kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۹۰۲
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۱

اخبار ویژه


پاس و آبشار دولت و نشریات زنجیره‌ای روی ویرانه زلزله
هم‌پوشانی برخی دولتمردان با رسانه‌های زنجیره‌ای (مطبوعاتی و مجازی) در حاشیه‌سازی برای زلزله کرمانشاه و کوبیدن مسکن مهر سؤال‌برانگیز شده است.
رئیس‌جمهور دیروز در جلسه ستاد مدیریت بحران کرمانشاه در اظهارنظری متناقض گفت: نباید در موقع حادثه مچ همدیگر را بگیریم اما در همین سرپل‌ذهاب مسکن‌های مهر را دیدیم که چطور شده‌اند و کنار آن خانه خود مردم است که حتی شیشه آنها نشکسته است.
وی افزود: وقتی گسل این منطقه در یک مسیر است چرا یکی از خانه‌ها خراب شده و دیگری نشده؟ مردم باید خودشان برای خودشان خانه بسازند در این صورت خودشان بهتر می‌سازند. گاهی دولت در مواردی ناچار است تصدی‌گری کند. هرچه کارها را به مردم واگذار کنیم، بهتر، ارزان‌تر، دقیق‌تر و زودتر انجام می‌دهند.
وی همچنین در جمع عده‌ای از مردم سرپل‌ذهاب گفت: در این حادثه برخی ساختمان‌هایی که به صورت تعاونی و دولتی ساخته شده و از عمر احداث آنها زمان کمی می‌گذرد، تخریب و دچار حادثه شده‌اند، گفت: باید اشکالات و کاستی‌های موجود در ساخت این بناها بررسی شود و دولت مطمئنا این مسایل را دنبال کرده و مقصران را شناسایی و به مردم معرفی خواهد کرد.
قبل از روحانی و درست به فاصله چند ساعت از زلزله، جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، گرای حاشیه‌سازی و جنجال را به رسانه‌های زنجیره‌ای داد و بی‌هیچ بررسی مستندی مدعی شد: بیشتر خانه‌های تخریب شده در استان کرمانشاه متعلق به مسکن مهر است(!؟)
دیروز هم روزنامه‌های زنجیره‌ای پای کار آمدند و تیترها و مطالبی از این قبیل را منتشر کردند؛
- شرق: (کابوس مسکن بی‌مهر)
ـ ایران: مسکن مهری که مزار شد
ـ قانون: گسلی به نام مسکن مهر
- بهار: زلزله مهر
- شهروند: مسکن بی‌مهر
- آفتاب یزد: مسکن (بی)مهر
- آرمان: مسکن مهر، بی‌مهری کرد؛ میراث احمدی‌نژاد با زلزله فرو ریخت.
- جامعه فردا: لرزه بر اندام مهر
- ایران: مردودی مسکن مهر در زلزله
و ...
این رویکرد به موازات خط‌دهی مدیران ارشد دولت درحالی است که ابهامات و سؤالات مختلفی در ذهن مردم وجود دارد؛ ازجمله اینکه اگر نباید مچ‌گیری کرد، پس دولتمردان آن هم با ادعایی از اساس دروغ، مشغول چه کاری هستند؟ همین دیروز مدیر روابط عمومی راه و شهرسازی کرمانشاه برخلاف همه جوسازی‌های چند روز اخیر تصریح کرد: «تاکنون تعداد فوتی‌ها در واحدهای مسکن مهر 2 نفر اعلام شده است. خوشبختانه در این واحدها و مجتمع‌های مسکن مهر شاهد ریزش به این معنا که سقف بر روی ساختمان آوار شود، نبودیم.» این یعنی اینکه 47 دهم درصد درگذشتگان ساکن مسکن مهر بوده‌اند.
