kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۹۲۰
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۸

کودتای ارتش در زیمبابوه / موگابه دستگیر شد

ارتش زیمبابوه طی آنچه آن را «انتقال نرم قدرت» نامیده، رئیس‌جمهور را برکنار و دستگیر کرد.


«زانو پی‌اف» حزب حاکم زیمبابوه به کمک نظامیان ارتش، «رابرت موگابه» رئیس‌جمهور این کشور را از قدرت برکنار کرد و «امرسون منانگاگوا» معاون برکنار شده وی را به عنوان رئیس‌جمهور موقت جای او نشاند.
 ماجر از آن قرار است که سه‌شنبه شب نظامیان ارتش به سمت شهر «هراره» پایتخت این کشور حرکت کردند و ساختمان شبکه تلویزیون دولتی زیمبابوه را به‌اشغال خود درآورد‌ند. همزمان با حضور ارتش در پایتخت، صدای 3 انفجار در این شهر وهمچنین تیراندازی در اطراف منزل موگابه شنیده شد.
این اقدام ساعاتی پس از آن صورت گرفت که فرمانده ارتش زیمبابوه هشدار داد «اگر روند برکناری‌ها در حزب حاکم این کشور ادامه یابد، ممکن است نظامیان مداخله کنند.» موگابه چند روز پیش «منانگاگوا»، معاون خود را برکنار کرده بود در حالی که ارتش از منانگاگوا حمایت می‌کند.منابع محلی دیروز گفتند موگابه و خانواده‌اش اکنون در بازداشت خانگی هستند.
نیروی پلیس ملی زیمبابوه از تمام افسرانی که در خدمت نبودند نیز خواست به سر پست‌های خود برگردند. با این حال معاون موگابه با اعلام اینکه هیچ کودتای نظامی صورت نگرفته! تاکید کرد یک انتقال قدرت نرم و بدون خون‌ریزی در حال اجرا است.
به گزارش فارس، به نقل از روزنامه «گاردین» فرمانده ارتش زیمبابوه پس از کودتا طی یک نطق تلویزیونی گفت: «ما فقط اطرافیان مفسد او که با جرم‌هایشان باعث آسیب اقتصادی و اجتماعی در کشور شده‌اند را هدف قرار‌داده‌ایم تا آنها را به دست عدالت بسپاریم». در بیانیه ارتش آمده است: «می‌خواهیم با کسانی مقابله کنیم که مرتکب جرایمی شده‌اند که باعث رنج اجتماعی و اقتصادی در کشور شده است و به محض دست یافتن به این اهداف، اوضاع به حالت عادی باز خواهد گشت.» موگابه 93 ساله از سال 1987 به مدت 30 سال به عنوان رئیس‌جمهور بر زیمبابوه حکومت کرده است.
وی چندی پیش اعلام کرده بود بار دیگر برای ریاست جمهوری کشورش در سال 2018 نیز نامزد می‌شود.‌ گریس موگابه،‌ همسر رابرت موگابه،‌ نیز بعد از متهم شدن به حمله به زنی در بازار شهر ژوهانسبورگ دستگیر شد. اما منابع محلی اعلام کردند دستگیری وی بدون ربط به کودتای ارتش نبوده است. سفارتخانه‌های آمریکا و انگلیس از شهروندان این دو کشور خواسته‌اند مواظب باشند و در خانه‌های خود بمانند.