kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۸۶۷
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۳
پایان عملیات امداد و نجات و انتقال مصدومان

زلزله‌زدگان به چادر، پتو، آب و غذا نیازمندند


سرویس شهرستانها-
عضو مجمع نمایندگان کرمانشاه از نیاز فوری زلزله‌زدگان به چادر امدادی، آب معدنی، پتو، غذای گرم و خون خبر داد و گفت: امیدواریم این نیازهای اولیه به زودی رفع شود.
حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا افزود: بخش وسیعی از زیرساخت‌های شهرستان سرپل‌ذهاب از بین رفته و با ادامه جست و جو شمار قربانیان و حادثه‌دیدگان افزوده می‌شود. وی به کمبود گروه خونی O منفی اشاره کرد و از هموطنان خواست در اسرع وقت نسبت به اهدای این گروه خونی اقدام کنند.
*‌ رئیس ‌جمهور نیز در سفر به منطقه زلزله‌زده گفت: دولت با همه توان برای کمک به زلزله‌زدگان استان کرمانشاه وارد عمل شده و در کوتاهترین زمان ممکن این معضل را برطرف می‌کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی اضافه کرد: بنیاد مسکن برای بازسازی خانه‌های آسیب‌دیده در زلزله در اسرع وقت کمک بلاعوض پرداخت خواهد کرد و همه مقامات دولتی، مردم و خیران به بنیاد مسکن در این راستا کمک کنند. وی گفت: 11 هزار خانه روستایی و حدود 4500 خانه شهری در این زلزله تخریب و نیاز به ساخت 30 هزار مسکن جدید داریم و مردم، دولت و نیروهای مسلح با تمام توان در کنار زلزله‌زدگان هستند و بودجه لازم برای بازسازی به مردم اختصاص می‌یابد.
گزارش خبرگزاری‌ها حاکی است هیئت ویژه‌ای از سوی رهبر معظم انقلاب برای بازدید از روند خدمات امدادرسانی به مردم زلزله‌زده غرب کشور وارد شهرستان سرپل‌ذهاب شد. حجت‌الاسلام عبدالحسین معزی به عنوان نماینده ویژه رهبر معظم انقلاب در این سفر حضور دارد و حجت‌الاسلام محمدی عراقی نماینده مجلس خبرگان رهبری وی را در این سفر همراهی می‌کند. بازدید از بیمارستان صحرایی شهدای سرپل ذهاب و برخی محل‌های اسکان اضطراری از برنامه‌های این هیئت است.
* وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از نظر تامین خون، دارو و تجهیزات مورد نیاز مصدومان زلزله‌زده در استان کرمانشاه مشکلی نداریم اما کمک‌رسانی باید ادامه داشته باشد.
سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی دیروز در حاشیه بازدید از بیمارستان طالقانی کرمانشاه در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه اکنون وضعیت باثباتی داریم و شرایط عادی است، افزود: در کمتر از 24 ساعت بیش از 300 عمل جراحی در این بیمارستان انجام شد و تعدادی از مصدومان نیز اعزام شدند.
وی گفت: بعضی از بیمارستان‌هایی که عمر سازه آنها به کمتر از سه سال می‌رسد، با این زلزله آسیب دیده است لذا از دستگاه قضایی درخواست دارم که از روش‌های قانونی با مجریان، پیمانکاران و یا ناظران این ساختمان‌ها برخورد شود و ما مقصران در ساخت بناهای ناایمن درمانی را به دستگاه قضایی معرفی می‌کنیم.
* معاون بنیاد مسکن کشور گفت: 12 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در زلزله غرب کشور به طور 100 درصد تخریب شده است که بازسازی بعد از امداد و نجات باید شروع شود.
مهدیانی ادامه داد: تعداد واحدهای تخریبی زیاد است و برخی روستاها 100 درصد تخریب شده‌اند و 15 هزار واحد هم نیازمند تعمیر است که در حال حاضر 15 لودر و 35 کمپرسی از سوی بنیاد مسکن در روستاها مستقر شده تا مسیرها بازگشایی شود.
وی افزود: از دولت می‌خواهیم که در تامین منابع و تسهیلات برای بازسازی تعجیل کند.
* محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه یک هزار میلیارد تومان برای بازسازی 30 هزار واحد مسکونی خسارت‌دیده در مناطق زلزله‌زده لازم است، ادامه داد: این مبلغ از محل صندوق توسعه ملی قابل تامین است و مجمع تشخیص مصلحت نظام در تهیه گزارش برای تقدیم به خدمت مقام معظم رهبری همکاری می‌کند.
* عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در جلسه ستاد بحران استان کرمانشاه به برآورده شدن نیازهای اولیه زلزله‌زدگان از جمله آب، غذا، چادر، پوشاک و وسائل گرمایشی با توجه به برودت هوا تاکید کرد و گفت: باید فکر سرپناه مناسب‌تری با توجه به سرمای پیش‌رو برای زلزله‌زدگان داشت، چادر برای اسکان موقت چند روزه است.وزیر کشور بر تامین آب آشامیدنی و برق منطقه‌های آسیب‌دیده تاکید کرد و از نانوائی‌ها خواست روزانه 200 هزار قرص نان برای مناطق زلزله‌زده طبخ کنند. وی گفت: 1900 روستا در استان کرمانشاه آسیب دیده است که باید برآورد خسارت شده و برای کاهش تلفات جانی تلاش شود. وی خواستار رفع قطع برق 263 روستای استان شد.
رحمانی فضلی گفت: ساختمان‌های دولتی و مسکن مهر که با عمر کوتاهشان تخریب شده‌اند ادعای خسارت و شکایت کنند تا دستگاه‌های اجرایی پیگیر شوند.
* جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: آوارگان زلزله استان کرمانشاه از دیروز اسکان داده شدند.
سردار علی فضلی با بیان اینکه در اکثر روستاهای آسیب‌دیده به دلیل نداشتن دسترسی اطلاع دقیق از وضعیت منطقه نداریم، ادامه داد: با توجه به برودت هوا اسکان اضطراری ضرورت دارد.
وی گفت: سپاه پاسداران تا هر زمان که لازم باشد، در منطقه می‌ماند و خدمات ویژه را به عهده دارد.
سردار فضلی رسیدگی به امور زلزله‌زدگان در روستاهای آسیب‌دیده را در دستور کار سپاه عنوان کرد و افزود: خدمات‌رسانی به شهرهای آسیب‌دیده از وظایف محول شده به ارتش است.
* مردم زلزله‌‌زده سرپل ذهاب و دیگر بخش‌های زلزله‌‌زده استان کرمانشاه خواستار تسریع در خدمت‌رسانی و کمک‌های امدادی اولیه از جمله چادر برای استقرار موقت شدند.
بسیاری از مردم این منطقه و روستاهای آن که خانه‌های آنان بر اثر زلزله‌‌ ویران شده به دلیل نداشتن چادر در پارک‌ها و یا در خیابان‌ها تجمع کرده و با روشن کردن آتش شب سرد سرپل ذهاب را به صبح رساندند.
مهم‌ترین مشکل مردم زلزله‌‌زده سرپل ذهاب و روستاهای آن به گفته خودشان کمبود چادر برای اسکان و همچنین برخی اقلام اولیه بهداشتی و درمانی است. سپاه پاسداران و ارتش هر کدام یک بیمارستان صحرایی برای امدادرسانی به مصدومان در سرپل ذهاب ایجاد کرده‌اند.
مردم زلزله‌‌زده در سرپل ذهاب بیشترین نیاز خود را پتو، آب، مواد خوراکی و غذایی و چادر اعلام کردند. حضور نیروهای امدادی، درمانی و داوطلب در سرپل ذهاب بسیار گسترده و چشمگیر است، اما مشکل اصلی به گفته مردم و نیروهای داوطلب نبود مدیریت واحد برای استفاده از این ظرفیت قابل توجه مردمی است.
* شهردار ازگله با انتقاد شدید از اینکه ازگله در بن‌بست خبری مانده است، گفت: چادری برای ما نیامده و کودکان یکساله و دو ساله ازگله دو شب است در سرما می‌خوابند.
نازار بارانی اظهار کرد: درست است که ازگله از شهرهای اطراف کم‌جمعیت‌تر است، اما ما کانون زلزله بودیم و حالا در بن‌بست خبری قرار گرفتیم و این دو روز را با مشکلات بسیار زیادی سپری کردیم.