مردم مایلند بدانند معاون اول رئیس‌جمهور در همان چند ساعت اول از کجا فهمید اکثر ساختمان‌های ویران شده، مسکن مهر است؟! ثانیا آیا غیر از این است که 5371 واحد مسکن مهر در تاریخ 1394 (2 سال و نیم پس از تشکیل دولت یازدهم) توسط مقامات ارشد وزارت راه و شهرسازی افتتاح شد؟ چه کسی بر ساخت آنها نظارت کرده و تایید نموده است؛ جز مسئولان همین دولت؟ آیا جز این است که فاز دوم بیمارستان اسلا‌م‌آباد فروردین امسال (در آستانه انتخابات) توسط وزیر بهداشت افتتاح شد و فرو ریخت؟
حتی اگر ادعای جهانگیری و روحانی درست بوده باشد - که واقعیت غیر از این است - آنگاه آیا باید مقصران را جز در وزارت راه و شهرسازی یا وزارت بهداشت (در ماجرای بیمارستان اسلام‌آباد) جست‌وجو کرد؟ مگر رئیس‌جمهور در جلسه رای اعتماد برای کابینه دوم خود درباره وزیر راه و شهرسازی اذعان نکرد «ما در دولت یازدهم در حوزه مسکن نتوانستیم با آقای آخوندی به توافق برسیم»؟ چرا چنین فردی اصلا وزیر شد و چرا برای دومین بار معرفی گردید و نقش وی در ارتقا یا انحطاط بخش مسکن ازجمله در مناطق محروم و بافت‌های فرسوده چه بود؟! و آیا درمقابل نمی‌توان گفت که جایگزینی برخی بافت‌ها یا خانه‌های فرسوده با مسکن مهر، طبیعتا در کاهش آمار تلفات وخسارات موثر بوده که تعمدا ناگفته می‌ماند؟!
آقای روحانی با تخطئه مسکن می‌گوید مردم باید خودشان برای خودشان خانه بسازند و هرچه کارها را به مردم واگذار کنیم بهتر، ارزان‌تر و دقیق‌تر انجام می‌دهند. این ادعای خیالین، چه قدر با واقعیت  زندگی طبقات پایین و محروم یا حتی متوسط جور درمی‌آید؟! آن 2 میلیون خانوار (حدود) 10 میلیون نفر از اقشار ضعیف و متوسط جامعه که به واسطه مسکن مهر صاحب‌خانه شدند و در آرزوهایشان هم نمی‌گنجید، بدون کمک دولت چگونه می‌توانستند صاحب‌خانه شوند؟! درثانی، دولت برای همین واگذاری کار به مردم در عمل چه مساعدت و تمهیداتی کرده است؟! 20 سال شعار دادن وزیر راه فعلی درباره مسکن اجتماعی، آیا موجب ساخته شدن ولو یک واحد نمونه وپایلوت شده است؟
اصلا آیا امکان دارد مدیران و وزیران میلیاردر - و بعضا هزار میلیاردی - از مناطق ویلایی بالای شهر بتوانند رنج مسکن مردم را بفهمند و برای آن چاره‌جویی کنند؟
مگر یکی از همین وزرا چندی پیش به روزنامه شرق نگفت «8، 9 سال پیش ماشین پرادو داشتم، ولی پرادوها زود چپ می‌کرد. دنبال همین ماشین‌های شاسی بلند بودم که گفتند این بهترین ماشین است (پورشه کاین) که من هم خریدم؛ آن موقع حدود 200 میلیون تومان... از روزی که وزیر شدم تا الان، یک ثانیه هم پشت آن ماشین ننشسته‌ام... با وجود فشاری که همسرم داشت، برای اینکه آن را بفروشم، من می‌گفتم ما به جاده می‌رویم و بالاخره باید ماشین امن باشد.» آیا دولت برای این شکاف طبقاتی در زندگی وزیران و مدیران خود با مردم عادی کمترین چاره‌جویی انجام داده که حالا سنگ مردم را به سینه می‌زند؟ چرا به جای بسیج همه ظرفیت‌های ملی برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان و تسکین آلام آنها، نمک بر زخم‌شان می‌پاشند و همچنان بر دوقطبی عقل‌سوز دولت قبلی - دولت فعلی اصرار می‌ورزند. اگر هم دولت قبل مقصر زلزله کرمانشاه باشد، دولت قبل، دولت آقای روحانی است.

