان الانبار، صلاح‌الدین، نینوا و دیاله عراق را اشغال کردند. پیش از این اشغال، شهرهای این چهار استان شاهد اعتراضات خیابانی علیه دولت مرکزی بود و حتی از درون تظاهرکنندگان برخی از افراد مسلح، نیروهای پلیس را هدف تیراندازی خود قرار می‌دادند.
شیخ اکرم الکعبی در ادامه گفت: «من می‌توانم بگویم اگر ائتلاف آمریکایی در عراق حضور نمی‌یافت، این کشور خیلی زودتر از اشغال تروریست‌های داعشی آزاد می‌شد. آمریکایی‌ها در ابتدا گفتند که ما در این نبرد داخلی مشارکت نمی‌کنیم، اما وقتی شکست‌های پی‌درپی داعش را دیدند ائتلاف بین‌المللی را تشکیل دادند و سعی کردند بر امواج پیروزی‌ها سوار شوند و در امور کشور دخالت کنند.»
وی درباره شرایط جاری عراق هم گفت: «واقعیت این است که جنگ علیه داعش در عراق اکنون در مرحله پایانی قرار دارد. نیروهای عراقی از «راوه» و «القائم» به سوی «سنجار» حرکت خواهند کرد و امنیت کامل خطوط دفاعی در مرزهای عراق و سوریه را برقرار خواهند کرد و پس از پایان این عملیات می‌توان گفت که پرونده تروریست‌های داعش در عراق بسته خواهد شد و در این زمان می‌توان پیروزی کامل علیه داعش را اعلام کرد و ان‌شاءالله در سال جدید خبری از داعش در عراق نخواهد بود. الکعبی در پاسخ به این پرسش که با آزادسازی مناطق باقی مانده در تصرف داعش این تروریست‌ها به کجا می‌روند؟ گفت: حقیقت این است که کار ما از نظر نظامی تمام خواهد شد و حضور نظامی تروریست‌های داعش در عراق تمام خواهد شد اما از نظر امنیتی و فکری و فرهنگی باید گفت که همچنان هسته‌های خفته داعش در بسیاری از شهرهای عراق وجود خواهند داشت. این تروریست‌ها افکار و عقاید خود را در مغز بسیاری از مردم حتی زنان و کودکان عراقی نفوذ داده‌اند.
دبیرکل جنبش النجبای عراق در ادامه افزود: تروریست‌های داعش در برخی از شهرهای عراق به مدت دو سال منابع درسی و شیوه‌های آموزشی را تغییر داده و تفکرات تکفیری را بر مناطق تحت سیطره خود تحمیل کرده‌اند لذا باید گفت پس از پایان یافتن نبرد نظامی علیه داعش، نبرد امنیتی و فکری و فرهنگی شروع خواهد شد و باید افکار مردم را که به تفکرات تروریستی آلوده شده است پاک کرد. از دیگر اقدامات نیروهای عراقی پس از نبرد نظامی، تحت پیگرد قرار دادن تروریست‌های داعش به طور کامل و از بین بردن هسته‌های پنهان آنان است.
الکعبی در ادامه گفت: اما اینکه تروریست‌های مسلح داعش پس از شکست خوردن در عراق و سوریه به کجا می‌روند، باید گفت که برخی از آنها به کمک آمریکا و نیروهای بارزانی، یا از عراق خارج می‌شوند یا به دیگر شهرهای داخل عراق هدایت می‌شوند و این کار با نظارت آمریکا انجام می‌شود. برخی از فرماندهان و سرکرده‌های داعش نیز به افغانستان می‌روند. تعدادی از آنها هم با آوارگان عراقی همراه می‌شوند. برخی از آنها به اربیل می‌روند و برخی هم به کشورهای خود مراجعت می‌کنند.
سایر رویدادها
* «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق گفت، بغداد به تعهد خود درباره پرداخت حقوق به کارکنان منطقه کردستان، پایبند است.
* «سلیم الجبوری» رئیس پارلمان عراق با رئیس کنگره آمریکا در واشنگتن دیدار و درباره شرایط پسا- داعش، با وی گفت‌وگو کرد.