شهردار ازگله تاکید کرد: تاکنون هیچ چادری برای ما نیامده است.
بارانی خاطرنشان کرد: دو شب است که کودکان یکساله و دو ساله ازگله بیرون و در سرما می‌خوابند و خبری از توزیع چادر برای ما نیست.
وی عنوان کرد: علاوه بر چادر به وسایل گرمایشی مانند گاز پیک‌نیک هم نیاز داریم.
شهردار ازگله با بیان اینکه تاکنون مقداری از کمک‌های مردمی به دست ما رسیده است، ادامه داد: ‌این کمک‌ها که اندک بوده بین مردم توزیع شده، اما باز هم به مواد غذایی، آب، نان، شیر خشک برای کودکان، لوازم بهداشتی، خشکبار، مواد غذایی که نیاز به پخت و پز ندارد و... نیاز داریم.
بارانی از تخریب و غیرقابل سکونت شدن بسیاری از منازل مسکونی ازگله و روستاهای اطراف خبر داد.
* ساختمان نوساز بیمارستان امام خمینی(ره) ‌اسلام‌‌آباد غرب که به تازگی به بهره‌برداری رسید، بر اثر زلزله‌‌ یکشنبه شب استان کرمانشاه، تخریب شده است و این در حالی است که ساختمان قدیم این بیمارستان که بیش از 30 سال قدمت دارد هنگام وقوع زلزله‌‌ هیچ‌گونه آسیبی ندیده است.بسیاری از شهروندان اسلام‌آباد غرب از اینکه ساختمان نوساز بیمارستان در زلزله‌‌ تخریب و ساختمان قدیمی سالم مانده است از مسئولان انتقاد کردند.به گفته برخی شاهدان، هنگام وقوع زلزله‌‌ کادر درمانی بیمارستان، ساختمان را ترک کردند و بیماران در ساختمان ماندند که همین امر منجر به جان باختن و مصدومیت عده‌ای در این بیمارستان شده است.
نماینده اسلام‌آباد غرب در مجلس شورای اسلامی نیز از وضعیت ساختمان نوساز بیمارستان امام خمینی(ره) گلایه کرد و آن را عامل جان باختن جمعی از هموطنان دانست.
رئیس اورژانس کشور گفت که بیش از هفت هزار مصدوم حادثه زلزله‌‌ استان کرمانشاه به مراکز درمانی انتقال داده شدند و دیگر هیچ مصدوم یا فرد زیر آوار مانده نداریم.
* در پی وقوع زلزله‌‌ 7/3 ریشتری غرب کشور تاکنون 6 نفر از دانش‌آموزان شهرستان دالاهو جان باخته‌اند. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، در پی وقوع زلزله‌‌ 7/3 ریشتری غرب کشور خسارات شدیدی به برخی از فضاهای آموزشی در شهرستان‌های سرپل ذهاب، دالاهو و اسلام‌آباد غرب وارد شده به طوریکه در شهرستان سرپل ذهاب برخی مدارس تا 100 درصد، تعدادی 50 درصد و برخی هم تا 20 درصد تخریب شده است.
* 2 گردشگر سوئیسی که برای بازدید از مراکز تفریحی و توریستی در همدان حاضر شده بودند از طریق رسانه‌ها تصاویر دلخراش زلزله‌‌ کرمانشاه را می‌بینند و پس از اطلاع از وقوع زلزله‌‌ در کرمانشاه و نیاز شهروندان ساکن در این استان به امدادرسانی، این 2 گردشگر سفر تفریحی خود را نیمه تمام گذاشته و با مراجعه به هلال احمر بهار خواستار حضور و امدادرسانی در کرمانشاه می‌شوند.
این 2 گردشگر مقیم کشور سوئیس هم‌اینک به جمعیت هلال احمر مرکز استان مراجعه کرده تا در صورت صلاحدید برای امدادرسانی به کرمانشاه عزیمت کنند.