مدیر توتال: تحریم‌ها برگردد در توافق با ایران تجدیدنظر می‌کنیم
مدیر شرکت توتال برای چندمین بار تصریح کرد در صورت اعمال تحریم‌های جدید، به همکاری با ایران پایان می‌دهد.
به گزارش سی‌ان‌‌ان، پاتریک پویانه گفته است: «در صورتی که چارچوب قانونی داشته باشیم، می‌توانیم توافقمان را با ایران به طور قانونی ادامه دهیم. اما در صورتی که نتوانیم به دلایل قانونی و تغییراتی که در ساختار تحریم‌ها اتفاق می‌افتد به این توافق ادامه دهیم، باید در توافقمان تجدیدنظر کنیم.»
«سی‌ان‌ان» نوشت: «ترامپ در ماه گذشته سیاست‌های جدید و سخت‌گیرانه‌ای علیه ایران اعمال کرده است. او ایران را به نقض توافق هسته‌ای متهم کرده و پایبندی ایران به تعهداتش را تأیید نکرده است.»
«پویانه» به سی‌ان‌ان گفت: «اگر ساختار تحریم‌ها علیه ایران وجود داشته باشد، ما باید با دقت به آن توجه کنیم ما با آمریکا کار می‌کنیم و دارایی‌هایی در آمریکا داریم و به دنبال دستیابی به دارایی‌های بیشتر در این کشور هستیم.»
«پویانه» همچنین گفته: ما روی این پروژه کار می‌کنیم. مناقصه‌هایی را برگزار کردیم و باید تا ماه ژانویه قراردادهایی را امضا کنیم. امیدوارم تا آن زمان کنگره پاسخ رئیس جمهور را داده باشد و رئیس جمهور هم باید در تأیید پایبندی ایران به برجام تجدید نظر کند.
این اتفاق در حالی است که قبلاً برخی مقامات مانند وزیر نفت می‌گفتند امکان بدعهدی مدیر توتال وجود ندارد ضمن اینکه امکان ندارد تحریم‌ها برگردد!

آدمی را در سفر باید شناخت اصلاح‌طلبان را در مواقع بحرانی!
اصلاح طلبان به خوبی نشان داده‌اند که حاضرند منافع ملی را به پای اغراض سیاسی ذبح کنند! فرقی هم نمی‌کند زلزله کرمانشاه باشد یا ساختمان پلاسکو ...
سایت جهان‌نيوز در نقد رویکرد بیمار مدعیان اصلاح‌طلبی به زلزله کرمانشاه نوشت: از همان ساعات اولیه خبر وقوع زلزله در استانهای غربی کشور اکثر سایت‌ها و کانالهای این جریان سیاسی بسیج شده‌اند تا بگویند مقصر تخریب واحدهای مسکن مهر در چندین شهر زلزله‌زده، دولت احمدی‌نژاد است! یکی تصویری از کج شدن یک برج در کشور مصر را بازنشر کرده و به عنوان تخریب مسکن مهر به خورد مخاطب می‌دهد و دیگری عکسی از زلزله ایتالیا را جای کرمانشاه جا زده تا بهانه‌ای باشد برای حمله به مسئولین دولت قبلی!
معاون اول رئیس‌جمهور جناب جهانگیری نیز که گویا هنوز در حال و هوای انتخابات است و تمام نارسایی‌های دولتشان را متوجه احمدی‌نژاد می‌داند به وزیر راه و شهرسازی دستور داده تا به دقت به این موضوع رسیدگی کند که چرا خانه‌های مسکن مهر تا این حد آسیب‌پذیر بوده‌اند؟ این در حالیست که مشارالیه گویا حافظه‌اش را از دست داده و نمی‌داند که ۵۳۷۱ واحد مسکن مهر در بهمن ۹۴ توسط دولت جناب روحانی تکمیل و افتتاح شده است و اگر ایمنی آنها ایرادی داشته همین دولت باید پاسخگوی مردم باشد!
بگذریم! بنا نداریم که از مصیبت‌بارترین وقایع کشور برای مقاصد بی‌ارزش سیاسی بهره‌برداری کنیم لکن اصلاح‌طلبان به خوبی نشان داده‌اند که حاضرند ذبح کنند منافع ملی را به پای اغراض سیاسی! فرقی هم نمی‌کند زلزله کرمانشاه باشد یا ساختمان پلاسکو ...

گاردین: 2 سال پس از برجام هیچ بانک اروپایی نمی‌تواند با ایران همکاری کند
با وجود تبلیغات دروغین درباره رفع تحریم‌ها پس از برجام، یک روزنامه انگلیسی تصریح کرد هیچ بانک بزرگ اروپایی نمی‌تواند با ایران
همکاری کند.
روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: موضوعات کلیدی در جریان سفر آتی بوریس جانسون به تهران احتمالا شامل ادعای خسارت ایران در رابطه با شرکت‌هایی که طی سال‌های تحریم آسیب دیده‌اند، رفع موانع بانکی برای شرکت‌ها و فعالان اقتصادی در انگلیس و از همه دشوارتر کاهش تهدید تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌های فعال در ایران خواهد بود.
در پی لغو تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران در ژانویه 2016 (دی 1394)، تهران برای اتصال به مدار اقتصاد جهانی با موانع جدی مواجه بوده است.
از نظر تهران، انگلیس تمایلی ندارد تا گام‌های محکمی را برای اطمینان بخشی به بازار جهانی برای تجارت با ایران و حل موانع بانکی بردارد.
هنوز پس از گذشت دو سال از توافق هسته‌ای، هیچ بانک بزرگ اروپایی به دلیل ترس از تحریم‌های وزارت دارایی آمریکا علیه ایران با این کشور مراودات مالی نداشته است. فضا در انگلیس به گونه‌ای است که حتی سفارت ایران نیز که از آگوست 2015 بازگشایی شده، قادر به افتتاح حساب نبوده است.
ایران همچنین از اینکه انگلیس حتی بانک «آربی‌اس» که سهم بیشترش متعلق به دولت است را برای تعامل با ایران متقاعد نساخته گلایه‌مند است.

وال‌استریت ژورنال: وضعیت عربستان بسیار شکننده است
یک روزنامه آمریکایی درباره روند بی‌‌ثباتی در عربستان نوشت وضعیت این حکومت مستبد بسیار شکننده است.
وال‌استریت ژورنال با اشاره به بازداشت‌های گسترده اخیر در میان وزرا و سرمایه‌داران خاندان سعودی می‌نویسد: دیگ سعودی در حال جوشیدن است و خبرهای جاری در این کشور، خبر از وقوع درگیری‌ها و رویارویی‌های آتی می‌دهد. وضعیت این حکومت مستبد در روزگار تغییر، بسیار شکننده به نظر می‌رسد.
«محمدبن سلمان» ولیعهد سعودی تحمل شنیدن مخالفت‌های کوچک را هم ندارد این بازداشت‌ها بیانگر آن است که تغییرات و تحولات موردنظر برای او مشکلات و سختی‌های بسیاری به بار خواهد آورد.
این روزنامه آمریکایی مثالی برای این مشکلات بیان کرده و آورده است: ایران تلاش خواهد که از هر ناآرامی و تنشی (در عربستان) به نفع خود استفاده کند؛ شاید این همان پیامی است که استعفای «سعد الحریری» نخست‌وزیر مستعفی لبنان در دل خود داشت.
وال‌استریت ژورنال با اشاره به موشک شلیک شده از سوی حوثی‌ها به سمت ریاض نوشت:  این نشان می‌دهد که حوثی‌های یمن در جنگی که ائتلاف عربی به رهبری عربستان علیه یمن هدایت می‌کند، با شکست فاصله زیادی دارند.
از فرصت به دست آمده از سقوط داعش بهره‌برداری می‌کند تا سیطره و نفوذش در منطقه را افزایش دهد.
در همین حال روزنامه «واشنگتن پست» درباره تحولات عربستان نوشت: این بازداشت‌ها «تلاشی افسارگسیخته» از سوی بن‌سلمان برای تقویت نفوذش در کشور قبل از مرگ پدرش یا واگذاری قدرت به اوست.