* به دلیل خطرات احتمالی وقوع زلزله‌‌ تمامی مدارس استان کرمانشاه در نوبت‌های صبح و بعدازظهر برای سومین روز متوالی تعطیل شدند. تمامی مدارسی که قابلیت استفاده داشته باشند برای اسکان زلزله‌‌زدگان اختصاص یافته است. 44 مدرسه در شهرستان زلزله‌‌‌زده دچار آسیب جدی شده‌اند به گونه‌ای که دیگر قابلیت استفاده را ندارند.
* 400 تن مواد غذایی توسط سپاه پاسداران در مناطق زلزله‌‌‌زده روستایی استان کرمانشاه توزیع شد. این مواد غذایی شامل کنسرو، نان، آب معدنی و... می‌شود. اسکان‌های موقت با چادر نیز توسط سپاه در حال انجام است.
* پس از وقوع زلزله‌‌ بزرگ 7/3 ریشتری یکشنبه شب تا ساعت 9 صبح دیروز 205 پس‌لرزه در استان کرمانشاه روی داد. این پس‌لرزه‌ها عمدتا در منطقه بین ازگله و سرپل ذهاب و همچنین شهر تازه‌آباد روی داد که 22 مورد آن بیش از 4 ریشتر قدرت داشته است.
* مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور از توزیع یک میلیون و 500 هزار بطری آب بسته‌بندی شده در مناطق زلزله‌‌‌زده استان کرمانشاه خبر داد. حمیدرضا خباز گفت: روزانه یکصد هزار بطری آب میان زلزله‌‌‌زدگان هفت شهر کرمانشاه توزیع می‌شود. وی گفت: سه دستگاه تجهیزات بسته‌بندی آب نیز در مناطقی که بیشترین خسارت را دیده‌اند مستقر شده تا کار آبرسانی به مردم سهولت بیشتری پیدا کند. وی گفت: مردم مناطق زلزله‌‌‌زده نگران ناسالم بودن آب آشامیدنی را نداشته باشند و عملیات تعمیر اکثر انشعابات آب سرپل ذهاب در دست اقدام است و ظرف امروز آب این منطقه وصل می‌شود. وی گفت: بیش از 90 درصد مشکل آب قصر شیرین نیز مرتفع شده و به زودی وارد مدار می‌شود.
* بامداد دیروز دومین نوزاد در بیمارستان صحرایی ایجاد شده از سوی ارتش در سرپل ذهاب به دنیا آمد. حال مادر و نوزاد که در ساعت 5 بامداد به دنیا آمد، خوب گزارش شده است. روز دوشنبه نیز یک نوزاد با کمک پزشکان نیروی زمینی ارتش در بیمارستان صحرایی تیپ 71 ابوذر مستقر در منطقه سرپل ذهاب به دنیا آمد.
* شهرداری کرمانشاه 10 محموله کمپرسی کمک‌های مردمی شامل پوشاک، آذوقه و وسایل گرمایشی، بطری آب، پتو، کنسرو و چادر به شهرستان‌های زلزله‌‌زده قصر شیرین و سرپل ذهاب ارسال کرد.
* نماینده مردم قصر شیرین و سرپل ذهاب گفت دولت فضاهایی را برای سکونت به صورت رایگان در اختیار زلزله‌‌‌زدگان قرار دهد.
فرهاد تجری افزود: زلزله‌‌زدگان زیادی در روستاهای سرپل ذهاب منازل مسکونی خود را از دست داده‌اند که اکنون با مشکل کمبود مکان برای اسکان مواجه هستند.
* ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با تشکیل ستاد پشتیبانی از مناطق زلزله‌زده علاوه بر ارسال صدها تن انواع اقلام مورد نیاز مناطق زلزله‌زده، 100 گروه جهادی برای کمک به مناطق زلزله‌زده و چهار درمانگاه سیار را در مناطق زلزله‌زده مستقر کرده است. مدیرعامل بنیاد برکت این کمک‌ها را شامل 20 تریلر آب معدنی، صدها هزار قوطی انواع کنسرو، 20 هزار تخته پتو، 20 هزار بالشت، 20 تن خرما، 40 تن البسه، کیف، کفش و لباس گرم، هزار چراغ خوراک‌پزی و وسایل گرمایشی، 10 موتور برق اعلام کرد و گفت: علاوه بر این اقلام 30 تن خرما، 100 هزار کنسرو تن ماهی و 30 تریلی آب معدنی به زودی به مناطق زلزله‌زده ارسال می‌شود. عارف نوروزی افزود: همچنین 5 کامیون انواع دارو، سرم، انواع آنتی‌بیوتیک‌ها و اقلام اورژانسی به این مناطق ارسال شده است. وی از بازسازی مدارس و تعدادی از منازل روستایی با تخریب گسترده از سوی این بنیاد خبر داد.
* مدیر روابط عمومی پزشکی قانونی کرمانشاه گفت که با توجه به دفن بدون مجوز دستکم 100 جانباخته زلزله، آمار کشته‌ها به 530 نفر رسیده و تاکنون 430 گواهی فوت صادر شده است و احتمال افزایش این آمار وجود دارد.
محمدعلی منشی‌زاده افزود: براساس گزارش پزشکی قانونی، مردم شهرها و روستاهای زلزله‌زده بین 100 تا 150 نفر از جانباختگان خود را بدون اطلاع‌رسانی و مجوز دفن کرده‌اند.
او ناآگاهی از تبعات قانونی و حقوقی و تالمات روحی را مهم‌ترین دلیل دفن بدون مجوز جانباختگان توسط بازماندگان دانست و هشدار داد که این کار پیامدهای متعددی دارد و وابستگان را در موضوع انحصار وراثت، بیمه و... دچار مشکل می‌کند.
منشی‌زاده از زلزله‌زدگان خواست بستگان از دست رفته خود را پس از معاینه و صدور مجوز پزشکی قانونی دفن کنند.
وی بیان کرد: با توجه به مشخص بودن علت فوت، تنها یک معاینه ظاهری بر روی اجساد انجام می‌شود که آن هم رایگان است.
منشی‌زاده گفت: علاوه بر ادارات پزشکی قانونی شهرستان‌ها، پنج تیم بحران پزشکی قانونی استان نیز در شهرستان‌های ثلاث باباجانی، سرپل ذهاب (2 تیم)، قصر شیرین و دالاهو مستقر هستند.
او به مشکلات تیم‌های بحران هم اشاره کرد و گفت: هیچ مکانی در اختیار تیم‌های پزشکی قانونی قرار نگرفته است طوری که اکنون معاینه اجساد بیشتر در فضای باز انجام می‌شود.
* رئیس‌جمهور عصر دیروز در جریان سفر به استان کرمانشاه با حضور در بیمارستان شهید طالقانی کرمانشاه، از مصدومان و مجروحان زلزله اخیر در مناطق مختلف غرب کشور که در این بیمارستان بستری هستند، عیادت و ضمن اهدای شاخه گل با آنها گفت‌وگو کرد و در جریان روند ارائه خدمات درمانی و پزشکی به آسیب‌دیدگان و مصدومان زلزله اخیر قرار گرفت.
روحانی همچنین در گفت‌وگو و احوالپرسی با مردم و مصدومان مشکلات و کاستی‌های آنان را جویا شد و دستورات لازم را برای تسریع در روند درمان مصدومان صادر کرد.
* آب و برق در سرپل‌ذهاب که در اثر وقوع زلزله قطع شده بود هم‌اکنون در قسمت غربی این شهر وصل شده و این مسئله باعث گشایش برخی از مغازه‌ها و سوپرمارکت‌ها شده است.
خیابان شهید رجایی که به مسجد صاحب‌الزمان مشهور است از محل‌هایی است که آب و برق آن متصل شده است.
* معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام‌خمینی(ره) گفت: با توجه به اینکه خانوارهای زیرپوشش کمیته امداد در مناطق زلزله زده بیمه حوادث هستند، با کارشناسی این نهاد و بیمه مسئول، خسارت آنها در حوزه مسکن تامین می‌شود.
علی محمد ذوالفقاری افزود: هنوز حجم نیاز محرومان زیرپوشش کمیته امداد در مناطق زلزله‌زده مشخص نشده و در حال جمع‌آوری اطلاعات در این زمینه هستیم.
وی اضافه کرد: اما هم‌اکنون همه نیازمندان زیرپوشش کمیته امداد نیز در کنار دیگر قشرهای آسیب‌دیده از کمک‌های دولت به زلزله‌زدگان بهره‌مند می‌شوند.